23-06-2015

Internet of Things en BI worden steeds belangrijker voor de luchtvaartsector

Deel dit bericht

Luchtvaartmaatschappijen wereldwijd zijn van plan om de komende drie jaar flink te investeren in Internet of Things (IoT). Een grote meerderheid van de luchtvaartmaatschappijen (86%) verwacht dat IoT de komende drie jaar veel voordelen gaat bieden en meer dan een derde (37%) heeft hier al budget voor gereserveerd. De geplande IoT-investeringen zijn vooral gericht op het inchecken van zowel passagiers als bagage en het ophalen van bagage. Om de grote hoeveelheid data die hierdoor wordt verzameld te kunnen omzetten in bruikbare informatie wordt Business Intelligence (BI) en datacenters steeds belangrijker.

Dit blijkt uit het SITA 2015 Airline IT Trends-onderzoek, uitgevoerd onder ’s werelds top 200 luchtvaartmaatschappijen. Meer dan de helft van de luchtvaartmaatschappijen blijkt van plan te zijn om de komende drie jaar te investeren in IoT. 16% van de respondenten wil zelfs grootschalige IoT-programma’s lanceren in de komende drie jaar. Daarnaast is 41% van plan om te investeren in Research & Development. De luchthavens spelen hiermee in op het grote aantal vliegtuigpassagiers (83%) die reizen met een smartphone.

Bruikbare data
Het met elkaar verbinden van voorwerpen, passagiers en medewerkers creëert een enorme hoeveelheid data. Deze data moet door luchtvaartmaatschappijen worden omgezet in bruikbare data. BI en datacenters krijgen hierdoor steeds meer prioriteit in de sector. 94% van de ondervraagde luchtvaartmaatschappijen investeert al in BI en 74% is van plan om voor 2018 grote investeringsprogramma’s op te zetten op dit vlak. 68% heeft daarnaast plannen om de komende drie jaar te investeren in data centers en 14% gaat investeren in R&D of een pilot-programma.

Het inzetten van beacons, sensoren waarmee locatie en andere informatie aan elkaar gekoppeld kunnen worden heeft prioriteit voor luchtvaartmaatschappijen. Momenteel gebruikt nog maar 9% van de luchtvaartmaatschappijen beacons. Naar verwachting stijgt dit percentage naar 44% in 2018. Beacons zullen met name ingezet gaan worden bij bagageafhandeling. 44% van de luchtvaartmaatschappijen is van plan om de sensoren te gebruiken bij het inchecken van bagage en 43% bij het ophalen van bagage.

Interactieve mobiele diensten
Een ander onderwerp dat hoog op de agenda staat voor luchtvaartmaatschappijen is het aanbieden van interactieve diensten via mobiele devices. Vooral locatie-gebaseerde informatie staat centraal bij deze diensten, die in veel gevallen wordt verzameld via beacons. Denk hierbij aan diensten voor het oplossen van problemen met de afhandeling van bagage. Daarnaast is het mogelijk om berichten te verzenden aan passagiers op basis van hun locatie om hen bijvoorbeeld eraan te herinneren tijdig te boarden, zelfs als passagiers zich nog niet in de luchthaven bevinden. Momenteel biedt 60% van de luchtvaartmaatschappijen actuele vluchtinformatie aan passagiers via een smartphone app. Dit percentage stijgt naar verwachting tot 96% in 2018. Ook hierbij wordt de informatie voornamelijk gebaseerd op data verzameld door beacons. 57% gaat in de komende drie jaar beacons gebruiken voor apps die passagiers helpen de weg te vinden in een luchthaven.

“Onze hele wereld wordt steeds meer “connected” en luchtvaartmaatschappijen zien dat investeringen in IoT nodig zijn om op dit vlak de vruchten te kunnen plukken”, zegt Jim Peters, Chief Technology Officer van SITA. “IoT is een echte game-changer in de manier waarop we dingen doen – niet alleen voor de luchtvaartindustrie, maar in alle aspecten van ons leven. Luchthavens en –maatschappijen kunnen samen beacons gebruiken om intelligente luchthavens te creëren en business intelligence en analytics in te zetten om een betere passagierservaring te leveren.”

Partners