Bijna de helft van alle verzekeraars (46%) maakt onvoldoende gebruik van big data om de klantervaring te verbeteren. Slechts één op de tien (12%) verzekeraars stelt noemt klantervaring een prioriteit als het gaat om big data. Dit ondanks dat de klanttevredenheid in de sector zeer laag is.
Dit blijkt uit het onderzoek ‘Fixing the Insurance Industry: How Big Data can Transform Customer Satisfaction’ van Capgemini Consulting. Een eerder onderzoek van Capgemini uit 2014 wijst uit dat slechts een derde (29%) van de klanten van verzekeraars wereldwijd tevreden is met de dienstverlening die wordt geleverd. Hier is dan ook veel ruimte voor verbetering. https://www.capgemini-consulting.com/fixing-the-insurance-industry
Data-rijke klantinteracties
Daarnaast wees dit eerdere onderzoek ook uit dat traditionele verzekeraars in toenemende mate moeten concurreren met nieuwe partijen die vol inzetten op klanttevredenheid. Deze partijen, onder andere grote e-commercebedrijven en tech startups, zetten data-rijke klantinteracties in om verzekeringsproducten te creëren en verkopen.
Met het oog op de lage klanttevredenheid in de verzekeringssector noemt Capgemini Consulting het in het nieuwe rapport verbazingwekkend dat big data nauwelijks wordt ingezet om de klanttevredenheid te vergroten. Big data wordt vooral gebruikt om fraude te bestrijden, de winstgevendheid te vergroten en het toekomstige gedrag van klanten te kunnen voorspellen.
Security en privacy
Capgemini Consulting concludeert ook dat verzekeraars te weinig aandacht besteden aan security en privacy. 23% van de organisaties blijkt te beschikken over security software voor de verwerking van persoonlijke data. 20% geeft aan aanvullende maatregelen te hebben genomen om de privacy van klanten te waarborgen.
5 december 2023 (halve dag online) Praktische en interactieve workshop met Nigel Turner In ons digitale tijdperk willen veel organisaties datagedreven worden en investeren zij fors in nieuwe technologieën om dit mogelijk te maken. Maar de...
28 maart 2024 (halve dag)Praktische workshop met Alec Sharp [Halve dag] Deze workshop door Alec Sharp introduceert conceptmodellering vanuit een non-technisch perspectief. Alec geeft tips en richtlijnen voor de analist, en verkent datamodellering op ...
28 maart 2023 Dit seminar met Mike Ferguson gaat dieper in op de ontwikkeling van dataproducten en ook hoe je een datamarktplaats kunt gebruiken om het delen van dataproducten in de hele organisatie te regelen en te delen om de time-to-value t...
9 april 2024Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over business analyse, modelleren en simuleren met de nieuwste release van Sparx Systems' Enterprise Architect, versie 16.Intensieve cursus waarin de belangrijkste basisfunctionaliteiten van E...
11 april 2024 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen in ...
16 april 2024 Praktisch en interactief seminar met Nigel Turner Data-gedreven worden lukt niet door alleen nieuwe technologie en tools aan te schaffen. Het vereist een transformatie van bestaande business modellen, met cultuurverandering, een herontw...
24 en 25 april 2024 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoord ...
29 - 31 mei 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare rich...
Deel dit bericht