23-06-2015

Zweedse woningsite ontwerpt met Big Data de ‘ideale woning’

Deel dit bericht

De Zweedse woningsite Hemnet laat zien hoe je met Big Data klanten producten kan laten ontwerpen. Het bedrijf heeft Big Data ingezet om het ideale huis te ontwerpen. Door het klikgedrag van maar liefst 2 miljoen Zweedse bezoekers te analyseren heeft de website het ontwerp weten te achterhalen dat het best aansluit op de wensen en behoeften van de Zweedse bevolking. 

Het project is opgezet als een experiment. Hemnet heeft alle 200 miljoen kliks op 86.000 woningen op haar website geanalyseerd. Deze kliks zijn afkomstig van bijna 20% van de Zweedse bevolking, pakweg 2 miljoen Zweden. Door te kijken naar populaire design features die veel in populaire woningen terugkomen heeft Hemnet een ontwerp weten samen te stellen.

Eenvoud
Het ideale ontwerp blijkt voor de Zweedse bevolking een voorkeur te hebben voor eenvoud. Het huis is Falu rood geverfd, een dieprode kleur die in Zweden veel voorkomt op boetes en buitenhuizen. Binnen is het ontwerp juist modern, met veel open ruimtes en witte muren. Ook een stenen aanrecht, een open haard en grijze banken blijken populair te zijn.

Hemnet vertelt aan Business Insider dat het huis daadwerkelijk wordt gebouwd. Naar verwachting wordt in de lente van 2016 begonnen met de bouw. Door met Big Data aan de slag te gaan hebben de onderzoekers ook gelijk de prijs weten vast te stellen dat het huis moet leveren. Deze komt uit op 2,8 miljoen Zweedse kronen, ruim 300.000 euro. 

Tags:

Big Data

Partners