27-11-2014

‘De pop-up community is een nieuw alternatief voor social media’

Deel dit bericht

Individueel gerichte social networkingwebsites als Facebook en Twitter zijn erg populair. Deze netwerken versterken echter wel de ‘Fear of Missing Out’ bij gebruikers. De nieuwe pop-up community is een opkomend alternatief voor sociale netwerken.

Dit blijkt uit een trendonderzoek van Spherials naar de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van social media. Spherials geeft in het rapport een voorspelling van de belangrijkste trends van 2015. Het aantal gebruikers van social media blijft groeien en de gebruikers zijn dagelijks vaker actief op social media. Inmiddels gebruikt 80% van de Nederlanders van 15 jaar en ouder social media. 40% daarvan is actief op drie of meer platformen.

‘Facebook blijft het populairst’
Facebook is nog steeds het populairste sociale netwerk. Google+ heeft echter een flinke groei doorgemaakt en ook relatief nieuwe platformen zoals
Instagram en Snapchat winnen terrein. De opkomst van deze nieuwe social media heeft deels te maken met de overgang van tekst naar beeld. Beeld is sneller, aantrekkelijker en makkelijker te verwerken. Op tekst gebaseerde social media (Twitter) krijgen flinke concurrentie van visuele platformen.

Gebruikers hebben echter nauwelijks vertrouwen in de social networkingsites die zij gebruiken. Gebruikers zijn niet zeker van de bescherming
van hun persoonsgegevens. Het doorverkopen van hun gegevens door social media-sites is de grootste bron van zorgen. Spherials stelt dan ook dat social media sites actie zullen moeten ondernemen om het vertrouwen van hun gebruikers terug te winnen.

‘Fear of Missing Out’
56% van de Nederlandse social mediagebruikers geeft aan last te hebben van de ‘Fear of Missing Out’. Deze sociale angst om dingen te missen wordt versterkt door individueel gerichte social networking sites als Facebook. De continue sociale vergelijking met anderen leidt vaak tot teleurstellingen bij de gebruikers.

Spherials ziet ook een nieuwe ontwikkeling in de markt voor social media. De pop-up community is een nieuw fenomeen. Het gaat hierbij om tijdelijke online gemeenschappen die overal kunnen ontstaan. Mensen kunnen op deze locaties met elkaar in contact komen en ervaringen delen. De focus ligt hierbij op het contact met anderen en niet zo zeer op individuele profielen. Pop-up communities zijn alleen toegankelijk voor mensen die zich op dat
moment op de plek van de community bevinden. Dit stimuleert mensen om erop uit te gaan en nieuwe contacten te maken. Zo brengt de pop-up community het sociale aspect van social media terug. De verwachting is dat pop-up communities op korte termijn hun intrek nemen in het social medialandschap.

Partners