Individueel gerichte social networkingwebsites als Facebook en Twitter zijn erg populair. Deze netwerken versterken echter wel de ‘Fear of Missing Out’ bij gebruikers. De nieuwe pop-up community is een opkomend alternatief voor sociale netwerken.
Dit blijkt uit een trendonderzoek van Spherials naar de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van social media. Spherials geeft in het rapport een voorspelling van de belangrijkste trends van 2015. Het aantal gebruikers van social media blijft groeien en de gebruikers zijn dagelijks vaker actief op social media. Inmiddels gebruikt 80% van de Nederlanders van 15 jaar en ouder social media. 40% daarvan is actief op drie of meer platformen.
‘Facebook blijft het populairst’
Facebook is nog steeds het populairste sociale netwerk. Google+ heeft echter een flinke groei doorgemaakt en ook relatief nieuwe platformen zoals
Instagram en Snapchat winnen terrein. De opkomst van deze nieuwe social media heeft deels te maken met de overgang van tekst naar beeld. Beeld is sneller, aantrekkelijker en makkelijker te verwerken. Op tekst gebaseerde social media (Twitter) krijgen flinke concurrentie van visuele platformen.
Gebruikers hebben echter nauwelijks vertrouwen in de social networkingsites die zij gebruiken. Gebruikers zijn niet zeker van de bescherming
van hun persoonsgegevens. Het doorverkopen van hun gegevens door social media-sites is de grootste bron van zorgen. Spherials stelt dan ook dat social media sites actie zullen moeten ondernemen om het vertrouwen van hun gebruikers terug te winnen.
‘Fear of Missing Out’
56% van de Nederlandse social mediagebruikers geeft aan last te hebben van de ‘Fear of Missing Out’. Deze sociale angst om dingen te missen wordt versterkt door individueel gerichte social networking sites als Facebook. De continue sociale vergelijking met anderen leidt vaak tot teleurstellingen bij de gebruikers.
Spherials ziet ook een nieuwe ontwikkeling in de markt voor social media. De pop-up community is een nieuw fenomeen. Het gaat hierbij om tijdelijke online gemeenschappen die overal kunnen ontstaan. Mensen kunnen op deze locaties met elkaar in contact komen en ervaringen delen. De focus ligt hierbij op het contact met anderen en niet zo zeer op individuele profielen. Pop-up communities zijn alleen toegankelijk voor mensen die zich op dat
moment op de plek van de community bevinden. Dit stimuleert mensen om erop uit te gaan en nieuwe contacten te maken. Zo brengt de pop-up community het sociale aspect van social media terug. De verwachting is dat pop-up communities op korte termijn hun intrek nemen in het social medialandschap.
2 april 2025 Schrijf in voor al weer de twaalfde editie van ons jaarlijkse congres met wederom een ijzersterke sprekers line-up. Op deze editie behandelen wij belangrijke thema’s als Moderne (Native-Cloud) Data Architecturen, Datawarehouse Desi...
3 april 2025 (halve dag)Praktische workshop met Alec Sharp [Halve dag] Deze workshop door Alec Sharp introduceert conceptmodellering vanuit een non-technisch perspectief. Alec geeft tips en richtlijnen voor de analist, en verkent datamodellering op c...
3 april 2025 Deze workshop met Winfried Etzel behandelt de centrale pijler van Data Mesh: Federated Data Governance. Hoe zorg je voor een goede balans tussen autonomie en centrale regie? Praktische workshop van een halve dag op 3 april in Utre...
3 april 2025 In de snel veranderende wereld van vandaag is het effectief benutten en beheren van gegevens een kritieke succesfactor voor organisaties. Deze cursus biedt een fundamenteel begrip van Master Data Management (MDM) en de centrale ro...
7 t/m 9 april 2025Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare richt...
10, 11 en 14 april 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikba...
15 april 2025 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen in ...
14 en 15 mei 2025 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoord op...
Deel dit bericht