13-03-2015

Facebook geeft adverteerders inzicht in gedrag van gebruikers

Deel dit bericht

Facebook heeft een deal gesloten met het analytische bedrijf DataSift. De partijen lanceren gezamenlijk het advertentieplatform Topic Data, waar adverteerders inzicht kunnen krijgen in de big data van Facebook.

Facebook is lange tijd één van de weinige social netwerken geweest die big data over gebruikers niet deelde met adverteerders. Dit terwijl veel andere sociale netwerken hier veel winst mee weten te genereren. Hier komt nu dus verandering in.

Topic Data
Topic Data geeft adverteerders algemene inzichten in het gedrag van Facebook-gebruikers. Hierdoor kunnen marketeers trends of de populariteit van bepaalde trends achterhalen. Facebook benadrukt dat alle gegevens volledig worden geanonimiseerd en dus niet kunnen worden teruggeleid naar individuele gebruikers.

Het platform wordt daarnaast niet voor ieder bedrijf beschikbaar. Alleen een selecte groep adverteerders uit de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk krijgen toegang tot het platform. Alle partijen die het platform gebruiken worden eerst door Facebook goedgekeurd. Het is niet bekend of Facebook het platform op termijn ook in Nederland wil uitrollen.

Tags:

Social Media

Partners