Een anonieme dataset met creditcardgegevens kan een waardevol middel zijn om inzicht te krijgen in trends in koopgedrag van klanten. Dergelijke anonieme datasets blijken echter minder anoniem dan de bedoeling is. Een aanvaller met enige kennis over een doelwit kan dit doelwit zonder problemen opsporen in een geanonimiseerde dataset.
Onderzoekers van de Massachusetts Institute of Technology (MIT) hebben een manier gevonden om mensen terug te vinden in anonieme datasets met creditcardgegevens. Hierdoor krijgen zij inzicht in het koopgedrag van dit specifieke doelwit. Afstudeerstudent Yves-Alexandre de Montjoye zegt in het magazine Science een 94% kans te hebben een doelwit te identificeren.
Informatie over het doelwit
Voor de identificatie van een persoon in een anonieme dataset met creditcardgegevens is enige informatie nodig over het doelwit. Zodra een aanvaller enkele aankopen van de gebruikers heeft weten op te sporen kan hij deze proberen terug te vinden in de dataset. Aanwijzingen dat iemand bepaalde producten heeft gekocht kunnen op allerlei wijzen worden verkregen. Denk hierbij aan een bonnetje dat iemand laat slingeren, een tweet die iemand plaatst over een leuke lunch of een Instagram foto van nieuwe kleding.
Stel we weten bijvoorbeeld dat het doelwit op 3 januari een nieuwe rugzak heeft gekocht, op 5 januari bij een restaurant heeft gelunched en op 9 januari een nieuwe broek heeft aangeschaft. Deze drie aankopen zorgen voor een relatief unieke combinatie, waarvan de kans groot is dat deze slechts één keer voorkomt in de dataset. Door deze aankopen terug te vinden in de dataset kunnen geanonimiseerde creditcardgegevens worden teruggeleid naar een creditcardhouder.
‘Onze privacy is niet echt’
“We laten zien dat de privacy die wij kennen niet echt is”, zegt Alex Pentland, datawetenschapper van MIT, tegen persbureau Associated Press. Het onderzoek toont aan dat het anonimiseren van dit soort data niet voldoende is om de privacy van klanten te beschermen.
7 november (online seminar op 1 middag)Praktische tutorial met Alec Sharp Alec Sharp illustreert de vele manieren waarop conceptmodellen (conceptuele datamodellen) procesverandering en business analyse ondersteunen. En hij behandelt wat elke data-pr...
11 t/m 13 november 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en pr...
18 t/m 20 november 2024Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare ...
26 en 27 november 2024 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoo...
De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Management Professional (CDMP) certificatie biedt een traject voor het inleidende niveau (Associate) tot en met hogere niveaus van...
3 april 2025 (halve dag)Praktische workshop met Alec Sharp [Halve dag] Deze workshop door Alec Sharp introduceert conceptmodellering vanuit een non-technisch perspectief. Alec geeft tips en richtlijnen voor de analist, en verkent datamodellering op c...
10, 11 en 14 april 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikba...
15 april 2025 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen in ...
Deel dit bericht