07-02-2015

Reportage: 'Niet bezorgd over beperkte perceptie Xerox'

Deel dit bericht

Onder CIO's is Xerox niet direct de eerste naam die naar boven komt bij het outsourcen van business processen. Toch komt zestig procent van de omzet uit dienstverlening. Om te laten zien wat het bedrijf doet op het gebied van professional services organiseerde Xerox deze week in Londen simple@work, waar meer dan honderd C-level executives werden bijgepraat over de activiteiten en plannen op het gebied van services. Zowel CEO Ursula Burns als Robert Zapfel, President van Xerox Services, waren daar aanwezig om de verdiensten van het bedrijf in de zakelijke dienstverlening uit te dragen.

Voorafgaand aan de officiële aftrap van Simple@work stond Robert Zapfel de pers te woord. Hij staat nu bijna een jaar aan het roer van de services-tak, na een lange carrière bij IBM. Daar heeft hij 35 jaar lang diverse functies bekleed, waaronder twintig jaar in diverse leidinggevende functies in de IBM Global Services-divisie. Die ervaring komt hem nu bij Xerox goed van pas, omdat in de perceptie van Xerox vaak vooral de activiteiten op document-gebied genoemd worden.

Zapfel maakt zich daar niet zichtbaar druk om. “CIO's weten ons wel te vinden”, zegt hij.” De vraag waar organisaties mee zitten is dat ze op zoek zijn naar een partner om hen te helpen bij hun processen. Wij hebben een grote merknaam, mensen weten dat Xerox een goed bedrijf is. Zij denken niet aan de positie in markten, dat is niet zo erg.”

Brand challenge

Mensen die zaken met ons doen bereiken we niet via massamedia, het is voor ons zaak de senior executives aan te spreken. Dat is niet zo´n probleem, want wanneer en bedrijf bijvoorbeeld wil outsourcen gaan ze te rade bij ervaren adviseurs die met een shortlist komen waar Xerox vervolgens deel van uitmaakt. Het is een interessante brand challenge, we zitten niet vast aan bepaalde sectoren, we hebben een breed spectrum aan klanten.”

Hij wijst erop dat zestig procent van de omzet van Xerox uit dienstverlening komt. “Veel bedrijven zijn op zoek naar partners om hen te helpen bij hun business. In Europa is dit voor ons een markt van twee miljard dollar. Dat is nog niet zoveel als in de Verenigde Staten, maar het is wel een snel groeiende markt. Business process services zijn de nieuwe golf in outsourcing.”

Strategische relaties

Volgens Zapfel speelt de specifieke vraag van organisaties Xerox in de kaart: “We zien dat de CAO (Chief Administrative Officer), verantwoordelijk is voor allerlei zaken zoals HR, Legal, finance en accounting. Die zoekt daarom mensen die meer dan één van die dingen kunnen doen. In praktijk concurreren wij steeds met partijen die zich specialiseren op één van die gebieden, terwijl Xerox al die gebieden bedient.”

“Xerox is uniek als een brede BPO-aanbieder. Hiermee kunnen bedrijven strategische relaties willen aangaan, maar wel met minder partijen, bij ons terecht. Wij kunnen alle onderdelen aanbieden, in plaats van één onderwerp. Dat is wat onze klanten vragen, en dat is wat de waarde voor onze cliënten verhoogt.”

Transformatie

Dit was ook de boodschap van Ursula Burns tijdens de keynote. “Organisaties moeten meer doen met minder. Daar hebben we allemaal mee te maken. Vroeger was het een zaak van schaal en capaciteit. Maar nu is er veel meer ‘meer’. Meer tevreden klanten, meer verandering, meer partners. Meer gebieden waar we zaken doen. ‘Minder’ verandert ook. Eerst was het minder geld en minder mensen. Nu gaat het om minder regelgeving, minder kwetsbaarheid, minder storingen in systemen. De markt verandert, de concurrentie verandert, en de regelgeving verandert. Dat vraagt om business transformatie. Dat is waar Simple@ work gaat.”

 “We zorgen voor transformatie in een breed scala aan gebieden. Transport, gezondheidszorg, customer care, hospitality. Innovatie van business processen met technologie is wat we doen. Wij willen als business engineer helpen. We begrijpen het probleem, en onze mensen hebben de skills om te helpen met die problemen. Op veel gebieden hebben mensen al dagelijks met onze oplossingen te maken, alleen weten ze het niet.”

Verkeersboetes

De toepassingen die Xerox in Londen toonde waren divers, van oplossingen op het gebied van Customer Care en Digital Signage in de cloud tot software om complexe verkeersvraagstukken op te lossen. Daarmee worden onder meer in Los Angels en Adelaide verkeers- en vervoersstromen in kaart gebracht en geanalyseerd om stedenplanners te helpen de juiste beslissingen te nemen.

Op het gebied van verkeer heeft Xerox in Nederland bijvoorbeeld een specifieke oplossing verkocht aan Cition, dat verantwoordelijk is voor het beheer van betaalde parkeerplaatsen in Amsterdam. Dit bedrijf maakt gebruik van het Compliance webportaal van Xerox. Hiermee worden online betalingen van parkeerboetes voor buitenlandse kentekens afgehandeld. Dit maakt onderdeel uit van het streven van de Gemeente Amsterdam om het parkeerbeleid volledig te digitaliseren.

Cition controleert door middel van geavanceerde scantechnologie kentekens op betaald parkeren in Amsterdam. Auto’s met een buitenlands kenteken die geen parkeergeld hebben betaald, krijgen een sticker op de voorruit geplakt met een link naar een website. Op deze website krijgt de eigenaar een foto van zijn of haar kenteken en een overzichtskaartje van de parkeerplek te zien. De website biedt vervolgens de mogelijkheid online bezwaar te maken tegen de naheffingsaanslag of deze direct via creditcard of iDeal te betalen.

Bekijk hier meer Simple@work

Partners