Steeds meer retailers strijden om de aandacht van klanten. Het is voor bedrijven dan ook steeds belangrijker nauwkeurig te kunnen inschatten waar klanten behoefte aan hebben. Big data speelt in de retail-sector dan ook een steeds belangrijkere rol.
Onderzoek van Frost & Sullivan wijst uit dat retailers big data zowel in front-end als back-end applicaties implementeren. Retailers willen data die afkomstig is uit verschillende kanalen combineren om een ‘omni-channel experience’ te leveren aan klanten.
Omni-channel experience
“Omni-channel verwijst naar de integratie van alle kanalen waarmee contact wordt gelegd met een klant om een naadloze winkelervaring te leveren”, zegt Shuba Ramkumar, ICT-onderzoeksanalist bij Frost & Sullivan. “Kanalen behandelen als individuele silo’s zorgt voor een onnauwkeurig beeld van klanten en ineffectieve beslissingen. De combinatie van inzichten uit verschillende kanalen geeft een duidelijker beeld van de gehele business.”
Frost & Sullivan stelt dat het in real-time verwerken van data en gebruik van voorspellende modellen inzichten oplevert die kunnen helpen nieuwe klanten aan te trekken en bestaande klanten te blijven binden. De combinatie van beschrijvende, voorspellingen en voorschrijvende analytics helpt volgens retailers het onderzoeksbureau hun business op macro-niveau in de gaten te houden en prospects zelfs op micro-niveau.
Technologische en organisationele obstakels
Retailers zijn zich dus bewust van het belang van analytics. Door dit belang kijken retailers kritisch naar technologische en organisationele obstakels die de implementatie van analytische tools in de weg staat. Voorzichtig omspringen met privacy en voldoen aan regelgeving staat met name in Europa centraal.
“Data analytics in retail heeft betrekking op het bestuderen van klantgedrag door data te verzamelen op het moment dat klanten zowel online shoppen via computers of mobiele apparaten als een winkel binnenlopen”, stelt Martin Hoff ter Heide, leidend ICT consultant bij Frost & Sullivan. Hoff ter Heide waarschuwt echter voor het versturen van berichten die duidelijk zijn gebaseerd op het gedrag van klanten. “Het versturen van op maat gemaakte aanbiedingen of marketingberichten in relatie tot het gedrag van klanten kan weliswaar bruikbaar zijn, maar ook verontrustend zijn”, aldus de ICT consultant.
15 oktober 2024 Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over AI-Gedreven Business Analyse met ChatGPT. Kunstmatige Intelligentie, ongetwijfeld een van de meest baanbrekende technologieën tot nu toe, opent nieuwe deuren voor analisten met i...
17 oktober 2024 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen i...
7 november (online seminar op 1 middag)Praktische tutorial met Alec Sharp Alec Sharp illustreert de vele manieren waarop conceptmodellen (conceptuele datamodellen) procesverandering en business analyse ondersteunen. En hij behandelt wat elke data-pr...
11 t/m 13 november 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en pr...
18 t/m 20 november 2024Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare ...
21 november 2024 Praktische en interactieve workshop met Nigel Turner Data-gedreven worden lukt niet door alleen nieuwe technologie en tools aan te schaffen. Het vereist een transformatie van bestaande business modellen, met cultuurverandering, een h...
26 en 27 november 2024 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoo...
28 november 2024Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over business analyse, modelleren en simuleren met de nieuwste release van Sparx Systems' Enterprise Architect, versie 16.Intensieve cursus waarin de belangrijkste basisfunctionaliteiten v...
Deel dit bericht