04-03-2025

Salesforce: Driekwart Nederlandse ontwikkelaars niet goed voorbereid op AI-agents

Deel dit bericht

Uit het State of IT-onderzoek van Salesforce blijkt dat software ontwikkelaars over de hele wereld unaniem enthousiast zijn over AI-agents. Meer dan vier op de vijf ontwikkelaars geloven zelfs dat AI-agenten net zo essentieel zullen worden voor app-ontwikkeling als traditionele softwaretools. Daarentegen geeft driekwart (74 procent) van de Nederlandse ontwikkelaars ook aan nog niet volledig voorbereid te zijn op het tijdperk van AI-agents. State of IT is een wereldwijd onderzoek van Salesforce onder meer dan 2.000 IT-leiders, waaronder 200 Nederlandse respondenten.

Wereldwijd zijn softwareontwikkelaars ook enthousiast over de invloed van AI-agents op hun dagelijkse werk. Zij kijken er vooral naar uit dat AI-agents eenvoudige, repetitieve taken overnemen. Ze verwachten dat AI-agents hun efficiëntie en productiviteit vergroten, waardoor ze zich minder bezig hoeven te houden met taken zoals het schrijven van code of debuggen en zich veel meer kunnen richten op projecten met een grotere zakelijke impact.

En omdat ontwikkelaars steeds vaker agents gebruiken die werken met low-code/no-code, wordt ontwikkeling sneller, eenvoudiger en efficiënter dan ooit, ongeacht de codeervaardigheden van de ontwikkelaars. Meer dan driekwart van de respondenten gelooft dan ook dat low-code/no-code tools AI-ontwikkeling helpen opschalen.

Secret Escapes, aanbieder van luxe reizen over de hele wereld die met korting worden aangeboden, gebruikt Agentforce om efficiëntere hulp aan haar klanten te bieden bij unieke en last-minute verzoeken van reizigers. Dankzij de low-code Agent Builder-tools van Salesforce kan het ontwikkelingsteam van Secret Escapes hun AI-agent in slechts twee weken bouwen, testen en lanceren. Dat is veel sneller dan  de zes maanden die het eerder kostte om een chatbot te ontwikkelen en trainen.

Positieve invloed op dagelijkse werkzaamheden
Ontwikkelaars zien tal van voordelen in de inzet van AI-agents. De verwachting is vooral dat AI-agents de werknemerservaring verbeteren met 54 procent, terwijl 53 procent verwacht dat ze de snelheid van applicatieontwikkeling verhogen. Daarnaast denkt 53 procent dat AI-agenten bijdragen aan meer creativiteit en beter probleemoplossend vermogen.

Ook is de verwachting dat AI-kennis steeds belangrijker wordt binnen ontwikkeling. Acht op de tien Nederlandse respondenten verwacht dat dit snel een basisvaardigheid is. In Nederland wordt door 64 procent van de IT-leiders al trainingen aangeboden om medewerkers in technische AI-vaardigheden op te leiden.

Updates en trainingen noodzakelijk voor agentic AI
Bijna driekwart van de ontwikkelaars (74 procent) in Nederland is wel van mening dat hun organisatie de infrastructuur moet moderniseren om AI-agents effectief te kunnen ontwikkelen en inzetten. Zonder deze updates lopen bedrijven het risico achter te blijven in de technologische ontwikkelingen. Naast infrastructuur is datakwaliteit een belangrijk aandachtspunt, en noemen ontwikkelaars ook testcapaciteit als een grote zorg. Een ruime meerderheid (62 procent) van de Nederlandse ontwikkelaars vindt ook dat hun huidige testprocessen niet voorbereid zijn op het bouwen en implementeren van effectieve AI-oplossingen.

“AI agents zorgen voor een revolutie in de manier waarop ontwikkelaars werken, waardoor softwareontwikkeling sneller, efficiënter en leuker wordt. Ze helpen bij het schrijven, beoordelen en optimaliseren van code, waardoor productiviteit naar een hoger niveau stijgt en ontwikkelaars zich meer bezig kunnen houden met complexe problemen, architectuur en strategische besluitvorming”, aldus Alice Steinglass, EVP & GM, Platform, Integration and Automation.

Partners