Werkzoekenden gebruiken steeds vaker hun smartphone of tablet om informatie in te winnen over een nieuwe baan. 61% van de werkzoekenden blijkt zich namelijk vooral met een smartphone of tablet te oriënteren op de arbeidsmarkt. Opvallend genoeg besluit slechts 11% uiteindelijk ook daadwerkelijk via een mobiel apparaat te solliciteren.
Dit blijkt uit onderzoek van de internationale banenzoekmachine Indeed, dat 1.726 (potentiële) werkzoekenden in Nederland ondervroeg. 62% van de werkzoekenden geeft aan sollicitaties wel via een smartphone te willen versturen, maar denken dat potentiële werkgevers via mobiel verstuurde sollicitaties minder serieus nemen dan een op traditionele wijze verstuurde sollicitatie. Dit is dan ook de reden dat veel werkzoekenden besluiten uiteindelijk toch via een pc of laptop te reageren op een vacature.
Steeds meer haast
Indeed stelt dat werkzoekenden steeds gehaaster zijn en minder tijd besteden aan het zoeken van een nieuwe, geschikte baan. 30% van de werkzoekenden stelt minder dan een uur uit te trekken voor de zoektocht naar een nieuwe baan. Deze groep werpt snel een blik op openstaande vacatures en het aanbod van werkgevers. Op basis hiervan concluderen zij of het de moeite waard is om te solliciteren. Een heldere functie- en taakomschrijving zijn voor werkzoekenden dan ook doorslaggevend bij de beslissing om te solliciteren voor een baan. Het geboden salaris, de secundaire arbeidsvoorwaarden en carrièreperspectieven wegen op dat moment minder zwaar.
Niet alleen mensen zonder baan zijn echter op zoek naar een baan. De meerderheid van de respondenten (bijna 70%) geeft aan open te staan voor carrièreperspectieven. Enerzijds omdat ze toe zijn aan een nieuwe carrièrestap, anderzijds omdat er een noodzaak is om in actie te komen. Daarnaast houdt een grote groep de mogelijkheden op de arbeidsmarkt altijd scherp in de gaten.
Inspelen op mobiele werkzoekenden
Indeed adviseert werkgevers in te spelen op deze kansen door potentiële sollicitanten niet alleen een aantrekkelijke functie en een scherp concurrerend aanbod te presenteren, maar ook een soepele sollicitatieprocedure te bieden. Kandidaten moeten snel, efficiënt en desgewenst online via hun mobiele apparaat kunnen solliciteren voor een functie. Dit is volgens Indeed voor werkgevers noodzakelijk om zich te kunnen onderscheiden van hun belangrijkste concurrenten en de meest talentvolle mensen aan te trekken.
“Werkzoekenden moeten in de gelegenheid worden gesteld om te solliciteren op de manier die hen het beste uitkomt, ongeacht het tijdstip en de locatie waar ze zich op dat moment bevinden. Uit eigen onderzoek van Indeed blijkt dat werkgevers die sollicitanten in de gelegenheid stellen om mobiel te solliciteren twee keer zo vaak kandidaten krijgen met de juiste kwalificaties in vergelijking met sollicitaties die verstuurd zijn via de desktop computer. Meer dan 50 procent van al het internetverkeer dit jaar op de Nederlandse website van Indeed was afkomstig van mobiele apparaten. Het Nederlandse bedrijfsleven kan het online zoeken naar vacatures via smartphones en tablets dan ook niet langer afdoen als toekomstmuziek. De nieuwe manier waarop werknemers zich oriënteren op een nieuwe uitdaging is allang realiteit”, legt Sander Poos, managing director Benelux bij Indeed, uit.
Talentvolle mensen aantrekken
Poos voegt hier nog aan toe: “Werkgevers moeten onder ogen zien dat talentvolle mensen meestal weinig geduld hebben. Als ze niet op de juiste manier door werkgevers worden bejegend, kloppen ze bij een ander bedrijf op de deur. Om op een concurrerende arbeidsmarkt de high potentials aan te trekken, zullen werkgevers in staat moeten zijn om hun vacatureaanbod op maat te maken. Er is namelijk een hele nieuwe generatie van werknemers opgegroeid die in principe al hun zaken afhandelen met de mobiele telefoon. Om als een serieuze partij te worden beschouwd in de wereldwijde war for talent, zullen bedrijven kandidaten die zich op de arbeidsmarkt begeven desgewenst de juiste hulpmiddelen moeten verschaffen waarmee ze hun ambities kunnen waarmaken. Een goed functionerende en betrouwbare vacature app waarmee je direct online kunt solliciteren, is in dit verband een must.”
7 november (online seminar op 1 middag)Praktische tutorial met Alec Sharp Alec Sharp illustreert de vele manieren waarop conceptmodellen (conceptuele datamodellen) procesverandering en business analyse ondersteunen. En hij behandelt wat elke data-pr...
11 t/m 13 november 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en pr...
18 t/m 20 november 2024Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare ...
26 en 27 november 2024 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoo...
De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Management Professional (CDMP) certificatie biedt een traject voor het inleidende niveau (Associate) tot en met hogere niveaus van...
3 april 2025 (halve dag)Praktische workshop met Alec Sharp [Halve dag] Deze workshop door Alec Sharp introduceert conceptmodellering vanuit een non-technisch perspectief. Alec geeft tips en richtlijnen voor de analist, en verkent datamodellering op c...
10, 11 en 14 april 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikba...
15 april 2025 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen in ...
Deel dit bericht