05-11-2017 Door: David Majster

De waarde van IoT per sector

Deel dit bericht

Lang hebben we met z'n allen gedacht dat The Internet of Things een dure hobby van multinationals zou blijven. Miljardenbedrijven zoals Boeing en Schiphol experimenteren al jaren met beacons en sensoren en ook Taxibedrijf Uber verbindt apparaten, auto’s en mensen met het internet. Dit levert spectaculaire nieuwe diensten en producten op, die stuk voor stuk bijdragen aan klantbeleving en kwaliteit.

In de tussentijd heeft de rest van de wereld natuurlijk niet stil gezeten. De waarde van IoT wordt door steeds meer bedrijven erkend en het concept wordt dan ook op grote schaal ingezet. In dit blog doen we een rondje!

Wat bedoelen we met IoT?
The Internet of Things (afgekort IoT) mag dan een begrip zijn in de technische wereld; het is geen schande als je niet meteen weet waar we het over hebben. Daarom een korte definitie. IoT is een concept waarbij apparaten in staat worden gesteld om informatie te verzamelen en te delen met hun omgeving. Zo kan zoiets simpels als een ziekenhuisbed worden voorzien van een sensor die beweging detecteert en deze informatie doorstuurt naar een computer. De waarde van IoT zit ’m dus in de communicatie. Want door apparaten data te laten verzamelen, kun je als bedrijf een enorme hoeveelheid data analyseren die normaal verborgen was gebleven. En nu mens en smartphone onafscheidelijk zijn, kunnen ook levende wezens worden ingezet als dataverzamelaar.

De gezondheidszorg
De zorg is misschien wel het beste voorbeeld om de waarde van IoT te laten zien. Hier wordt het op grote schaal ingezet om data te verzamelen van zorgverleners, patiënten én apparaten. Zo sturen hartslagmeters en insulinepompen data direct door naar het elektronisch patiëntendossier en worden de wachttijden van patiënten per wachtruimte en per specialist in kaart gebracht. Artsen worden op hun beurt gevolgd op hun route door het ziekenhuis, op basis van de signalen die hun smartphone uitzendt. In sommige ziekenhuizen zijn zelfs de zeepdispensers bij operatiekamers voorzien van sensoren om te controleren of het personeel zich houdt aan de hygiënevoorschriften! Al deze informatie wordt gebruikt om betere en efficiëntere zorg te verlenen waarbij patiënten persoonlijke en kwalitatieve hulp ontvangen terwijl de kosten tot een minimum worden beperkt.

De transportsector
Ook op het gebied van transport draagt IoT bij aan meer kwaliteit en efficiëntie. Zo “weten” sensoren in de tank wanneer het tijd is voor een tankbeurt en gaan slagbomen open bij het juiste nummerbord. Maar ook het management rondom het vervoer verloopt soepeler, omdat je met sensoren van iedere boot, vrachtwagen of trein weet waar deze zich bevindt en of je rekening moet houden met vertraging. Dit draagt weer bij aan de tevredenheid van je klanten, die graag willen weten wanneer hun lading, pakketje of andere bestelling arriveert. Op het gebied van opslag brengen IoT apparaten in kaart hoeveel plek er nog is voor nieuwe containers en hoe het er voor staat met je voorraad. Met deze informatie ben je altijd in real-time op de hoogte van iedere vracht, zelfs als die zich op een snelweg in een laadruim bevindt.   

Detailhandel
Ook winkels zetten IoT op steeds grotere schaal in. Net als bedrijven in de transportsector optimaliseren zij hun voorraadmanagement en bezorgservices en informeren zij hun klanten over de status van hun bestelling. Uitverkochte producten worden zo snel aangevuld en bulk orders kunnen automatisch worden doorgegeven aan het distributiecentrum. Maar ook in de winkel zelf kan er veel met IoT apparaten. Zo worden klanten op basis van hun smartphone of pinpas herkend en ontvangen zij persoonlijke aanbiedingen en kortingen. Het komt zelfs voor dat klanten een bericht ontvangen als zij in de buurt komen van de winkel. Hierdoor kunnen marketeers veel mensen tegelijk benaderen en toch persoonlijke service bieden.

Vooruit!
De gezondheidszorg, transport en de detailhandel zijn drie mooie voorbeelden van sectoren waar de waarde van IoT duidelijk zichtbaar is. Maar het concept rijkt natuurlijk veel verder. Denk aan energiemaatschappijen die met slimme thermostaten informatie inwinnen over het gebruik per huishouden en op basis van deze informatie persoonlijke aanbiedingen doen en besparingstips geven. Of offshore olieplatformen die met IoT apparaten in de gaten worden gehouden. Eigenlijk kun je IoT overal inzetten waar mensen en bedrijven zijn. Door apparaten en mensen data te laten verzamelen, krijg je een beter beeld van je voorraad, tijdsplanning, klantvoorkeuren én voortgang. En laten die parameters nu net belangrijk zijn voor iedereen die vooruit wil met zijn bedrijf.

David Majster

David Majster is Marketing Manager bij InterSystems Benelux.

Alle blogs van deze auteur

Partners