26-03-2018 Door: David Majster

Hoe beïnvloedt de digitale transformatie je bedrijf en datastrategie?

Deel dit bericht

Digitale transformatie is een echte buzzterm in de zakenwereld. Steeds meer bedrijven zetten digitale middelen in om een concurrentievoordeel te behalen. Hiervoor hebben ze snelle en schaalbare applicaties nodig die de groeiende hoeveelheden gegevens, taken en gebruikers aankunnen. Maar hoe beïnvloedt de digitale transformatie nu eigenlijk je bedrijf? Hoe zorg je ervoor dat je datastrategie er ook klaar voor is? En waar moet je dan op letten? Ik geef je graag een paar handvatten.

Digitale transformatie is de transformatie die je als bedrijf doorloopt naar een meer digitale organisatie zodat je kunt blijven inspelen op de behoeften van je doelgroep. Bijvoorbeeld door de stap te zetten van puur telefooncontact en e-mail naar social media en chat om te communiceren met je klanten. Of door als retailbedrijf je eigen voorraadbeheersysteem te koppelen met de systemen van je toeleveranciers. Of zelfs door gebruik te maken van sensoren in producten om te volgen waar deze zich bevinden en hoe het staat met de voorraad.  

Hoe beïnvloedt de digitale transformatie je bedrijfsvoering?
Wanneer je je processen digitaal gaat ondersteunen, ontstaan er grote hoeveelheden gegevens. De grote uitdaging van de digitale transformatie is dat je op basis van al die gegevens relevante inzichten creëert. Het liefste zonder al te veel vertraging, zodat je op basis van de analyses stappen kunt zetten en kunt inspelen op de vragen in de markt. Bijvoorbeeld door je productassortiment uit te breiden en personeel bij te scholen op het gebied van digitaal klantcontact. Het gaat dus niet alleen over de manier waarop je met technologie omgaat of gegevens beheert. Digitale transformatie gaat ook over hoe je opereert, over je businessmodel en de taakverdeling.

Gegevens uit verschillende bronnen samenbrengen
De grote hoeveelheid gegevens die ontstaat bij een digitale transformatie heeft invloed op de manier waarop je die gegevens als bedrijf verzamelt, beheert, integreert, analyseert en gebruikt.
Zo maak je bij een digitale transformatie gebruik van steeds meer systemen die gegevens verzamelen. Je werkt met gegevens uit je bestaande voorraadsysteem en klantcontactsysteem, maar er ontstaan ook ontzettend veel interessante gegevens uit andere bronnen, zoals uit je social mediakanalen, e-mails van klanten en sensoren voor het voorraadbeheer. Die grote hoeveelheden gegevens uit verschillende bronnen moet je beheren en samenbrengen om ze te kunnen gebruiken voor -zinvolle- beslissingen.

Dataverwerking mag niet tijdrovend zijn
Als het samenbrengen en analyseren van al die verschillende soorten gegevens veel tijd kost, heeft een digitale transformatie weinig nut. Om data voor je te laten werken, heb je een databasemanagementsysteem nodig dat veel verschillende soorten gegevens kan integreren en er snel verschillende analyses op loslaat. Zodat je op basis van analyses van social media en chat-vragen snel actie kunt ondernemen, bijvoorbeeld door je productinformatie te verbeteren.

Het werken met meerdere gegevensbronnen dwingt je om in de gaten te houden waar al die gegevens precies vandaan komen, of ze betrouwbaar zijn en of ze goed beveiligd zijn. Onderschat data governance dan ook niet en besteed hier voldoende aandacht aan in je datastrategie.

Vijf tips voor slimme data-integratie
Maar wat betekent zo’n digitale transformatie nu in de praktijk? Wat heb je nodig om data slim te integreren? Ik raad je aan om je te concentreren op de volgende aspecten:
Werk met een platform
Maak gebruik van een dataplatform waarmee je applicaties kunt bouwen die gegevens genereren, maar waarmee je die gegevens ook kunt beheren, integreren en analyseren.
Werk met lichte applicaties
Kies voor applicaties waarbij minder gecodeerd hoeft te worden, die beperkt gebruik maken van systeembronnen, waarvoor het niet nodig is meerdere technologieën te integreren en die minder onderhoud nodig hebben.
Zorg voor integratiemogelijkheden
Werk met een platform dat makkelijk te integreren is in je bestaande infrastructuur en dat gebruik maakt van best-of-breed technologieën.
Maak het schaalbaar
Werk met een platform dat horizontaal en verticaal schaalbaar is zodat het meegroeit met de hoeveelheid gegevens, taken en gebruikers.
Zorg voor flexibiliteit
Zorg voor tools en applicaties die je flexibel kunt inzetten en gebruiken: in de Cloud, op de werkplek zelf of in hybride architecturen.

Slim aan de slag met data
InterSystems denkt graag met je mee over de manier waarop je je data-architectuur kunt ontwerpen als je een digitale transformatie ingaat. Hiervoor lanceren we een nieuw data-platform: IRIS. Het IRIS Data Platform is een compleet platform voor gegevensbeheer en -analyse en voor de integratie en koppeling van systemen. Hiermee kun je gegevens samenbrengen van verschillende bronnen en die als een geheel beheren en analyseren. Zodat je daadwerkelijk gebruik kunt maken van alle gegevens die je verzamelt.

David Majster

David Majster is Marketing Manager bij InterSystems Benelux.

Alle blogs van deze auteur

Partners