11-03-2015

’Nederland loopt achter met adoptie van big data’

Deel dit bericht

Nederlandse bedrijven zijn relatief traag met het invoeren van big data in hun bedrijfsvoering. Dit terwijl twee derde van de bedrijven wereldwijd aangeeft zijn concurrentiepositie te riskeren als zij data analytics niet omarmen.

Dit blijkt uit onderzoek van Capgemini en EMC onder leidinggevenden van bedrijven uit Europa, Amerika en Azië. 64% van de respondenten stelt dat big data traditionele zakelijke grenzen verlegt, waardoor bedrijven eenvoudiger kunnen toetreden tot nieuwe markten en nieuwe kansen ontstaan. Dit ondervinden bedrijven aan de lijve. Ruim een kwart van de leidinggevenden stelt concurrentie te ervaren door partijen die dankzij big data nieuwe markten hebben aangeboord.

Nederland blijkt voor Europese bedrijven een interessante vestigingsplaats te zijn voor big data-gerelateerde bedrijven. Vooral de goede infrastructuur, aanwezigheid van de benodigde expertise en het juiste juridische klimaat spelen hierbij een belangrijke rol. Met het oog op dit klimaat is het dan ook opvallend te noemen dat Nederlandse bedrijven big data in verhouding met andere landen juist relatief traag omarmen.

Tags:

Big Data

Partners