Teradata, gespecialiseerd in big data analytics and marketing applicaties, heeft de resultaten van een internationaal onderzoek in samenwerking met The Economist Intelligence Unit bekendgemaakt. In totaal 362 respondenten uit Noord-Amerika (47%), Azië Pacific (26%) en Europa (27%) namen aan het onderzoek deel, met hierin zowel leidinggevende, managements- als executieve functies vertegenwoordigd.
Uit het onderzoek blijkt een belangrijk verschil in hoe de CEO van een onderneming de status en voordelen van alle data-projecten inschat, en hoe de managers op een lager niveau dit doen. Dit en andere discrepanties hypothekeren het succes en het competitief voordeel dat ondernemingen hopen te realiseren. Het onderzoek wijst immers uit dat data-driven ondernemingen meer kans maken om hun concurrenten te overtreffen wat betreft winstgevendheid.
Opvallend is de vaststelling dat 47% van de bevraagde CEO’s ervan uitgaat dat de medewerkers toegang hebben tot alle nodige data, terwijl slechts 27% van de respondenten dit effectief bevestigen. Veel ondernemingen hebben de nodige investeringen gedaan om data te registreren, toch lijken ze er vooralsnog niet in te slagen hieruit de nodige inzichten te puren, dit in te zetten en door te groeien tot echt data-driven organisaties. 57% van de respondenten zijn van oordeel dat hun organisatie het er op dit vlak slecht van af brengt.
Data lijken bovendien niet evenredig beschikbaar binnen één en zelfde onderneming. 2 op 3 respondenten zijn het er over eens dat sommige afdelingen een veel betere toegang tot data hebben dan andere. Aan bruikbare interne data geen gebrek; externe gegevens zoals demografie van de klanten, gedragspartonen en marktdata zijn echter minder wijd verspreid.
Nog volgens deze studie is het wel feit dat in 63% van de best presterende ondernemingen data projecten door de zakelijke leiding worden gelanceed en aangestuurd, en dat bij 41% van deze top performers een centraal data en analytics team aanwezig is om deze data initiatieven te introduceren en te implementeren.
WK
17 t/m 19 juni 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en prakti...
15 oktober 2024 Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over AI-Gedreven Business Analyse met ChatGPT. Kunstmatige Intelligentie, ongetwijfeld een van de meest baanbrekende technologieën tot nu toe, opent nieuwe deuren voor analisten met i...
17 oktober 2024 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen i...
18 t/m 20 november 2024Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare ...
21 november 2024 Praktische en interactieve workshop met Nigel Turner Data-gedreven worden lukt niet door alleen nieuwe technologie en tools aan te schaffen. Het vereist een transformatie van bestaande business modellen, met cultuurverandering, een h...
26 en 27 november 2024 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoo...
28 november 2024Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over business analyse, modelleren en simuleren met de nieuwste release van Sparx Systems' Enterprise Architect, versie 16.Intensieve cursus waarin de belangrijkste basisfunctionaliteiten v...
Deel dit bericht