24-02-2015

Culturele drempels in de weg naar data-driven organisatie

Deel dit bericht

Teradata, gespecialiseerd in big data analytics and marketing applicaties, heeft de resultaten van een internationaal onderzoek in samenwerking met The Economist Intelligence Unit bekendgemaakt. In totaal 362 respondenten uit Noord-Amerika (47%), Azië Pacific (26%) en Europa (27%) namen aan het onderzoek deel, met hierin zowel leidinggevende, managements- als executieve functies vertegenwoordigd.

Uit het onderzoek blijkt een belangrijk verschil in hoe de CEO van een onderneming de status en voordelen van alle data-projecten inschat, en hoe de managers op een lager niveau dit doen. Dit en andere discrepanties hypothekeren het succes en het competitief voordeel dat ondernemingen hopen te realiseren. Het onderzoek wijst immers uit dat data-driven ondernemingen meer kans maken om hun concurrenten te overtreffen wat betreft winstgevendheid.

Opvallend is de vaststelling dat 47% van de bevraagde CEO’s ervan uitgaat dat de medewerkers toegang hebben tot alle nodige data, terwijl slechts 27% van de respondenten dit effectief bevestigen. Veel ondernemingen hebben de nodige investeringen gedaan om data te registreren, toch lijken ze er vooralsnog niet in te slagen hieruit de nodige inzichten te puren, dit in te zetten en door te groeien tot echt data-driven organisaties. 57% van de respondenten zijn van oordeel dat hun organisatie het er op dit vlak slecht van af brengt.

Data lijken bovendien niet evenredig beschikbaar binnen één en zelfde onderneming. 2 op 3 respondenten zijn het er over eens dat sommige afdelingen een veel betere toegang tot data hebben dan andere. Aan bruikbare interne data geen gebrek; externe gegevens zoals demografie van de klanten, gedragspartonen en marktdata zijn echter minder wijd verspreid.

Nog volgens deze studie is het wel feit dat in 63% van de best presterende ondernemingen data projecten door de zakelijke leiding worden gelanceed en aangestuurd, en dat bij 41% van deze top performers een centraal data en analytics team aanwezig is om deze data initiatieven te introduceren en te implementeren.

WK

Partners