18-02-2015

Managers zien allerlei obstakels voor ROI op big data

Deel dit bericht

Managers hebben veel aandacht voor big data. Veel leidinggevenden hebben echter nog geen idee hoe en wanneer zij big data willen implementeren. Ook zien zij nog allerlei barrières die het moeilijk maken winst te realiseren met big data.

Dit blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van SnapLogic en TechValidate onder ruim 100 IT-managers in december 2014. In het onderzoek zijn managers onder andere gevraagd naar het gebruik van Apache Hadoop, open source software voor het opslaan en verwerken van grote hoeveelheden data. 78% van de gebruikers heeft echter geen idee of zij Hadoop distributie op dit moment gebruiken of dat hiervoor plannen zijn.

Big data in de praktijk
Veel managers hebben nog geen idee hoe big data in de praktijk binnen hun bedrijf geïmplementeerd zal worden. Van de managers die wordt gevraagd hoe big data-investeringen in de komende drie tot vier jaar zullen samenwerken met bestaande datamanagementinfrastructuur geeft 52% aan dat het nog te vroeg is om daar iets over te zeggen. 39% geeft aan dat big data-investeringen bestaande infrastructuur zoveel mogelijk moet aanvullen.

Managers zien daarnaast allerlei obstakels voor de return on investment (ROI) op big data-investeringen. 42% wijst hierbij op het gebrek aan vaardigheden en capaciteit, terwijl 41% vooral compliance en security als een groot obstakel ziet. 34% verwacht dat datafragmentatie een probleem gaat worden dat de ROI in de weg zal staan.

Redenen om te investeren in big data
Tegelijkertijd zien managers ook allerlei voordelen aan big data. De belangrijkste redenen voor managers om te investeren in big data-oplossingen zijn het analyseren van klanten (52%), analyseren van de bedrijfsvoering (40%) en het Internet of Things (38%).

Partners