17-02-2015

'Bedrijven profiteren nog veel te weinig van big data'

Deel dit bericht

Bedrijven kunnen veel meer profiteren van gegevens die beschikbaar zijn in hun eigen organisatie en in hun omgeving om competitief te zijn. Hiervoor is het echter wel noodzakelijk het proces van data-analyse en de vertaling ervan naar concrete verbetervoorstellen beter op orde te hebben. Dat proces, dat gezien kan worden als een ‘datasafari’, zou daarnaast meer gericht moeten zijn op proces- en productinnovatie.

Dit stelt prof. dr. ir. Remko Helms in zijn inaugurele rede die hij op 13 februari 2015 uitsprak als hoogleraar Informatiekunde aan de faculteit Management, Science & Technologie van de Open Universiteit. De oratie heeft als titel ‘Datasafari: exploreren om te innoveren'. De hoogleraar stelt voor om datasafari-ecosystemen op te zetten om zo de toepassing van big data te stimuleren.

Veel data blijft onaangeroerd
Helms stelt dat gegevens vaak in grote aantallen beschikbaar zijn, maar nog te vaak onaangeroerd in bedrijfsinformatiesystemen zitten. Vooral bedrijven uit het midden- en kleinbedrijf zouden nog worstelen met de vraag hoe zij de grote hoeveelheden data waarover zij beschikken kunnen vertalen naar concrete verbeteringen in diensten, producten en/of processen.

In zijn oratie stelt Remko Helms dat voor deze vertalen niet alleen de inrichting van de juiste technologische infrastructuur belangrijk is. Er zou ook worden moeten gewerkt aan een passend bedrijfsmodel met een structureel ingebed proces voor datasafari. Dit is een creatief proces waarin data vanuit verschillende perspectieven wordt geanalyseerd om tot voorstellen voor proces- en productinnovatie te komen.

Over eigen organisatiegrens heen kijken
Daarbij is het belangrijk dat het bedrijf over de eigen organisatiegrens heen kijkt en partijen van buiten de organisatie betrekt bij het analyseren en vertalen van data. Volgens Helms kunnen datasafari-ecosystemen daar een belangrijke rol in spelen. Binnen zo een ecosysteem werken bedrijven en studenten samen om te experimenteren met big data. Tegelijkertijd vindt er onderzoek plaats om het datasafari-proces verder te verbeteren en zo een verdere stimulans te geven aan innovatie binnen de bedrijven.

Remko Helms gaat zich met zijn onderzoek voornamelijk richten op datagedreven bedrijfsmodellen, het datasafari-proces en de totstandkoming van datasafari-ecosystemen. Een eerste stap hoopt Helms te kunnen zetten door de inrichting van een datasafari-ecosysteem in de Parkstadregio door een samenwerking aan te gaan met de Smart Services Hub, waarin achttien bedrijven, kennisinstellingen en overheidsinstellingen uit de regio zich hebben verzameld.

Tags:

Big Data

Partners