26-12-2014

Snelgroeiende bedrijven richten zich twee keer zo vaak op data analytics

Deel dit bericht

Een relatie lijkt zichtbaar te zijn tussen de snelheid waarmee bedrijven groeien en de inzet van data analytics. Snelgroeiende bedrijven richten zich in omzet-genererende gebieden als marketing en sales twee keer zo vaak op data en analytics dan organisaties die minder snel groeien.

Dit blijkt uit onderzoek van EY, dat voorheen bekend stond als Ernst Young. 27% van de bedrijven die een EBITDA groei van meer dan 15% lieten zien in de laatste twee jaar stelt te ‘excelleren’ in het omzetten van data in bruikbare inzichten die helpen het concurrerend vermogen en prestaties te verbeteren. Onder bedrijven die minder groei vertonen ligt dit percentage op 12%. 35% van de snelgroeiende bedrijven noemt zichzelf daarnaast ’zeer volwassen’ op het gebied van data analytics.

Investeren in personeel en opleidingen
De snelgroeiende bedrijven investeren niet alleen in technologie om data te kunnen analyseren, maar investeren ook in zowel change management als personeel en opleidingen. Voor beide gebieden geeft 24% van de ondervraagde snelgroeiende bedrijven aan hier komend jaar tenminste 20% meer in te investeren. Onder de minder snel groeiende bedrijven ligt dit percentage op 7%.

Het effectief inzetten van data analytics kan bedrijven dus veel winst opleveren. Hierbij lopen de organisaties echter wel tegen allerlei obstakels aan. 43% geeft aan problemen te hebben met regelgeving, terwijl 36% vooral tegen restricties op het gebied van privacy aanloopt. Met name in de financiële sector gaat dit waarschijnlijk tot meer kosten leiden. Eén op de vijf financiële instellingen verwacht dat de kosten gerelateerd aan dataprivacy met 20% gaat toenemen in de komende vijf jaar.

Tekort aan personeel
Bedrijven zien daarnaast een flink tekort aan bekwaam personeel. 40% van de bedrijven heeft op dit moment een Chief Data Officer aangesteld. Het aantrekken van andere goed opgeleide datawetenschappers is echter een probleem. Slechts 7% van de financiële instellingen geeft bijvoorbeeld aan voldoende data-analisten in dienst te hebben.

Dit tekort heeft volgens EY ook te maken met de eisen die bedrijven aan datawetenschappers stellen. Organisaties zouden op zoek zijn naar een combinatie van vaardigheden en ervaring die moeilijk te vinden is. Het gaat hierbij om datawetenschappers met een achtergrond in de datawetenschap en datawetenschappers die meer ervaring hebben met commerciële toepassingen. Ondanks aantrekkelijke salarissen in de financiële sector hebben krijgen datawetenschappers daarnaast ook lucratieve aanbiedingen uit allerlei andere sectoren, waaronder de high-tech industrie.

Partners