Middelgrote en grote bedrijven omarmen in toenemende mate geavanceerde analytische oplossingen op binnen hun markten concurrentievoordeel te behalen. Weinig bedrijven komen echter daadwerkelijk toe aan het analyseren van ‘big data’. De meeste bedrijven hebben hun handen al vol aan de ‘small data’ die zij intern verzamelen.
Dit meldt Dell in het rapport ‘Advanced Analytics & Big Data Adoption’. Met de term ‘geavanceerde analytische oplossingen’ doelt Dell onder andere op oplossingen voor data mining en het ontwikkelen van voorspellende datamodellen. 71% van de ondervraagde bedrijven geeft aan actief analytics te gebruiken in het nemen van dagelijkse beslissingen of heeft plannen dit op korte termijn te gaan doen. De helft van deze groep geeft bijvoorbeeld aan geavanceerde analytics te gebruiken om de financiële prestaties van de organisatie te evalueren.
Van strategische belang
Nagenoeg alle respondenten stellen dat geavanceerde analytische oplossingen van strategisch belang zijn voor hun organisatie. 23% stelt zelfs dat geavanceerde analytics ‘de essentie van hun strategisch visie’ is. Als we kijken naar ‘analytische volwassenheid’ van bedrijven zijn managers terughoudend. Slechts 5% van de bedrijven die geavanceerde analytics heeft omarmd stelt het hoogste niveau van analytische volwassenheid te hebben bereikt. 57% stelt dat hun organisaties ‘kleine tot middelmatige’ volwassenheid vertoond op dit gebied.
Geavanceerde analytics wordt dus op grote schaal omarmd door middelgrote en grote bedrijven. Als we kijken naar big data ontstaat echter een heel ander beeld. Slechts één op de vijf bedrijven gebruikt geavanceerde analytische oplossingen om de grote hoeveelheden data die doorgaans met de term ‘big data’ wordt beschreven te analyseren. Dell stelt dat de meeste bedrijven hun handen al vol hebben aan hun eigen interne ’small data’.
16 mei 2024 Praktische en interactieve workshop met Nigel Turner Data-gedreven worden lukt niet door alleen nieuwe technologie en tools aan te schaffen. Het vereist een transformatie van bestaande business modellen, met cultuurverandering, een heront...
29 - 31 mei 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare rich...
3 t/m 5 juni 2024Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare richtl...
10 t/m 12 juni 2024 Praktische workshop Data Management Fundamentals door Chris Bradley - CDMP-examinatie optioneel De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Managem...
14 juni 2024 (halve dag online) Praktische en interactieve workshop met Nigel Turner In ons digitale tijdperk willen veel organisaties datagedreven worden en investeren zij fors in nieuwe technologieën om dit mogelijk te maken. Maar deze ...
17 t/m 19 juni 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en prakti...
15 oktober 2024 Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over AI-Gedreven Business Analyse met ChatGPT. Kunstmatige Intelligentie, ongetwijfeld een van de meest baanbrekende technologieën tot nu toe, opent nieuwe deuren voor analisten met i...
17 oktober 2024 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen i...
Deel dit bericht