22-12-2014

‘Weinig bedrijven komen daadwerkelijk toe aan het analyseren van big data’

Deel dit bericht

Middelgrote en grote bedrijven omarmen in toenemende mate geavanceerde analytische oplossingen op binnen hun markten concurrentievoordeel te behalen. Weinig bedrijven komen echter daadwerkelijk toe aan het analyseren van ‘big data’. De meeste bedrijven hebben hun handen al vol aan de ‘small data’ die zij intern verzamelen.

Dit meldt Dell in het rapport ‘Advanced Analytics & Big Data Adoption’. Met de term ‘geavanceerde analytische oplossingen’ doelt Dell onder andere op oplossingen voor data mining en het ontwikkelen van voorspellende datamodellen. 71% van de ondervraagde bedrijven geeft aan actief analytics te gebruiken in het nemen van dagelijkse beslissingen of heeft plannen dit op korte termijn te gaan doen. De helft van deze groep geeft bijvoorbeeld aan geavanceerde analytics te gebruiken om de financiële prestaties van de organisatie te evalueren.

Van strategische belang
Nagenoeg alle respondenten stellen dat geavanceerde analytische oplossingen van strategisch belang zijn voor hun organisatie. 23% stelt zelfs dat geavanceerde analytics ‘de essentie van hun strategisch visie’ is. Als we kijken naar ‘analytische volwassenheid’ van bedrijven zijn managers terughoudend. Slechts 5% van de bedrijven die geavanceerde analytics heeft omarmd stelt het hoogste niveau van analytische volwassenheid te hebben bereikt. 57% stelt dat hun organisaties ‘kleine tot middelmatige’ volwassenheid vertoond op dit gebied.

Geavanceerde analytics wordt dus op grote schaal omarmd door middelgrote en grote bedrijven. Als we kijken naar big data ontstaat echter een heel ander beeld. Slechts één op de vijf bedrijven gebruikt geavanceerde analytische oplossingen om de grote hoeveelheden data die doorgaans met de term ‘big data’ wordt beschreven te analyseren. Dell stelt dat de meeste bedrijven hun handen al vol hebben aan hun eigen interne ’small data’.

Tags:

Big Data

Partners