22-12-2014 Door: Redactie

Big data is niet alleen voor de marketingafdeling

Deel dit bericht

De boodschap is alom tegenwoordig: met big data voorspel je aankoopgedrag, breng je klantvoorkeuren in kaart en verbeter je door verregaande personalisatie de gehele customer experience. Kortom, big data is vooral het luxe speeltje van marketeers. Maar niets is minder waar, ook interne bedrijfsprocessen kunnen veel baat hebben bij slimme analyses op grote datasets.

Het bewijs van die stelling vind je bij Mercedes-AMG, de high-performance-divisie van Mercedes-Benz. Deze divisie is enorm gebaat bij het drukken van de productiekosten. ‘De trend is dat klanten steeds meer kiezen voor allerlei personalisatie-opties’, zegt Jeffrey Raskeyn, Director General Business & Partner Ecosystems bij SAP Nederland. ‘Dat geldt zeker voor de auto's in dit duurdere segment. Maar deze opties zijn vaak allesbehalve goedkoop voor de consument. Dat is niet omdat de fabrikant bakken met geld aan hen wil verdienen, maar simpelweg vanwege de relatief hoge productiekosten. Maatwerk komt nu eenmaal niet in grote hoeveelheden van de band rollen.’ Het was Mercedes-AMG dan ook alles aan gelegen om hun interne productieproces te stroomlijnen, zodat ze prijstechnisch concurrerend konden blijven.

Kostenbesparingen realiseren

Maar hoe bespaar je op je interne bedrijfsvoering? Daarvoor is het noodzakelijk dat je precies in kaart brengt wat wanneer gebeurt. Mercedes-AMG nam hiervoor in 2012 het in-memory systeem SAP HANA in gebruik. Eerst in de back-officesystemen zoals accounting en finance, later ook in de productiesystemen. Zo konden ze niet alleen real-time beschikken over deze data, maar ook veel sneller berekeningen hierop doen.

Kwaliteitscontrole van de motoren

Al snel zag het bedrijf kansen om die big data-analyses ook op andere vlakken in te zetten. Zoals voor de productie en het testproces van een belangrijke tak voor Mercedes-AMG: die van de unieke handgemaakte motoren. ‘Dit jaar startte het bedrijf met een pilot op deze afdeling’, vervolgt Raskeyn. ‘Het zette predictive analytics in op de kwaliteitscontrole van de motoren.’

‘De dynamometers waarmee ze de krachteigenschappen van de motoren testen, zijn zeer kostbaar in gebruik. Dus het zo efficiënt mogelijk inzetten van deze apparaten had de hoogste prioriteit. Door het real-time correleren van data uit het verleden met de data uit de sensoren kunnen zij nu sneller problemen in de motor vaststellen. Het kostbare testproces kan direct worden afgebroken, waar voorheen de ingenieurs de hele testprocedure moesten uitzitten. Dat scheelt niet alleen kostbare tijd, maar zorgt er tegelijkertijd voor dat de afdeling meer motoren per week kan testen.’

Bedrijfsbrede toepassing

Niet alleen de kwaliteitscontrole van de motoren profiteert van de inzet van big data-analyses. Mercedes-AMG wil de technologie veel breder gaan toepassen. ‘Bijvoorbeeld voor het tijdig signaleren van vertragingen bij toeleveranciers, nog voordat deze vertragingen van invloed zijn op de productie van hun op maat gemaakte auto's. Real-time inzicht in gegevens van toeleveranciers is vrij uniek. Minder dan een kwart van alle enterprise-bedrijven kan hun medewerkers inzicht verschaffen in dergelijke informatie. Toch wil Mercedes-AMG de uitzondering vormen: eind dit jaar moet een dergelijk systeem up-and-running zijn. Het bedrijf wil bovendien iedere twee maanden hier nieuwe functionaliteit aan toevoegen.’

Volgens Raskeyn kan niet alleen Mercedes-AMG profiteren van big data-analyses. ‘Voor tal van bedrijven zijn deze inzichten waardevol. En dan niet alleen op de marketingafdeling. Het hierboven geschetste voorbeeld is daarvan het bewijs.’ 

Partners