CEO’s en CMO’s zijn tevreden over de marketingresultaten van hun bedrijf. 90% van de CEO’s en CMO’s geeft aan dat de marketingresultaten voldoen aan verwachtingen of deze overschrijden. Big data speelt binnen marketing een steeds belangrijkere rol.
Dit blijkt uit het onderzoek ‘Data-Driven Insights Are Only Part of the Journey: Today's Best CMOs Take Action’ van Forbes Insights in samenwerking met Rocket Fuel. Iets meer dan de helft van de respondenten heeft de doelgroep van producten niet goed in beeld. Dit terwijl dee informatie juist van cruciaal belang is voor een marketingcampagne. Het is dan ook niet verwonderlijk dat bijna de helft aangeeft in marketingcampagnes geld te verspillen. Bedrijven kijken steeds vaker naar big data om marketingcampagnes efficiënter te maken.
Meer kennis over big data
CEO’s en CMO’s hebben hun kennis over big data vergroot. 77% van de respondenten geeft aan big data en de voordelen goed te begrijpen, tegenover 52% in 2013. “Het rapport toont aan data de weg is naar beter marketing”, zegt Bruce Rogers, Chief Insights Officer en hoofd CMO Practice bij Forbes Media. “De sleutel is echter niet alleen het verzamelen van data, maar het destilleren van inzichten die tot specifieke acties leiden.”
73% van de bedrijven is zet machine learning actief in om grote datasets te analyseren en hier waarde uit te halen. Als we kijken naar de groep die aangeeft big data goed te begrijpen stijgt dit percentage tot 96%. Bedrijven zetten daarnaast steeds vaker in op digitale advertenties. Organisaties proberen hun kans op dit gebied te spreiden door te investeren in meer bedrijven, technologische partners en eigen marketingteams.
Artificial intelligence omarmen
“We zien een opkomende groep innovatieve marketeers die de kansen van artificial intelligence omarmen om betekenis te geven aan en acties te destilleren uit Big Data sets”, zegt Eric Porres, CMO van Rocket Fuel. “Het onderzoek toont aan dat zij die Big Data begrijpen een grotere kans hebben meer data uit meer bronnen te halen dan ooit tevoren. Zij die deze stap nemen zijn aanzienlijke effectiever bij zinvolle consumer engagement en het voorkomen van verspilling rond marketing.”
14 en 15 mei 2025 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoord op...
19 t/m 21 mei 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en praktij...
20 en 21 mei 2025 Deze 2-daagse cursus is ontworpen om dataprofessionals te voorzien van de kennis en praktische vaardigheden die nodig zijn om Knowledge Graphs en Large Language Models (LLM's) te integreren in hun workflows voor datamodelleri...
22 mei 2025 Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over AI-Gedreven Business Analyse met ChatGPT. Kunstmatige Intelligentie, ongetwijfeld een van de meest baanbrekende technologieën tot nu toe, opent nieuwe deuren voor analisten met innovatie...
17 t/m 19 november 2025 De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Management Professional (CDMP) certificatie biedt een traject voor het inleidende niveau (Associate) tot...
Alleen als In-house beschikbaar Het Logical Data Warehouse, een door Gartner geïntroduceerde architectuur, is gebaseerd op een ontkoppeling van rapportage en analyse enerzijds en gegevensbronnen anderzijds. Een flexibelere architectuur waarbij snell...
Deel dit bericht