11-11-2014

Informatie met waarachtigheidsstempel

Deel dit bericht

Wie in de voorhoede van de digitale wereld een rol wil spelen, dient over de juiste informatie te beschikken op het juiste moment. Op de beste manier gegevens inzetten geeft een voorsprong. Maar dan moet je ook weten dat die data betrouwbaar zijn en passen binnen de context waarvoor je ze nodig hebt, aldus Wilto Hofman, algemeen directeur van Diskad.

Een zoekopdracht in Google levert al gauw honderden, zo niet duizenden verwijzingen op. De oogst van een beetje populair, actueel onderwerp, zoals een demonstratieverbod, doet de zoeker duizelen. “Daar kom je eigenlijk niet veel verder mee”, zegt Hofman. “Want de context ontbreekt vaak. En je weet niet waar de informatie vandaan komt. Stel dat je als jurist een verhandeling wilt schrijven over een demonstratieverbod aan de hand van wat er in de Haagse Schilderswijk is gebeurd, dan wil je meteen over de juiste gegevens beschikken. Als je een week later over de kennis beschikt, dan komt jouw mening als mosterd na de maaltijd. Bovendien wil je weten waar die informatie vandaan komt. Een essay van een hoogleraar? Dat kan nuttig zijn, maar dan moet je wel zeker weten dat die hoogleraar het geschreven heeft, en wanneer, en met welk doel. De context van informatie; daar gaat het om.”

Hofman weet waar hij over praat, want zijn bedrijf hakt al jaren met dit bijltje. Ooit begonnen als maker van (interactieve) games, heeft de onderneming zich toegelegd op het bewerken, verwerken en zinvol ontsluiten van informatie. Met het zelf ontwikkelde platform PublishOne zet Diskad alle mogelijke soorten tekst en beeld om in XML. Daarmee wordt die content automatisch publiceerbaar naar verschillende media, en binnen elk afzonderlijk medium ook naar verschillende verschijningsvormen. En dat alles verrijkt met informatie over herkomst en context.

Automatisch

Dergelijk kennismanagement, waarin Diskad zich heeft gespecialiseerd, is vooral mogelijk door al tijdens het creëren van een document tal van metadata toe te voegen. Maar niemand heeft zin om, als hij een verhandeling schrijft, dergelijke gegevens aan het document toe te voegen.

Daarom zorgt het platform ervoor dat de metadata automatisch aan bestanden worden toegevoegd. “Dankzij de snelle processoren van tegenwoordig is dat geen probleem. Terwijl iemand zijn stuk zit te tikken, lopen er automatisch zo’n dertig controlemechanismen op de achtergrond mee. Want wij weten ook wel dat iemand zich op de inhoud wil concentreren en niet op de bijbehorende administratie. Dankzij de snelle processoren van tegenwoordig is het trouwens mogelijk om dat automatisch te doen”, stelt Hofman.

Eraan toevoegend dat zijn oplossing is gebaseerd op Microsoft Windows. “Dat heeft voordelen. Bijvoorbeeld dat het met open standaarden werkt, zodat wij kunnen koppelen met alle andere content, zolang het ook maar aan de standaarden voldoet. Maar ook dat wij alle talen kunnen ondersteunen die Microsoft uit zichzelf aanbiedt. Zo hebben wij onlangs een proof of concept gemaakt voor een Chinese organisatie. Daarmee hebben we kunnen bewijzen dat het werkt.”

Voorop

Het zorgvuldig omgaan met informatie is de sleutel tot succes in de digitale wereld. Daarbij is het opvallend dat een relatief klein bedrijf als Diskad zo succesvol is in het buitenland. Italië, India, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten: overal zitten klanten. Hofman komt met een treffend voorbeeld: “Wij hadden een voorstel gedaan voor een organisatie in Frankrijk. Het ontluisterende antwoord was: ‘Ja; dat is een goed idee om alles digitaal te maken’. Wij lopen in Nederland ver voorop in de wereld. Onder meer omdat wij goede uitgeverijen in ons land hebben, maar ook omdat onze overheid aandringt op het werken met open data. In het buitenland moeten we altijd klein beginnen en niet meteen de volle breedte van onze oplossing inzetten. Want dan zouden we met een kanon op een mug schieten.”

Stempel

Uitgeverijen in Nederland hebben in het verleden de losbladige banden verzorgt voor bijvoorbeeld de rechterlijke macht en de medische wereld. Internet heeft er heel snel voor gezorgd dat dit wordt ervaren als een ‘grijs verleden’.

“Tien jaar geleden dacht men dat er geen rol meer was voor uitgeverijen, omdat informatie immers overal en vaak ook nog gratis beschikbaar is. Toch is dat een misvatting gebleken, want je wilt wel weten wat de waarde is van die informatie. Een ambtenaar die een oordeel over een uitkeringsaanvraag moet vellen, wil wel weten dat een bepaalde uitleg inderdaad afkomstig is van het ministerie van binnenlandse zaken. Eigenlijk moet er een waarachtigheidsstempel op het document staan. Daar zijn de uitgeverijen – en wij in hun kielzog – op ingesprongen. Eigenlijk is de rol van publicatiehuizen alleen maar belangrijker geworden.”

Markt breidt uit

Informatie is slechts één van de drijfveren die Gartner onderscheidt voor de digitale wereld. “En eigenlijk komt dat neer op kennismanagement. Daar hebben wij ons op gericht. Terwijl Enterprise zoekmachines als Autonomy, Verity en Fast steeds breder zijn gegaan door bijvoorbeeld niet gestructureerde data betekenisvol te ontsluiten, zijn wij juist smaller gegaan, meer gefocust op de structuur van informatie, op de waarde ervan. Dat ligt ook in onze aard, omdat je met XML de hiërarchie in informatiewaarden beschrijft. Zo kunnen we bijvoorbeeld ook de fysieke wereld XML-achtig beschrijven”, aldus Hofman.

Dat laatste is van belang, omdat hiermee zijn markt is te vergroten. Niet alleen juristen, medici en ambtenaren willen kunnen beschikken over betrouwbare gegevens. Ook bijvoorbeeld onderhoudsmonteurs, biosciences-ondernemingen als DSM of energiebedrijven willen waardevolle data. Sensoren vinden hun weg in tal van toepassingen. “Wij zijn er niet zozeer voor om al die gegevens te analyseren, maar we kunnen die informatie wel voorzien van de juiste ondersteunende kennis en context, zodat al die data een betekenis krijgen die meteen toepasbaar is. Ja, de komende jaren zal onze markt steeds groter worden”, stelt Hofman tevreden vast.

Partners