Big data kan leiden tot revolutionaire ontdekkingen. Dit is echter alleen mogelijk als het bedrijfsleven verstandig omspringt met data over klanten. Intel roept bedrijven dan ook op transparanter en verantwoordelijker om te gaan met het verzamelen en gebruiken van klantgegevens.
Bedrijven die onverantwoordelijk omgaan met klantdata kunnen veel schade toebrengen aan de potentiële winst die kan worden gerealiseerd met behulp van big data. Malcolm Harkins, vice president en hoofd security en privacy bij Intel, waarschuwt voor de gevolgen. "Innovatie zal worden verminderd door het onderliggende gebrek aan vertrouwen onder gebruikers over de kennis die bedrijven over hen hebben verzameld en de wijze waarop zij deze informatie gebruiken", zegt Harkins. "Als we innovatie willen stimuleren en het potentieel van big data willen benutten om de grootste uitdagingen ter wereld aan te pakken moeten technologische leiders en organisaties hun verantwoordelijkheid nemen door zowel transparante business practices als privacy-vergrotende technologieën te ontwikkelen en wetgeving aan te moedigen die helpen het vertrouwen te vergroten."
Veel onduidelijkheid onder consumenten
De oproep van Harkins komt niet uit het niets. Harkins heeft een online onderzoek gehouden uit naam van Intel waaruit blijkt dat er onder consumenten veel misverstanden en wantrouwen bestaat over het gebruik van data. 84% van de respondenten geeft aan te denken dat over hem of haar data wordt verzameld door derde partijen. Bijna tweederde van de respondenten stelt geen idee te hebben wie deze data verzameld of hoe deze data wordt gebruikt. Het begrip 'geanonimiseerde data' is daarnaast iets wat de meeste respondenten niet kennen. Het anonimiseren van data stelt respondenten dan ook niet direct gerust.
Dit anonimiseren is echter wel van groot belang. Bijna 60% van de respondenten met kinderen geeft aan bereid te zijn geanonimiseerde educatieve data over hun kinderen te delen om onderwijs en schoolsystemen te verbeteren. 57% van de respondenten is bereid geanonimiseerde data over hun gezondheid te delen voor medisch onderzoek. Een belangrijke eis hierbij is dat alle gevoelige persoonlijke informatie uit de data wordt verwijderd.
Generatie Y
Daarnaast blijken respondenten uit verschillende leeftijdscategorieën verschillend tegenover het delen van informatie te staan. Generatie Y (die nu tussen de 18 en 34 jaar oud zijn) zijn eerder bereid data te delen indien hier een beloning tegenover staat dan oudere respondenten. Opvallend genoeg vindt Generatie Y het belangrijker tekstberichten (39%) en fotos' (31%) privé te houden dan medische data (28%).
Als we kijken naar opkomende technologieën geeft 45% van de respondenten aan zich meer zorgen te maken over privacyschendingen door wearables (technologie die op het lichaam of kleding gedragen kan worden) dan schendingen door smartphones, tablets of PC's. Gebruiker zijn over het algemeen dan ook geïnteresseerd in technologieën die hun privacy beter kan beschermen. 53% stelt te overwegen een app of dienst aan te schaffen die hen in staat stelt te bepalen welke data automatisch wordt gedeeld en welke bedrijven deze data ontvangen.
2 april 2025 Schrijf in voor al weer de twaalfde editie van ons jaarlijkse congres met wederom een ijzersterke sprekers line-up. Op deze editie behandelen wij belangrijke thema’s als Moderne (Native-Cloud) Data Architecturen, Datawarehouse Desi...
3 april 2025 (halve dag)Praktische workshop met Alec Sharp [Halve dag] Deze workshop door Alec Sharp introduceert conceptmodellering vanuit een non-technisch perspectief. Alec geeft tips en richtlijnen voor de analist, en verkent datamodellering op c...
3 april 2025 Deze workshop met Winfried Etzel behandelt de centrale pijler van Data Mesh: Federated Data Governance. Hoe zorg je voor een goede balans tussen autonomie en centrale regie? Praktische workshop van een halve dag op 3 april in Utre...
3 april 2025 In de snel veranderende wereld van vandaag is het effectief benutten en beheren van gegevens een kritieke succesfactor voor organisaties. Deze cursus biedt een fundamenteel begrip van Master Data Management (MDM) en de centrale ro...
7 t/m 9 april 2025Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare richt...
10, 11 en 14 april 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikba...
15 april 2025 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen in ...
14 en 15 mei 2025 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoord op...
Deel dit bericht