Big data kan leiden tot revolutionaire ontdekkingen. Dit is echter alleen mogelijk als het bedrijfsleven verstandig omspringt met data over klanten. Intel roept bedrijven dan ook op transparanter en verantwoordelijker om te gaan met het verzamelen en gebruiken van klantgegevens.
Bedrijven die onverantwoordelijk omgaan met klantdata kunnen veel schade toebrengen aan de potentiële winst die kan worden gerealiseerd met behulp van big data. Malcolm Harkins, vice president en hoofd security en privacy bij Intel, waarschuwt voor de gevolgen. "Innovatie zal worden verminderd door het onderliggende gebrek aan vertrouwen onder gebruikers over de kennis die bedrijven over hen hebben verzameld en de wijze waarop zij deze informatie gebruiken", zegt Harkins. "Als we innovatie willen stimuleren en het potentieel van big data willen benutten om de grootste uitdagingen ter wereld aan te pakken moeten technologische leiders en organisaties hun verantwoordelijkheid nemen door zowel transparante business practices als privacy-vergrotende technologieën te ontwikkelen en wetgeving aan te moedigen die helpen het vertrouwen te vergroten."
Veel onduidelijkheid onder consumenten
De oproep van Harkins komt niet uit het niets. Harkins heeft een online onderzoek gehouden uit naam van Intel waaruit blijkt dat er onder consumenten veel misverstanden en wantrouwen bestaat over het gebruik van data. 84% van de respondenten geeft aan te denken dat over hem of haar data wordt verzameld door derde partijen. Bijna tweederde van de respondenten stelt geen idee te hebben wie deze data verzameld of hoe deze data wordt gebruikt. Het begrip 'geanonimiseerde data' is daarnaast iets wat de meeste respondenten niet kennen. Het anonimiseren van data stelt respondenten dan ook niet direct gerust.
Dit anonimiseren is echter wel van groot belang. Bijna 60% van de respondenten met kinderen geeft aan bereid te zijn geanonimiseerde educatieve data over hun kinderen te delen om onderwijs en schoolsystemen te verbeteren. 57% van de respondenten is bereid geanonimiseerde data over hun gezondheid te delen voor medisch onderzoek. Een belangrijke eis hierbij is dat alle gevoelige persoonlijke informatie uit de data wordt verwijderd.
Generatie Y
Daarnaast blijken respondenten uit verschillende leeftijdscategorieën verschillend tegenover het delen van informatie te staan. Generatie Y (die nu tussen de 18 en 34 jaar oud zijn) zijn eerder bereid data te delen indien hier een beloning tegenover staat dan oudere respondenten. Opvallend genoeg vindt Generatie Y het belangrijker tekstberichten (39%) en fotos' (31%) privé te houden dan medische data (28%).
Als we kijken naar opkomende technologieën geeft 45% van de respondenten aan zich meer zorgen te maken over privacyschendingen door wearables (technologie die op het lichaam of kleding gedragen kan worden) dan schendingen door smartphones, tablets of PC's. Gebruiker zijn over het algemeen dan ook geïnteresseerd in technologieën die hun privacy beter kan beschermen. 53% stelt te overwegen een app of dienst aan te schaffen die hen in staat stelt te bepalen welke data automatisch wordt gedeeld en welke bedrijven deze data ontvangen.
14 en 15 mei 2025 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoord op...
19 t/m 21 mei 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en praktij...
20 en 21 mei 2025 Deze 2-daagse cursus is ontworpen om dataprofessionals te voorzien van de kennis en praktische vaardigheden die nodig zijn om Knowledge Graphs en Large Language Models (LLM's) te integreren in hun workflows voor datamodelleri...
22 mei 2025 Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over AI-Gedreven Business Analyse met ChatGPT. Kunstmatige Intelligentie, ongetwijfeld een van de meest baanbrekende technologieën tot nu toe, opent nieuwe deuren voor analisten met innovatie...
17 t/m 19 november 2025 De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Management Professional (CDMP) certificatie biedt een traject voor het inleidende niveau (Associate) tot...
Alleen als In-house beschikbaar Het Logical Data Warehouse, een door Gartner geïntroduceerde architectuur, is gebaseerd op een ontkoppeling van rapportage en analyse enerzijds en gegevensbronnen anderzijds. Een flexibelere architectuur waarbij snell...
Deel dit bericht