06-01-2015

Big data en business intelligence wordt steeds belangrijker in de zorg

Deel dit bericht

Big data is in allerlei sectoren inmiddels populair. De zorg loopt hier iets op achter, wat niet verwonderlijk is met het oog op zorgen rond beveiliging en privacy. Ook in de zorg gaat big data die jaar echter voor flinke veranderingen zorgen.

Wearables
Dit voorspelt Pam Baker van het technologiebedrijf Nuviun, dat zich richt op de ontwikkelingen van websites, evenementen, business intelligence en training & consultancy. Baker verwacht dit jaar in toenemende mate wearables te zullen zien in de zorg. Het gaat hierbij op technologie die verwerkt is in allerlei hulpmiddelen die binnen ziekenhuizen worden gebruikt zoals beddengoed, schilden die bescherming tegen röntgenstraling of protheses.

De technologie zal worden ingezet om data te verzamelen over patiënten. Zo kan wearable technologie worden gebruikt om informatie te verzamelen over virussen die patiënten bij zich dragen, maar ook over slaappatronen of andere bewegingen van een patiënt. Onder andere bij patiënten die moeite hebben informatie te communiceren naar artsen kan de technologie een grote toegevoegde waarde leveren.

Landelijk Schakelpunt
Het Landelijk Schakelpunt is de opvolger van het Elektronisch Patiëntendossier. Baker stelt dat dit soort systemen in concept geweldig zijn, maar in de praktijk vaak niet goed zijn uitgewerkt. Producenten van dergelijke oplossingen gaan zich naar verwachting de komende jaren richten op het verbeteren van datastromen tussen zorgverleners die dezelfde patiënt behandelen.

Baker waarschuwt dat de oplossingen die hiervoor worden verzonnen in eerste instantie niet met open armen zullen worden ontvangen door de zorg. Ook waarschuwt zij dat IT-professionals van zorginstellingen allerlei workaround-oplossingen zullen gebruiken om datasilo’s te ontgrendelen en datastromen de juiste richting op te sturen.

Meer standaardisatie
Het integreren en gebruiken van data is een stuk eenvoudiger als deze is gestandaardiseerd. Verschillende organisaties zetten zich op dit moment actief in om een dergelijke standaard te ontwikkelen. Baker verwacht op dit gebied komend jaar veel ontwikkeling te zullen zien. Breed geaccepteerde standaarden gaan de interoperabiliteit en het delen van informatie naar verwachting aanzienlijk verbeteren.

Meer medische data komt bij de patiënt terecht
Medische data is op dit moment vooral inzichtelijk voor artsen. Nuviun verwacht dat patiënten vanaf dit jaar in toenemende mate inzicht krijgen in de medische data die over hen is verzameld. Voor de zorg levert dit kansen op, maar zeker ook uitdagingen.

De kansen liggen voor de zorg onder andere in de mogelijkheid patiënten mee te laten helpen bij het opschonen van hun medische gegevens, waarbij foutieve informatie eenvoudig kan worden opgespoord. Patiënten kunnen daarnaast naar verwachting ook steeds vaker zelf informatie toevoegen. Zo kunnen afspraken met artsen online worden gemaakt en kunnen patiënten informatie over bijvoorbeeld hun dieet of activiteiten delen met zorgverleners. Ook zijn resultaten van medische testen direct digitaal inzichtelijk, wat moet voorkomen dat patiënten onnodig meerdere keren worden getest op bijvoorbeeld dezelfde aandoening.

Het delen van medische data met patiënten biedt zorgverleners echter ook uitdagingen. Zo verwacht Pam Baker dat zorginstellingen komend jaar aanzienlijk meer vragen krijgen van patiënten die vragen hebben over hun medische gegevens. Baker verwacht dat dit dusdanige vormen aan zal nemen dat sommige zorgverleners overspoeld worden met vragen van patiënten. Grotere instellingen zouden dan ook moeten overwegen een speciaal team op te richten om de vragen van patiënten te kunnen beantwoorden, zonder hiervoor op andere gebieden in te hoeven leveren op capaciteit. Ook een online self-service feature waar patiënten uitleg over medische gegevens kunnen opvragen kan helpen de druk op de organisatie te beperken.

Partners