Slechts 4% van de organisaties heeft realtime inzicht in de dagelijkse business. 23% heeft dit inzicht binnen een dag, 18% binnen een week en 15% binnen een maand. 22% van de organisaties krijgt zelfs pas na meer dan een maand inzicht in de dagelijkse business.
Dat blijkt uit het onderzoek van IT-dienstverlener Sogeti en Business Information Magazine naar de inzet van Business Intelligence (BI). 130 respondenten uit grote organisaties binnen het bedrijfsleven en de overheid zijn voor het onderzoek ondervraagd. 71% van de organisaties geeft aan Business Intelligence (BI) in te zetten voor financieel management. Eén op de vijf zet BI in voor het verbeteren van de klantbeleving of het optimaliseren van producten en diensten. 41% verwacht dat dit in de toekomst veel meer gaat gebeuren.
Analyseren en interpreteren van inzichten is uitdaging
Naast de cultuur in de organisatie en budgetbeperkingen zien organisaties het analyseren en interpreteren van verkregen inzichten als belangrijkste uitdaging voor het effectief inzetten van BI. Volgens 55% van respondenten is analysesoftware het belangrijkste domein waarin geïnvesteerd wordt in de komende tijd. Business Intelligence blijkt tot nu toe het meeste op te leveren voor het optimaliseren van bedrijfsprocessen en het besparen van kosten.
“Deze onderzoeksresultaten laten zien dat we in ons land nog aan het begin staan van een periode waarin organisaties en consumenten nog veel meer kunnen profiteren van de inzet van Business Intelligence. BI moet af van zijn rapportage-imago. De tools zijn inmiddels zo volwassen dat organisaties bedrijfsintelligentie veel meer kunnen inzetten om te anticiperen op de toekomstige wensen van de klant,” zegt Michiel Boreel, Chief Technology Officer (CTO) van Sogeti.
14 en 15 mei 2025 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoord op...
19 t/m 21 mei 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en praktij...
20 en 21 mei 2025 Deze 2-daagse cursus is ontworpen om dataprofessionals te voorzien van de kennis en praktische vaardigheden die nodig zijn om Knowledge Graphs en Large Language Models (LLM's) te integreren in hun workflows voor datamodelleri...
22 mei 2025 Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over AI-Gedreven Business Analyse met ChatGPT. Kunstmatige Intelligentie, ongetwijfeld een van de meest baanbrekende technologieën tot nu toe, opent nieuwe deuren voor analisten met innovatie...
17 t/m 19 november 2025 De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Management Professional (CDMP) certificatie biedt een traject voor het inleidende niveau (Associate) tot...
Alleen als In-house beschikbaar Het Logical Data Warehouse, een door Gartner geïntroduceerde architectuur, is gebaseerd op een ontkoppeling van rapportage en analyse enerzijds en gegevensbronnen anderzijds. Een flexibelere architectuur waarbij snell...
Deel dit bericht