Onlangs vond voor de derde keer op rij het Business Analytics congres plaats in Hart van Holland te Nijkerk. Het centrale thema van de dag was ‘Big Data, de hype voorbij’. Een logisch thema, want nadat er in 2012 en 2013 ontzettend veel aandacht was voor Big Data, is het nu tijd voor de eerste stappen richting volwassenheid.
Er zijn al veel succesverhalen bekend van organisaties die profiteren van de voordelen van Big Data door middel van Business Intelligence, maar nu is het tijd voor de volgende stap: Business Analytics. Alles draait hierbij om vooruitkijken en voorspellen. Op het congres werden diverse vraagstukken en praktijkcases van onder andere Eneco, Randstad en Schiphol Groep behandeld, alsmede inspirerende keynote sessies die dieper ingingen op de nieuwste trends rondom Business Analytics en datavisualisatie. De hoofdboodschappen van het congres waren toch wel dat de meerwaarde van Big Data uiteindelijk te halen valt bij de eindgebruiker, en niet bij de achterliggende technieken, en dat visualisatie een trend is om rekening mee te houden.
John Sands – Not just a pretty face
Een andere opvallende keynote speaker was John Sands. Deze datavisualisatie goeroe en Business Analytics evangelist werkzaam bij Qlik, kwam speciaal over uit Engeland en ging verder in op de transitie van Business Intelligence naar Business Analytics en hoe organisaties hier nu echt meerwaarde mee kunnen creëren. Om te beginnen onderscheidt John drie fasen in volwassenheid richting data discovery. Deze reis van descriptive analytics, naar diagnostic analytics en predictive analytics gaat geleidelijk en vereist toenemende competenties wat analytics betreft.
Om deze drie fases te illustreren laat John zien hoe de brandweer van de regio Amsterdam-Amstelland QlikView heeft omarmd om een risicoprofiel te maken waarop eenvoudig gestuurd kan worden. John besluit zijn presentatie met de conclusie dat de adoptiegraad van Business Analytics gemiddeld slechts nog 25 procent is. “Dit percentage moet en kan omhoog,” aldus John. Hoe? De gebruiker moet ten eerste in staat zijn om op natuurlijke wijze te interacteren met de data en vervolgens de resultaten zo te visualiseren dat ze daar snel inzichten uit kunnen halen. Daar ontbreekt het nu nog vaak aan. Daarnaast moet de gebruiker direct zelf aan de slag kunnen met de data, en niet eerst langs de IT-afdeling hoven. Alleen dan heeft Business Analytics een goede kans van slagen.
14 en 15 mei 2025 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoord op...
19 t/m 21 mei 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en praktij...
20 en 21 mei 2025 Deze 2-daagse cursus is ontworpen om dataprofessionals te voorzien van de kennis en praktische vaardigheden die nodig zijn om Knowledge Graphs en Large Language Models (LLM's) te integreren in hun workflows voor datamodelleri...
22 mei 2025 Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over AI-Gedreven Business Analyse met ChatGPT. Kunstmatige Intelligentie, ongetwijfeld een van de meest baanbrekende technologieën tot nu toe, opent nieuwe deuren voor analisten met innovatie...
17 t/m 19 november 2025 De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Management Professional (CDMP) certificatie biedt een traject voor het inleidende niveau (Associate) tot...
Alleen als In-house beschikbaar Het Logical Data Warehouse, een door Gartner geïntroduceerde architectuur, is gebaseerd op een ontkoppeling van rapportage en analyse enerzijds en gegevensbronnen anderzijds. Een flexibelere architectuur waarbij snell...
Deel dit bericht