11-11-2013

Gartner Symposium/ITxpo 2013: CIO wordt door Internet of Everything een CDO

Deel dit bericht


Organisaties krijgen volgens onderzoeksbureau Gartner de komende jaren te maken met meer verschillende apparatuur, mensen, systemen en plekken op hun netwerk die vallen onder het Internet of Everything ofwel de Internet of Things (IoT). De digitalisering van producten en diensten leidt tot een nieuwe groeimarkt en business. De CIO moet daarop inspelen door naast zijn IT-omgeving ook het groeiend aantal ‘dingen’ te managen die onder Internet of Everything vallen. De CIO moet een chief digital markting officer (cdo) worden.

Dit meldt het onderzoeksbureau op de jaarlijkse Gartner Symposium/ITxpo 2013 in Barcelona, waar bijna 5000 CIO’s en IT-beslissers aanwezig zijn.

De vraag naar Internet of Things (IoT) groeit volgens Gartner tien keer zo sneller dan gemiddelde IT-uitgaven die inde EMEA-regio jaarlijks gemiddeld 2,2 procent bedraagt. In 2020 zijn meer dan 30 miljard ‘dingen’ aangesloten op het internet. Dat is veel meer dan de huidige 2,5 miljard apparaten die vooral bestaan uit pc’s, tablets en smartphones. Door de enorme groei van Internet of Things  bestaat het risico dat de bestaande infrastructuur niet altijd geschikt is voor ‘media-centrische apparatuur’, aldus Gartner. Ook krijgen IT-beslissers te maken met ‘spookapparatuur’ die opeens op het netwerk verschijnen.

Dingen
De ‘dingen’ zijn volgens Gartner te categoriseren in meer dan zestig verschillende categorieën. De meest voorkomende Internet of Everything zijn led verlichting, slimme meters, slimme pillen, beveiligingscamera’s, speelgoed, 3D printing (voor bijvoorbeeld onderdelen), medische apparatuur die op afstand te beheren is, parkeermeters, verkoopmachines op straat of hoteldeursloten.

Business model
Volgens Peter Sondergaard (foto), senior vice president van Gartner, is Internet of Everything een serieuze groeimarkt. In 2015 is de IT en telecom markt samen goed voor vier biljoen dollar omzet. De Internet of Everthing is in 2015 goed voor 309 miljard dollar omzet. In 2020 is de omzet gestegen naar 1,9 biljoen dollar. De eerste verticale markten die Internet of Everything omhelzen als business model zijn productiebedrijven, de gezondheidszorg en verzekeringsorganisaties, aldus Sondergaard. Zo kunnen patiënten slimme apparatuur dragen die informatie doorgeeft aan artsen. Verkeringsmaatschappijen kunnen chips in auto’s zetten voor pay as you drive diensten, waarbij de chauffeur verzekerd is op het moment dat hij rijdt in een (willekeurige) auto.

Business
Volgens Gartner-analist Hung Ke Hong zal Internet of Everything een impact hebben op de economie op drie zakelijke niveaus: business process, business model en business moment. Business process zorgt ervoor dat producten en diensten verbeterd worden door ze te digitaliseren. Dat leidt tot een nieuwe manier van zakendoen, aldus Hong.

Internet of Everything leidt ook tot een nieuwe business model, omdat ze in nieuwe markten actief worden. Zo past sportfabrikant Nike slimme sensoren toe in zijn sportkleding waardoor sporters hun prestaties kunnen meten. Google is  steeds meer actief in de automotive industrie met zelfrijdende auto’s.

Het business moment  is volgens Hong nodig om digitalisering te gebruiken om flexibel met concurrerende producten en diensten op de markt te komen. Hong noemt als voorbeeld hotelketens Starwood, Hilton en Hyatt hotels die betere e-commerce sites moeten ontwikkelen om te concurreren tegen websites zoals hotels.com. Maar ook tegen nieuwkomers zoals AirBnB die klanten kamers biedt bij particulieren.

CDO
De Internet of Things creëert miljoenen nieuwe objecten en sensoren die constant nieuwe data genereren, aldus Gartner-analist Nick Jones. Deze data is geld waard en moet daarom met big data en storage technologie worden opgeslagen en geanalyseerd. Dan kan er geld worden verdiend, aldus Jones. Volgens hem omhelzen veel CIO’s digitalisatie, maar de helft is niet klaar om nieuwe digitale uitdagingen aan te kunnen. Daarom moet de CIO kiezen voor een duidelijke digitale strategie die hij zelf of een chief digital officer (cdo) leidt. De CIO moet de nieuwe digitale realiteit van Internet of Everything omhelzen, adopteren en volop gebruik van maken.

Door: Witold Kepinski 


Partners