De onderwijssector is optimistischer dan de collega's uit andere sectoren wanneer het aankomt op het effect van technologie. Van de leidinggevenden in het onderwijs gelooft 90 procent dat technologie hen vindingrijker en creatiever op het werk maakt, 80 procent zegt dat hij productiever is geworden. Bij collega's in de financiele dienstverlening, gezondheidszorg en publieke sector zijn deze percentages niet zo hoog. De inzichten zijn afkomstig uit een studie genaamd Humans and Machines, uitgevoerd door de Economist Intelligence Unit en ondersteund door Ricoh.
De studie onderzoekt het effect van technologie op menselijke creativiteit en intuitie binnen grote branches. De meerderheid (71%) van de leidinggeven in het onderwijs zegt tevens dat technologie hen heeft geholpen met het nemen van goede beslissingen. Nog eens 72 procent geeft aan dat de interactie tussen professionals en technologie een groot voordeel zal vormen voor de economie als geheel. Dit percentage is weer het hoogste van alle ondervraagde sectoren.
De technologische vooruitgang kent ook een keerzijde. Wanneer het optimisme namelijk wordt omgezet in resultaten, dan is de grootste uitdaging voor leidinggevenden in het onderwijs dat technologie zich sneller ontwikkelt dan de ondersteunende processen of het vermogen om de technologieen te gebruiken. Van hen geeft 52 procent aan dat dit het geval was. Bijna negen van de tien respondenten in de onderwijssector zijn het erover eens dat de interactie tussen mensen en technologie alleen waarde zal toevoegen wanneer mensen creatiever zijn met de processen die ontwikkeld zijn om de twee te verbinden.
"De positiviteit van internationale leidinggevenden in het onderwijs is bemoedigend, omdat de sector zich richt op de transformatie voor de toekomst", zegt Mark Boelhouwer, CEO Ricoh Nederland. "Maar de snelheid van verandering is hoog en wordt aangedreven door technologie en de studenten die het onderwijssysteem binnenkomen. Het is eveneens noodzakelijk dat administratieve omgevingen en leeromgevingen hun manier van werken herzien en veranderen. Efficientere en innovatievere processen zijn vereist voor verschillende functies; van het aantrekken van nieuwe studenten tot inschrijving en studentendiensten."
De beloningen voor degenen die in staat zijn om de door technologie aangedreven veranderingen bij te houden zijn hoog. Het hoger onderwijs kan bijvoorbeeld omvangrijke gegevens analyseren om de studentenprocessen te verbeteren en concurrerend te blijven. Door een gedigitaliseerd toepassingsproces en gegevensanalyse over te nemen, kunnen universiteiten gepersonaliseerde informatie over de studies en persoonlijke interesses aanbieden. Het proces zal tevens helpen om de algehele marketing- en productiekosten te reduceren, omdat on-demand productie het algehele volume van aangemaakte informatie zal terugdringen en de opslagkosten zal reduceren.
Verdere efficientie wordt behaald door alle gegevens te beheren via een clouddienst. Dergelijke geoptimaliseerde processen verhogen de snelheid, waardoor onderwijsinstellingen zich sneller kunnen aanpassen aan technologische veranderingen. Een verbeterde efficientie ondersteunt ook de instellingen die financiering aanvragen bij de Europese Commissie. De EC investeert jaarlijks 150 miljoen euro extra op elk Europees niveau. Volgens de commissie moeten de universiteiten eerst proberen te garanderen dat de bestaande bronnen efficient worden gebruikt om de financiering te ontvangen.
De noodzaak om efficient en concurrerend te blijven, is tevens essentieel vanwege de groeiende populariteit van Massive Open Online Courses (MOOCs). Dit model biedt het aantrekkelijke visioen van democratisch onderwijs waardoor miljoenen mensen een opleiding kunnen krijgen, ook zij die nooit de mogelijkheid zouden hebben om naar een universiteit te gaan. Tot nu toe komen de meesten uit de VS en zij hebben de mogelijkheid om het gezicht van tertiair en zelfs secundair onderwijs te veranderen.
De toekomstige concurrentie kan zelfs van het bedrijfsleven komen. Wim Westera, natuurkundige en onderwijskundig technicus bij de Open Universiteit van Nederland, stelt in het rapport van de Economist Intelligence Unit: "Indien het hoger onderwijs blijft zoals het nu is, met het model van colleges uit de negentiende eeuw, nemen Google University en Walt Disney University binnen tien jaar het onderwijs over."
De respondenten van het onderzoek geloven echter dat de interactie met een echt persoon essentieel zal blijven in het toekomstige onderwijs. Op de vraag waar menselijke intuitie het meest essentieel was, was het meest populaire antwoord het onderwijs zelf (34%). Dit antwoord werd op de voet gevolgd door de ontwikkeling van nieuwe lesmaterialen met 27 procent. Het is zeer waarschijnlijk dat het nieuwe leren betekent dat de rol van leraren en lezingen in het klaslokaal zal veranderen in plaats van verdwijnen.
"De deelnemers aan het onderzoek omarmen op positieve wijze de voordelen die de technologie in de toekomst kan toevoegen aan het educatieve systeem", zegt Mark Boelhouwer. "Echter, het vergroten van de snelheid van veranderingen en het transformeren van de traditionele werkwijzen zijn essentieel, wanneer de technologische vooruitgang de kenniseconomie blijft stimuleren en zo de behoeften en eisen van de volgende generatie ondersteunt."
14 en 15 mei 2025 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoord op...
19 t/m 21 mei 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en praktij...
20 en 21 mei 2025 Deze 2-daagse cursus is ontworpen om dataprofessionals te voorzien van de kennis en praktische vaardigheden die nodig zijn om Knowledge Graphs en Large Language Models (LLM's) te integreren in hun workflows voor datamodelleri...
22 mei 2025 Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over AI-Gedreven Business Analyse met ChatGPT. Kunstmatige Intelligentie, ongetwijfeld een van de meest baanbrekende technologieën tot nu toe, opent nieuwe deuren voor analisten met innovatie...
17 t/m 19 november 2025 De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Management Professional (CDMP) certificatie biedt een traject voor het inleidende niveau (Associate) tot...
Alleen als In-house beschikbaar Het Logical Data Warehouse, een door Gartner geïntroduceerde architectuur, is gebaseerd op een ontkoppeling van rapportage en analyse enerzijds en gegevensbronnen anderzijds. Een flexibelere architectuur waarbij snell...
Deel dit bericht