06-03-2013

Accenture: Convergentie IT-trends dwingt bedrijven tot nieuwe digitale strategie

Deel dit bericht


De convergentie van social media, mobile computing, analytics en de cloud verandert de manier waarop bedrijven opereren. Bedrijven die deze technologieën kunnen vertalen naar een concrete digitale strategie zijn uiteindelijk beter in staat om nieuwe businesskansen te grijpen en de concurrentie achter zich te laten. Dit zijn de belangrijkste bevindingen uit het Accenture Technology Vision 2013 rapport.

Uit het rapport blijkt dat technologie inmiddels de basis is voor vrijwel elk onderdeel van een organisatie. Elk bedrijf is momenteel digitaal en alle managers, niet alleen de CIO, moeten de kracht en potentie van nieuwe technologieën kunnen erkennen en integreren. De huidige software heeft bijvoorbeeld de potentie om het businessmodel van een bedrijf of een hele sector blijvend te veranderen.

“Om zich te onderscheiden in de markt, klantrelaties te verdiepen of groei en winstgevendheid te stimuleren, moeten organisaties en hun leiders technologie radicaal anders inzetten”, zegt Paul Daugherty, chief technology officer bij Accenture. “Het nieuwste Technology Vision rapport toont aan dat de technologische mogelijkheden enorm zijn. Effectieve inzet hiervan vereist echter een compleet nieuwe digitale mindset. De kracht en het bereik van convergerende trends zoals mobility en cloud dwingen leiders om de gevolgen van een software gedreven ‘connected everything’ wereld echt te gaan begrijpen.”

Het Accenture Technology Vision 2013 rapport kijkt naar de toekomst van enterprise IT en doet aanbevelingen over hoe bedrijven de voordelen van technologie en software kunnen gebruiken om hun activiteiten,  resultaten en concurrentiepositie te verbeteren.

Belangrijke aanbevelingen zijn:

Technologie inzetten om op grote schaal digitale relaties aan te gaan

Bedrijven kunnen hun klanten beter begrijpen dan ooit. Toch profiteren niet alle organisaties van de kans om diepere en waardevollere klantrelaties op te bouwen om de klantloyaliteit te verbeteren. Hoewel mobile computing, sociale netwerken en context-gebaseerde diensten de banden met klanten kunnen aanhalen, lijkt de ‘customer intimacy’ uit dit proces verdwenen. Bedrijven zien de mogelijkheden vooral als extra communicatie- en transactiekanalen en minder als nieuwe manieren om relaties te verbeteren. Daugherty: “Met nieuwe technologieën kunnen organisatie klantrelaties boven het transactieniveau uit tillen en echte persoonlijke interacties opzetten. Dat vereist wel een totaal benadering waarbij IT en business hand in hand gaan.”

Analytics inrichten om de juiste data te krijgen

Veel applicaties verzamelen momenteel alleen data voor specifieke functies. Maar omdat organisaties vooral bestaande data voor strategische beslissingen gebruiken, zijn er veel onbenutte mogelijkheden. De vragen die nu relevant zijn, bestonden nog niet bij het ontwerp van de applicaties. Deze gegevens worden dus ook niet verzameld. Organisaties willen een strategie die data als een waardeketen benadert. Niet de applicaties zijn het vertrekpunt, maar de vragen die bedrijven beantwoord willen hebben. Data is meer dan output. Organisaties moeten inzien dat de ‘juiste’ data nodig is voor strategische doeleinden.

Een kortere datacyclus: sneller van inzicht tot actie

Naast variatie en volume speelt ook ‘velocity’ of snelheid een belangrijke rol in het dataproces. Data moet steeds sneller beschikbaar zijn en meer inzichten bieden. Nieuwe technologieën, zoals high-speed storage en in-memory computing, verkorten de datacyclus. De tijd tussen inzicht en actie is steeds korter en bepalend voor de concurrentiepositie.

Maak werk en processen socialer

Webgebaseerde sociale technologieën zoals Facebook en Twitter, en social video tools zoals Skype en Google+ hebben grote invloed op de communicatie van mensen. Door deze tools ook in bedrijfsprocessen te integreren, profiteren bedrijven van grotere efficiency en productiviteit van hun mensen. Medewerkers hoeven niet per se socialer te worden, maar het werk en de processen wel.

Overbrug de laatste eindjes van virtualisatie met SDN

Het is lastig voor IT om de informatiestroom goed te beheersen. Virtualisatie van servers, storage en andere IT-onderdelen zorgen voor enorme flexibiliteit. Maar het netwerk is tot nu grotendeels buiten schot gebleven. Software-Defined Networks (SDN), waarbij het netwerk niet door hardware, maar door software beheerd wordt, leidt tot nog meer flexibiliteit. Bedrijven kunnen de connectiviteit van systemen namelijk opnieuw configureren zonder fysieke aanpassingen. Dit vereenvoudigt het beheer van veranderingen, integratie van cloud services en optimaliseert eerdere netwerkinvesteringen.

Wees actief met security

Beveiligingstechnologie blijf in ontwikkeling. Toch is het lastig om digitale activiteiten afdoende te beschermen. Door de snelle groei zijn er ook meer risicogebieden. Optimale IT-beveiliging gaat dan ook verder dan preventie. Aanvallers vinden altijd wel weer een ingang, dus is het zaak ze een stap voor te zijn. Dit vraagt om flexibele security-architecturen met ‘actieve’ beveilingsmechanismen die voortdurend anticiperen binnen een dynamisch speelveld.

De cloud is er; wees er klaar voor

De technologieën die de cloud ondersteunen, zijn beschikbaar en gaan niet meer weg. De voordelen zijn evident: meer differentiatie, snellere time-to-market, beter operationele efficiency en eenvoudiger inspelen op kansen. De vraag is niet langer waarom, maar hoe gaan we de cloud inzetten. Veel bedrijven hebben al hybride omgevingen. Dit vraagt echter wel een goed begrip van alle eisen op het vlak van aanpak, vaardigheden, architectuur, aansturing en beveiliging. Ongeacht of organisaties applicaties, platforms of infrastructuren naar de cloud brengen.

“De grootste uitdaging in het digitale tijdperk is het vermogen om jezelf als organisatie opnieuw uit te vinden in een wereld die steeds meer door software gedreven wordt. Om daar in te slagen, moeten organisaties de potentie van IT-innovaties herkennen en deze optimaliseren voor hun eigen situatie. Pas dan profiteren ze van de mogelijkheden om klantloyaliteit te verstevigen en beter te functioneren.”

Accenture onderzoekt al 15 jaar de IT trends met de meeste potentie voor bedrijven en sectoren. Voor meer informatie over Accenture Technology Vision 2013: www.accenture.com/technologyvision.


Partners