09-04-2013

'Computerspel is inspiratiebron voor bedrijfsleven'

Deel dit bericht


Van Pong in 1972 tot Angry Birds vandaag hebben computerspellen zich ontwikkeld tot een belangrijk cultureel fenomeen. In de afgelopen jaren zijn ze bovendien een inspiratiebron geworden voor bedrijven. Er zijn veel mogelijke invalshoeken voor de verbinding tussen spellen en organisaties. Dat constateert Jeroen van Bree in zijn promotieonderzoek aan de Nyenrode Business Universiteit.

Van Bree stelt dat een van de manieren om het onderwerp te bekijken is door zich te verwonderen over de complexe online samenwerkingsvormen die voorkomen in grootschalige spellen zoals World of Warcraft. Het promotieonderzoek van Van Bree begint met een verkenning van de aantrekkingskracht van deze Massively Multiplayer Online Games (MMOGs) en bekijkt daarnaast een recente ontwikkeling genaamd `gamification', oftewel: het gebruiken van spelelementen in niet-spel contexten. In beide gevallen is de belofte dat gedrag of vaardigheden die we zien in computerspellen kunnen worden overgebracht naar een organisatie. Van Bree signaleert echter een aantal fundamentele barrieres hiervoor. Hij stelt dat er voor organisaties meer potentie zit in het ontwerpproces van computerspellen.

Van Bree voerde twee verkennende case studies uit om te onderzoeken of het ontwerpproces van computerspellen kan worden gebruikt als een methode voor organisatieontwerp. De interventies die werden uitgevoerd bestonden uit een aantal workshops met als onderdelen: brainstorms om het speelveld samen met de spelers (de stakeholders) te verkennen, het bouwen van een papieren prototype (een spel) om de regels weer te geven en een playtesting sessie (het spelen van het spel) om de waarde van de ontworpen regels te bepalen.

De belangrijkste bevinding uit de case studies draait om deze regels. Het ontwerpproces bleek een manier te zijn om bij de stakeholders het begrip te vergroten over de mechanismes van hun organisatie door deze uit te drukken als regels van een spel. De effecten van die regels en de dynamiek van de organisatie kon vervolgens worden ervaren door een papieren prototype van dit spel te spelen. Een bijkomend voordeel hiervan was dat de spelelementen leidden tot een open uitwisseling van ideeen.

    

Partners