Stibo Systems heeft de resultaten vrijgegeven van haar 2020 State of Retailer & Consumer Data survey. Een van de hoofdbevindingen is dat consumenten gepersonaliseerde ervaringen willen in de winkel en online, en bereid zijn daarvoor data af te geven - maar kritieke gebieden van personalisatie, zoals gebruikerservaring, blijven achter en moeten door retailers worden aangepakt.
Tweederde van de consumenten gelooft dat gepersonaliseerde ervaringen neerkomen op meer positieve relaties met retailers. 33 procent van de retailers zegt echter dat ze routinematig worstelen met personalisatie-initiatieven, terwijl 54 procent meldt dat hun bedrijf ofwel minimaal investeert in initiatieven voor gebruikerservaring of helemaal niet. Nog eens 41 procent zegt dat ze uitdagingen ondervinden om realtime klantbetrokkenheid te bereiken.
Persoonlijke gegevens geven
Uit het onderzoek bleek ook dat winkeliers potentiële schatten aan gegevens ongebruikt laten. Neem loyaliteitsprogramma's - een kans om specifieke koopgewoonten en voorkeuren van klanten beter te begrijpen. De helft van de consumenten zegt bereid te zijn persoonlijke gegevens af te geven voor extra loyaliteitspunten. De helft van de consumenten zegt echter ook dat retailers maatregelen moeten nemen om hun loyaliteitsprogramma's te verbeteren.
"De vraag van de consument naar personalisatie overtreft de mogelijkheden van veel retailers om dergelijke ervaringen te leveren, en het benutten van klantgegevens lijkt een van de belangrijkste struikelblokken te zijn," zei Prashant Bhatia, Chief Product en Marketing Officer bij Stibo Systems. “Uit onze enquête bleek dat één op de vier detailhandelaren moeite had om een enkel beeld te krijgen van alle klant/productgegevens. Het bereiken van dit niveau van datatransparantie kan retailers helpen om op maat gemaakte in-store en online klantervaringen te bieden om te voldoen aan de vraag naar meer personalisatie.”
Personalisatie
In andere bevindingen zegt 42 procent van de consumenten dat ze online winkelen voor het gemak van het kopen maar personalisatie kan de manier zijn om ze terug in de winkel te krijgen. Zevenenveertig procent zei dat gepersonaliseerde coupons die via e-mail werden verzonden de meest effectieve stimulans waren voor fysieke reizen. De bevinding komt overeen met retailers: 51 procent zegt dat ze via e-mail gepersonaliseerde kortingsbonnen als meest effectieve strategie hebben ingezet om verkoop in de winkel te stimuleren.
Andere prikkels zijn volgens klanten:
40 procent: gepersonaliseerde kortingsbonnen via mobiel/app.
30 procent: verkooppersoneel uitgerust met meer kennis van klantproblemen en -wensen.
26 procent: AI in de winkel.
21 procent: grotere implementatie van self-check-out kiosken.
Stibo Systems heeft 510 consumenten en 516 directeur/manager level-medewerkers bij retail/groothandel bedrijven in november 2019 ondervraagd.
2 april 2025 Schrijf in voor al weer de twaalfde editie van ons jaarlijkse congres met wederom een ijzersterke sprekers line-up. Op deze editie behandelen wij belangrijke thema’s als Moderne (Native-Cloud) Data Architecturen, Datawarehouse Desi...
3 april 2025 (halve dag)Praktische workshop met Alec Sharp [Halve dag] Deze workshop door Alec Sharp introduceert conceptmodellering vanuit een non-technisch perspectief. Alec geeft tips en richtlijnen voor de analist, en verkent datamodellering op c...
3 april 2025 Deze workshop met Winfried Etzel behandelt de centrale pijler van Data Mesh: Federated Data Governance. Hoe zorg je voor een goede balans tussen autonomie en centrale regie? Praktische workshop van een halve dag op 3 april in Utre...
3 april 2025 In de snel veranderende wereld van vandaag is het effectief benutten en beheren van gegevens een kritieke succesfactor voor organisaties. Deze cursus biedt een fundamenteel begrip van Master Data Management (MDM) en de centrale ro...
7 t/m 9 april 2025Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare richt...
10, 11 en 14 april 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikba...
15 april 2025 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen in ...
14 en 15 mei 2025 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoord op...
Deel dit bericht