Stibo Systems heeft de resultaten vrijgegeven van haar 2020 State of Retailer & Consumer Data survey. Een van de hoofdbevindingen is dat consumenten gepersonaliseerde ervaringen willen in de winkel en online, en bereid zijn daarvoor data af te geven - maar kritieke gebieden van personalisatie, zoals gebruikerservaring, blijven achter en moeten door retailers worden aangepakt.
Tweederde van de consumenten gelooft dat gepersonaliseerde ervaringen neerkomen op meer positieve relaties met retailers. 33 procent van de retailers zegt echter dat ze routinematig worstelen met personalisatie-initiatieven, terwijl 54 procent meldt dat hun bedrijf ofwel minimaal investeert in initiatieven voor gebruikerservaring of helemaal niet. Nog eens 41 procent zegt dat ze uitdagingen ondervinden om realtime klantbetrokkenheid te bereiken.
Persoonlijke gegevens geven
Uit het onderzoek bleek ook dat winkeliers potentiële schatten aan gegevens ongebruikt laten. Neem loyaliteitsprogramma's - een kans om specifieke koopgewoonten en voorkeuren van klanten beter te begrijpen. De helft van de consumenten zegt bereid te zijn persoonlijke gegevens af te geven voor extra loyaliteitspunten. De helft van de consumenten zegt echter ook dat retailers maatregelen moeten nemen om hun loyaliteitsprogramma's te verbeteren.
"De vraag van de consument naar personalisatie overtreft de mogelijkheden van veel retailers om dergelijke ervaringen te leveren, en het benutten van klantgegevens lijkt een van de belangrijkste struikelblokken te zijn," zei Prashant Bhatia, Chief Product en Marketing Officer bij Stibo Systems. “Uit onze enquête bleek dat één op de vier detailhandelaren moeite had om een enkel beeld te krijgen van alle klant/productgegevens. Het bereiken van dit niveau van datatransparantie kan retailers helpen om op maat gemaakte in-store en online klantervaringen te bieden om te voldoen aan de vraag naar meer personalisatie.”
Personalisatie
In andere bevindingen zegt 42 procent van de consumenten dat ze online winkelen voor het gemak van het kopen maar personalisatie kan de manier zijn om ze terug in de winkel te krijgen. Zevenenveertig procent zei dat gepersonaliseerde coupons die via e-mail werden verzonden de meest effectieve stimulans waren voor fysieke reizen. De bevinding komt overeen met retailers: 51 procent zegt dat ze via e-mail gepersonaliseerde kortingsbonnen als meest effectieve strategie hebben ingezet om verkoop in de winkel te stimuleren.
Andere prikkels zijn volgens klanten:
40 procent: gepersonaliseerde kortingsbonnen via mobiel/app.
30 procent: verkooppersoneel uitgerust met meer kennis van klantproblemen en -wensen.
26 procent: AI in de winkel.
21 procent: grotere implementatie van self-check-out kiosken.
Stibo Systems heeft 510 consumenten en 516 directeur/manager level-medewerkers bij retail/groothandel bedrijven in november 2019 ondervraagd.
7 - 9 juni 2023Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare richt...
12 t/m 14 juni 2023Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare rich...
21 - 23 juni 2023 (3 ochtenden online)Praktisch seminar met Barry Devlin over Data Mesh, -Fabric en -Lakehouse Data fabric, data mesh en data lakehouse bieden verschillende technologische oplossingen voor digitale transformatie. Inzicht in deze benad...
9 oktoberPraktische dag met internationaal gerenommeerde trainer Keith McCormick over automated machine learning en explainable AI. This one-day workshop explores how data teams can leverage automated machine learning and which phases of the machine ...
10 en 11 oktober 2023 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoor...
12 oktober 2023 Praktisch en interactief seminar met Nigel Turner Data-gedreven worden lukt niet door alleen nieuwe technologie en tools aan te schaffen. Het vereist een transformatie van bestaande business modellen, met cultuurverandering, een heron...
31 oktober 2023 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromin...
6 t/m 8 november 2023 Praktische workshop Data Management Fundamentals door Chris Bradley - CDMP-examinatie optioneel De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Manag...
Deel dit bericht