Nederlandse organisaties die investeren in data-driven marketing zijn positief gestemd over de opbrengst hiervan. Klanttevredenheid wordt als belangrijkste winst genoemd, gevolgd door omzetgroei. Toch wordt anno 2016 nog steeds minder dan de helft van de organisatiebesluiten onderbouwd met inzichten uit data. Dat zijn de belangrijkste uitkomsten van het DDMA Data Driven Marketing Onderzoek 2016.
De door DDMA ondervraagde marketeers zien dat hun investeringen op dit moment vooral leiden tot meer omzet (73 procent) en een hogere klanttevredenheid (84 procent). Volgens driekwart van de ondervraagden is het verbeteren van de klantervaring dan ook de belangrijkste reden om persoonsgegevens in te zetten bij marketingactiviteiten. Dit doen zij onder meer door doelgroepen te segmenteren (55 procent), hun kennis van klanten te vergroten (49 procent) en conversie te optimaliseren (40 procent). Slechts 21 procent van de datagedreven marketeers voorspelt klantgedrag op basis van data. Toch wordt gebruik van predictive analytics als een van de grootste trends in het marketingvak gezien, naast marketing automation, personalisatie, real-time en omni-channel.
Datakwaliteit grootste uitdaging
Het verkrijgen van kwalitatieve en bruikbare data (56 procent) wordt beschouwd als de belangrijkste uitdaging in data-driven marketing. Ook op het gebied van techniek, systemen en tooling is nog verbetering nodig, zegt 43 procent van de ondervraagden. Dat blijkt onder meer uit het feit dat slechts een vijfde van hen alle klantgegevens in één centrale database verzamelt. Andere uitdagingen die genoemd worden zijn de samenwerking tussen verschillende afdelingen (37 procent) en het bedienen van klanten over meerdere kanalen (31 procent).
Nieuwe vaardigheden
De opkomst van datagebruik in het marketingvak heeft ook gevolgen voor de benodigde vaardigheden van marketeers. Een kwart van de ondervraagden vindt dat er in de eigen organisatie meer kennis en vaardigheden op het gebied van data nodig zijn. 90 procent denkt dat marketeers in het algemeen meer technische kennis nodig hebben om gegevens op de juiste manier in te kunnen zetten en te verzamelen. Ruim driekwart voegt daar aan toe dat marketeers zonder affiniteit met data helemaal zullen verdwijnen van de marketingafdeling.
Vakgebied steeds volwassener
Hoewel marketeers aangeven data volledig te omarmen, neemt in hun ervaring de helft van de ondervraagde organisaties beslissingen nog steeds voornamelijk op basis van onderbuik en ervaring. Toch is het volgens Diana Janssen, directeur van DDMA, duidelijk dat data-driven marketing in Nederland volwassen wordt: “De helft van de organisaties neemt beslissingen vaak nog zonder analytische onderbouwing. Daar staat logischerwijs tegenover dat de andere helft dat al wél doet. We zien dat data steeds vaker organisatiebreed wordt ingezet, met steun van het managementteam. Dat is cruciaal, want alleen dan gaan bedrijven én consumenten er van profiteren.”
Het DDMA Data Driven Marketing Onderzoek 2016 is uitgevoerd door de DDMA commissie Klantdata & Dialoog.
Links naar het onderzoek en de infographic
27 t/m 29 oktober 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en pra...
29 en 30 oktober 2025 Deze 2-daagse cursus is ontworpen om dataprofessionals te voorzien van de kennis en praktische vaardigheden die nodig zijn om Knowledge Graphs en Large Language Models (LLM's) te integreren in hun workflows voor datamodel...
3 t/m 5 november 2025Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare ri...
11 en 12 november 2025 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoo...
17 t/m 19 november 2025 De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Management Professional (CDMP) certificatie biedt een traject voor het inleidende niveau (Associate) tot...
25 en 26 november 2025 Worstelt u met de implementatie van data governance of de afstemming tussen teams? Deze baanbrekende workshop introduceert de Data Governance Sprint - een efficiënte, gestructureerde aanpak om uw initiatieven op het...
26 november 2025 Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over AI-Gedreven Business Analyse met ChatGPT. Kunstmatige Intelligentie, ongetwijfeld een van de meest baanbrekende technologieën tot nu toe, opent nieuwe deuren voor analisten met ...
9 december (online seminar op 1 middag)Praktische tutorial met Alec Sharp Alec Sharp illustreert de vele manieren waarop conceptmodellen (conceptuele datamodellen) procesverandering en business analyse ondersteunen. En hij behandelt wat elke data-pr...
Deel dit bericht