26-05-2014

Effectief credit management is de kern voor goede bedrijfsvoering in goede én slechte tijden

Deel dit bericht


Graydon doet jaarlijks onderzoek naar verschillende sectoren in Nederland. In dit brancheonderzoek
leest u onder meer hoe ondernemers en financieel specialisten in de ICT-branche aankijken tegen de huidige en toekomstige financiële situatie in de markt en de eigen organisatie. Met dit jaarlijkse onderzoek hopen wij u op voorsprong te brengen door meer inzicht te verschaffen in de huidige situatie binnen de ICT-branche. U kunt het onderzoek hier downloaden.

Groei in ICT: waar en waarom?

De verwachtingen voor bedrijven in de ICT zijn gunstig in 2014. Uit jaarlijks brancheonderzoek naar de ICT sector van Graydon blijkt dat 86% van de respondenten de kansen in de markt inschat als goed tot uitstekend voor komend jaar. Ook de branchevereniging voor ICT-bedrijven in Nederland (Nederland ICT) voorziet dit jaar een groei in ICT bestedingen binnen het bedrijfsleven. Graydon ziet de grootste groei in clouddiensten, gevolgd door SaaS, PaaS, en IaaS.

ICT is bittere noodzaak binnen bedrijven

Bedrijven in de ICT doen het over het algemeen beter dan de meeste bedrijven in Nederland, zeker nu het economisch herstel nog pril is. De belangrijkste reden hiervoor is dat veel bedrijven ICT veel meer integreren in hun kernactiviteiten. Kort gezegd: zonder de juiste inzet van ICT overleven bedrijven het niet.

Slechts 5% gebruikt credit managementsoftware

Desalniettemin is het opmerkelijk dat slechts 5% van de onderzochte ondernemingen credit managementsoftware gebruikt. Optimisme over de toekomst moet er niet toe leiden dat credit management een ondergeschoven kindje wordt in een onderneming. Een goed en effectief credit managementbeleid is namelijk cruciaal voor de bedrijfsvoering in goede én slechte tijden. Door het beperken van uw risico’s en beter inzicht in rendabele markten, houdt u meer geld over voor het slim investeren in nieuwe technologieën om de concurrentie voor te blijven.

Betaalgedrag van afnemers is verslechterd

Verder valt het lage gebruik van credit managementsoftware op omdat de betaalmoraal juist verslechterde:  een kwart gaf aan pessimistischer te zijn over betaalmoraal van afnemers en klanten. Een goede betaler van vandaag kan morgen een wanbetaler zijn. Dat is al helemaal problematisch als het om een grote, belangrijke klant gaat. Eén derde van de ondernemers gaf aan sterk afhankelijk te zijn van enkele klanten. Mocht één van die klanten tegen een betalingsachterstand oplopen, dan kan een onderneming in acute cashflowproblemen raken.  

ICT ondernemer moet eigen middelen beter managen

Wilt u als ICT-organisatie zelf uw klanten tegen scherpere prijzen helpen, dan is het noodzakelijk dat u zelf uw middelen goed managet. Uw eigen zaken op orde hebben rondom uw werkkapitaal zorgt uiteindelijk voor betere marges en het kunnen aanbieden van scherpere prijzen richting uw klanten. Veel organisaties zijn hier nog onvoldoende van bewust. ’Extern winnen is intern beginnen’ is in mijn ogen dan ook een goed credo.

Door: Hans Peter Vloemans, Graydon. 

 

Tags:

Financieel

Partners