Uit het onderzoek ‘The “upwardly mobile” enterprise’ van IBM en Oxford Economics onder zeshonderd bedrijven blijkt dat bedrijven mobiele technologie vooral omarmen als middel om medewerkers efficiënter te laten werken. Daarnaast stelt zestig procent van de ondervraagde organisaties dat ze mobiele technologie gebruiken om hun bedrijfsmodel te vernieuwen. Op dit moment geeft minder dan de helft van de bedrijven aan dat marketing via mobiele technologie een positieve invloed heeft op de omzet.
Mobiel werken is cruciaal geworden
Van sales en klantenservice tot logistiek en onderhoud. Mobiel werken is essentieel geworden voor veel organisaties:
Vierenveertig procent van de voorlopers in mobiele technologie geven aan dat het buiten kantoor laten werken van werknemers cruciaal is;
De helft van de organisaties ziet een toename van tien procent in de productiviteit van werknemers door het gebruik van mobiele technologie;
De komende drie jaar verwacht veertig procent van de bedrijven een toename in de productiviteit van tien à twintig procent van hun mobiele medewerkers. Zo’n zesendertig procent verwacht dat dit meer dan twintig procent zal zijn.
De populairste vormen van mobiel werken zijn:
Toegang tot e-mail (tweeënzestig procent via smartphone, achtendertig procent via tablet);
Samenwerken met collega’s en projectmanagement (vijfentwintig procent via smartphone);
Videoconferences (dertig procent via smartphone, drieëndertig procent via tablet).
Veel bedrijven zien het werken op een eigen mobiele technologie, Bring Your Own Device (BYOD) als een last. Meer dat zestig procent van de bedrijven die succesvol zijn in het werken met mobiele technologie ondersteunen BYOD juist als onderdeel van hun strategie. Een internationale bank die medewerkers via hun eigen smartphones en tablets toegang gaf tot haar applicaties zag de verkopen binnen een maand toenemen. Deze BYOD-aanpak zorgde voor een return on investment van 108 procent.
Smartphones, tablets en mobiele toepassingen laten zien dat mobiele technologie hard bezig is traditionele businessmodellen overhoop te gooien. Tachtig procent van de organisaties geeft aan dat de manier waarop ze zaken doen fundamenteel verandert door de opkomst van mobiele technologie. Zo heeft WhatsApp het traditionele verdienmodel van telecombedrijven in korte tijd radicaal veranderd door de verschuiving van de betaalde SMS naar gratis chatten. Toch heeft minder dan de helft van de ondervraagde organisaties een uitgebreide mobiele strategie ontwikkeld om met deze veranderingen om te gaan.
Een succesvol voorbeeld van het inzetten van mobiele technologie is Homeplus, een Zuid- Koreaanse dochter van supermarktketen Tesco. Zij ontwikkelden een virtuele winkelstraat op een treinperron. Wachtende reizigerskunnen hier via een mobiele app boodschappen doen terwijl ze wachten. Binnen een aantal uur worden deze thuisbezorg, met als resultaat dat de online verkopen met 130 procent stegen in drie maanden.
Moeite om de mobiele consument te begrijpen
Mobiele technologie heeft een enorme impact op het dagelijkse leven van consumenten. Opvallend genoeg wordt mobiel door minder dan de helft van bedrijven gezien als marketingkanaal dat bijdraagt aan de omzet. De oorzaak lijkt te zijn dat de helft van de organisaties grote moeite heeft om te begrijpen hoe consumenten omgaan met mobiele technologie.
Data als nieuwe ´grondstof´
Organisaties worstelen om goede inzichten te halen uit de data die mobiele consumenten genereren. Sensoren in mobiele apparaten zoals horloges, auto´s, medische apparatuur en thermostaten, en zelfs brillen zoals Google Glass, zullen de komende jaren de nieuwe bronnen van ´big data´ en inzicht in het gedrag van consumenten worden. Deze ‘grondstof´ zal een cruciale bijdrage leveren om nieuwe diensten en inkomstenbronnen voor bedrijven te creëren.
Meer over de “upwardly mobile” enterprise:
http://www-935.ibm.com/services/us/gbs/thoughtleadership/upwardly-mobile/
7 november (online seminar op 1 middag)Praktische tutorial met Alec Sharp Alec Sharp illustreert de vele manieren waarop conceptmodellen (conceptuele datamodellen) procesverandering en business analyse ondersteunen. En hij behandelt wat elke data-pr...
11 t/m 13 november 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en pr...
18 t/m 20 november 2024Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare ...
26 en 27 november 2024 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoo...
De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Management Professional (CDMP) certificatie biedt een traject voor het inleidende niveau (Associate) tot en met hogere niveaus van...
3 april 2025 (halve dag)Praktische workshop met Alec Sharp [Halve dag] Deze workshop door Alec Sharp introduceert conceptmodellering vanuit een non-technisch perspectief. Alec geeft tips en richtlijnen voor de analist, en verkent datamodellering op c...
10, 11 en 14 april 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikba...
15 april 2025 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen in ...
Deel dit bericht