30-06-2015

De Wondere Wereld van IT: IT-kennis

Deel dit bericht

Om als IT-er toegevoegde waarde te kunnen leveren in je werk, is het hebben van business kennis naar mijn mening onontbeerlijk. In een infrastructurele omgeving is dat een mooie basis om optimale diensten te verlenen. Maar bovenalis het in het applicatie domein wel heel lastig acteren als je er onvoldoende kennis over hebt.

Het ontberen van business kennis zet ook de deur vaak wagenwijd open om met het welbekende vingertje naar IT te wijzen. De business zal het, op de door haar gekozen momenten, niet nalaten om te benadrukken dat de IT-ers het niet begrijpen. En dan natuurlijk met name in situaties waar zaken niet helemaal lopen zoals zij het gepland hadden.

Gek genoeg wordt er zelden andersom naar gekeken. Het aantal business mensen dat onvoldoende IT-kennis bezit, is in sommige organisaties schrikbarend hoog. Het beste exemplarische voorbeeld daarvan is al weer een aantal jaren oud en gaat mijn verwondering nog steeds ver voorbij. Bij een grote Nederlandse bank ging een directielid van formaat met pensioen. Het eerste wat deze beste man besloot te gaan doen met zijn verworven vrije tijd? Het volgen van een computercursus. Je kan je toch werkelijk afvragen hoe je een bank, wat feitelijk niet meer is dan een computer met relaties, goed en bekwaam kunt besturen zonder gedegen IT-kennis?

Ook de snelle marketing boys worden inmiddels pijlsnel ingehaald door alle digitale ontwikkelingen die dit vakgebied volledig op z’n kop hebben gezet. Bij termen zoals ‘datalake’ en ‘algoritme’zal menig marketeer het moeilijk hebben. ‘En al die frisse jonge digital natives dan?’ hoor ik u denken. Hun IT-kennis is vooral achenebbisj te noemen. ‘Digital facebookers’ lijkt vaak een betere omschrijving van deze generatie te zijn.

Inmiddels zijn ze in Silicon Valley al een stap verder. Daar bestaan de succesvolle startups alleen nog maar uit software engineers met een goed idee en een grote zak geld. Ze halen hier complete bedrijfsmodellen mee overhoop.En daar komt dus geen business meer aan te pas.

In menig bedrijf zal het zo’n vaart natuurlijk niet lopen. Maar zoals met veel zaken: het dient toch echt van twee kanten te komen. Om effectief samen te kunnen werken, zullen beide partijen elkaars werkvelden op zijn minst dienen te begrijpen. En ik durf wel te stellen dat de IT-ers daarbij een straatlengte voorop lopen.

Arnoud Klerkx is Chief Business Technology Officer en lid van de Raad van Bestuur van Sanoma Learning
Reageer via WWvanIT@gmail.com

Tags:

ICT-branche

Partners