03-12-2014

Visie: 2015 wordt het jaar van de mens in IT

Deel dit bericht

Het valt elk jaar weer op in de vele trendlijsten die rond deze tijd verschijnen: je ziet steeds the usual suspects terugkomen. Een groot deel van het lijstje van Gartner voor 2015 vonden we ook vorig jaar al terug.

Het mooie van voorspellingen is dat je ze achteraf kunt staven. Als we bijvoorbeeld terugkijken naar 2005, dan zien we dat het analistenbureau toen al voorspelde dat consumerization de belangrijkste trend van de komende jaren zou worden. Die voorspelling is uitgekomen, mogen we achteraf stellen.

Precies vijf jaar geleden stelde Gartner ook een trendlijstje samen: de top 10 voor 2010 komt voor een deel nog steeds overeen met de voorspellingen voor 2015; zowel social, mobile, analytics als cloud komen aan bod.Toch verandert er wel degelijk iets: wie het trendsoverzicht van vijf jaar geleden goed leest, zal merken dat IT wel degelijk een transformatie heeft doorgemaakt. In het artikel gaat het maar één keer over de eindgebruiker.

In de trends voor 2015 neemt Gartner het woord 'user' maar liefst zeven keer in de mond, in zinsnedes als 'an increased emphasis on serving the needs of the mobile user'. Het lijkt alsof de belangrijkste trend in IT op dit moment het centraal stellen van mensen is. En wel op drie niveaus: dat van de mens als eindgebruiker, als aanjager van innovatie en als privacy-hoeder.

De mens als eindgebruiker
Gartner stelt terecht dat IT in 2015 de behoeftes van de mobiele gebruiker voorop moet stellen. Gebruikers zijn niet meer gebonden aan één locatie, maar willen overal en op elk device toegang tot systemen. 'Computing everywhere' wordt steeds meer de norm.
Mensen hoeven niet meer op dezelfde plek te zijn om te kunnen samenwerken, dankzij IT. Het gaat dan niet alleen om video conferencing of email; sterker nog, steeds meer bedrijven zweren email als voornaamste communicatiemiddel af. Het gaat juist om systemen die het delen van bestanden mogelijk maken (ShareFile), project management (Podio of Basecamp), conversaties (Convoi, IRC en Campfire) en collaboratieve creatie (zoals Office365, GoogleDocs, IWork en Talkboard).
Hier mag wel een kritische kanttekening bij worden geplaatst: door de opkomst van de cloud kunnen eindgebruikers al jaren op eigen houtje gebruik maken van nieuwe oplossingen die ze zelf online gevonden hebben, waarbij IT eerder als hindernis wordt gezien dan als een afdeling die ze hielp om productiever te werken. Het centraal stellen van de wensen van de eindgebruikers had dan ook veel eerder hoog op de prioriteitenlijst van IT moeten staan.

De mens als aanjager van innovatie
In de strijd om de gunsten van de eindgebruiker, zullen steeds meer IT-bedrijven hun pijlen richten op het verder verbeteren van de user experience van hun oplossingen. Grote spelers moeten daarin concurreren met kleinere, flexibele spelers.
Een van de manieren om innovatie aan te jagen in een grote onderneming is intrapreneurship: het investeren in start-ups via accelerator-programma's en het vinden van nieuwe getalenteerde werknemers via hackathons - zelfs de overheid doet daar aan mee.
Intrapreneurship is een probaat middel om medewerkers te stimuleren om innovatief te zijn en te blijven. Ondernemende teams krijgen de kans om nieuwe technologieën te ontwikkelen en worden daarin ondersteund door corporate teams.
Bij Citrix hebben we eerder dit jaar een Citrix Innovators Program geïntroduceerd met als doel om innovatieve startups te stimuleren.

De mens als privacy-hoeder
Maar liefst 37 procent van alle mobiele apps die in Nederland in worden gebruikt versturen gegevens zonder enige vorm van beveiliging van persoonsgegevens, zo blijkt uit onderzoek. Maar de bewustwording van consumenten is aan het kantelen, mede door incidenten als de iCloud-hack waarbij privé-foto's op straat kwamen te liggen.
In 2015 zullen appsdaarom steeds meer worden ontworpen met beveiliging als eerste uitgangspunt. De afgelopen jaren waren beveiliging en privacy vaak de laatste fase van het ontwikkelproces. Bedrijven moeten de manier waarop ze producten ontwerpen opnieuw tegen het licht houden, door het volgen van een 'contextual security' model waarin beveiliging voorop staat. Het resultaat is dat eindgebruikers en organisaties ervan uit kunnen gaan dat hun data veilig zijn.
Onlangs introduceerde Citrix nog vijf regels waar Enterprise File Sync& Share providers zich aan moeten houden:
1.    Bestanden of metadata zijn niet zichtbaar
2.    Serviceproviders mogen zich niet voordoen als gebruikers
3.    Data moeten worden gecodeerd met de sleutel van de klant
4.    Gebruikservaring moet op het niveau van consumenten zijn
5.    Datasoevereiniteit is verplicht.

Negen jaar nadat Times Magazine de mens ('You') uitriep tot mens van het jaar is de vermenselijking van IT in het bedrijfsleven tot een hoogtepunt gekomen. Het feit dat dezelfde trends (social, mobile, analytics en cloud) al jaren in de trendlijstjes voorkomen is niet per se een slechte zaak. De ontwikkelingen zijn de afgelopen jaren zo snel gegaan, dat we nog flinke stappen kunnen maken in het maximaal benutten van de mogelijkheden van nieuwe technologieën.

Het is daarom ook niet vreemd dat de mens steeds meer centraal staat: het zijn uiteindelijk de eindgebruikers die ervoor zorgen dat IT effectief wordt ingezet, of niet.

Maar daar mogen we ze best wel een handje bij helpen.

Peter van Leest is Country Manager Nederland bij Citrix

Tags:

ICT-branche

Partners