19-02-2014

Forrester Research: 'CIO heeft het IT-budget nog steeds grotendeels in handen'

Deel dit bericht


Het IT-budget binnen het gemiddelde bedrijf is nog steeds grotendeels in handen van CIO's. Dit in tegenstellingen tot uitgaven aan bedrijfstechnologie, waar Chief Marketing Officers (CMO's) en andere managers steeds meer invloed op hebben.

Andrew Bartels van Forrester Research stelt samen met Peter Burris en Joanna Clark dat ongeveer 10 procent van alle IT-gerelateerde aankopen in de Verenigde Staten worden voorgesteld door de business. De uiteindelijke beslissing ligt echter bij de CIO. De samenwerking tussen CIO's en andere managers rond deze beslissingen neemt toe. Een derde van alle nieuwe investeringen in technologie wordt door CIO's en andere managers samen genomen.

Beslissingen van de CIO
De hoeveelheid beslissingen die volledig in handen liggen van de CIO neemt dan ook af. In 2010 besliste CIO's nog over 27 procent van alle technologie-aankopen binnen een gemiddeld bedrijf. Dit percentage daalt naar verwachting tot 25 procent in 2014. Als we alleen kijken naar IT-uitgaven daalt het percentage van 27 procent in 2010 naar 22 procent in 2014.

De CIO is dan ook nagenoeg altijd betrokken bij investeringen in nieuwe technologie. Forrester Research verwacht dat de CIO in 2015 bij slechts 7,2 procent van alle beslissingen over uitgaven aan nieuwe technologie niet betrokken is.

WH

Tags:

ICT-branche

Partners