Uit IBM onderzoek onder meer dan 800 beslissers in de IT en de business blijkt dat bijna de helft van de organisaties die gebruik maken van Software as a Service (SaaS) – bovenop kostenbesparingen - een concurrentievoordeel terugkrijgen. SaaS-voorlopers blijken intensiever samen te werken via social business tools, hun klantervaring te verbeteren en hun time-to-market te versnellen. Naar verwachting groeit de SaaS-markt tot een omvang van maar liefst €33,4 miljard in 2017. Met name de CxO’s zetten SaaS veelvuldig in om hun teams van meer functionaliteiten te voorzien, de productiviteit te verhogen en sneller in te spelen op nieuwe marktontwikkelingen.
Vergeleken met concurrenten die minder ver zijn met de adoptie van SaaS, blijkt dat voorlopers voor 79% meer kans hebben op een nauwe samenwerking binnen de organisatie en hun partners. Daarnaast weten ze twee keer zo vaak big data om te zetten in waardevolle inzichten. Verder hebben ze wwee keer zoveel innovatiekracht, aldus IBM
Opvallend is dat steeds meer CxO’s de IT-afdeling overslaan bij de implementatie van nieuwe technologie. Analisten verwachten dat CMO’s in 2017 meer budget spenderen aan IT dan CIO’s dat doen. Forrester meldt dat 65% van de organisaties van plan is om nieuwe technologie aan te schaffen zonder hierbij de IT-afdeling te betrekken. Het omzeilen van de IT-afdeling bij de implementatie van SaaS is echter risicovol zonder eerst de benodige autorisatie en beveiligingsmaatregelen door te voeren. Uit IBM’s onderzoek komt naar voren dat de beste resultaten voortvloeien uit een hechte samenwerking tussen de IT en de business bij de selectie, beveiliging en implementatie van SaaS applicaties.
Lees meer over het onderzoek hier.
Door: Witold Kepinski
17 t/m 19 juni 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en prakti...
15 oktober 2024 Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over AI-Gedreven Business Analyse met ChatGPT. Kunstmatige Intelligentie, ongetwijfeld een van de meest baanbrekende technologieën tot nu toe, opent nieuwe deuren voor analisten met i...
17 oktober 2024 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen i...
18 t/m 20 november 2024Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare ...
21 november 2024 Praktische en interactieve workshop met Nigel Turner Data-gedreven worden lukt niet door alleen nieuwe technologie en tools aan te schaffen. Het vereist een transformatie van bestaande business modellen, met cultuurverandering, een h...
26 en 27 november 2024 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoo...
28 november 2024Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over business analyse, modelleren en simuleren met de nieuwste release van Sparx Systems' Enterprise Architect, versie 16.Intensieve cursus waarin de belangrijkste basisfunctionaliteiten v...
Deel dit bericht