28-10-2014

ICT-organisaties krijgen grip op de cloud terug

Deel dit bericht

65 Procent van alle bedrijven maakt momenteel gebruik van cloud-technologie, -diensten en –oplossingen als onderdeel van hun ICT-infrastructuur. Dit is één van de conclusies van het State of the Market: Enterprise Cloud 2014-rapport van Verizon Enterprise Solutions. De ICT-organisatie, en in het bijzonder de CIO of CTO, is verantwoordelijk voor meer dan 80 procent van alle bedrijfsinvesteringen in de cloud. De CIO/CTO houdt persoonlijk toezicht op meer dan de helft (62 procent) van alle inkoop van cloud-oplossingen.

“De discussie over zakelijke ICT en cloud computing heeft zich duidelijk verlegd van ‘of’ naar ‘hoe’ en ‘wat”, zegt Siki Giunta, senior vice president Cloud Services bij Verizon Enterprise Solutions. “Klanten benaderen ons met steeds gedetailleerdere en striktere eisen. Ze vragen ons niet langer of ze de cloud al dan niet zouden moeten inzetten, maar willen weten hoe ze het kunnen gebruiken voor het veranderen van hun bedrijfsvoering en het verwerken van hun bedrijfskritische workloads.”

Het State of the Market: Enterprise Cloud 2014-rapport is de tweede editie van het jaarlijkse rapport van Verizon. Het biedt originele data en analyses van de manier waarop ondernemingen de cloud inzetten en hoe dit van invloed is op de ICT-organisatie en de rest van de onderneming. Het is het enige rapport dat interne gegevens van een van de meest ervaren aanbieders van cloud-diensten combineert met data en inzichten van externe analisten- en onderzoeksbureaus. Het rapport biedt een momentopname van actuele trends op het gebied van cloud computing, gecombineerd met analyses en voorspellingen ten aanzien van het zakelijk gebruik van cloud computing.

 Andere belangrijke bevindingen uit het rapport voor 2014 zijn: 

  • 71 procent van alle cloud-klanten van Verizon doet een beroep op de cloud ter ondersteuning van hun bedrijfskritische applicaties, ten opzichte van 60% in 2013
  • Bedrijven besteden 38% meer aan cloud-oplossingen dan in het voorgaande jaar.
  • 84 procent van alle cloud-klanten ziet uptime als het belangrijkste criterium voor de selectie van een cloud-dienst.
  • Slechts 14 procent van alle bedrijven zag het realiseren van kostenbesparingen als belangrijkste criterium om over te stappen naar de cloud.

 De zakelijke cloud heeft zich van een experimenteel platform ontwikkeld tot een oplossing voor de verwerking van bedrijfskritische workloads. De cloud zorgt daarnaast voor een wijziging en versterking van de rol van gecentraliseerde ICT. Daaraan gekoppeld krijgen bedrijven  hierdoor andere verwachtingen ten aanzien van hun leverancier van cloud-diensten. Interne ICT-afdelingen hebben het afgelopen jaar interne competenties en richtlijnen op het gebied van de cloud ontwikkeld. Ze werken op nieuwe manieren samen met andere onderdelen van de organisatie, in het bijzonder met de verschillende business units.

Aanbieders van cloud-diensten hebben in reactie hierop hun aanbod versterkt. Dit stelt hen in staat om integrale cloud-oplossingen aan te bieden die naast de vereiste infrastructuur ook essentiële netwerkmogelijkheden en beveiligingsfunctionaliteit omvatten. Dit zorgt voor een afname van schaduw-ICT, duidelijker verwachtingen bij zakelijke klanten en een verbetering van de transparantie en prestaties van dienstverleners.

“De technologie die aan de cloud ten grondslag ligt, is volwassen geworden. De cloud is daarmee uitgegroeid tot een alom geaccepteerd platform voor het hosten van workloads voor applicaties. De relevantie van de ICT-afdeling voor de onderneming is er op ingrijpende wijze door veranderd”, aldus Giunta. “De volwassenheid van deze technologie vindt zijn neerslag in de geavanceerde nieuwe manieren waarop ICT-managers samenwerken met andere bedrijfsonderdelen, en uiteindelijk in hun aankoopbeslissingen met betrekking tot cloud-oplossingen. Steeds meer organisaties hanteren een levenscyclusplanning voor de cloud in de wetenschap dat elke applicatie unieke eisen met zich meebrengt en zijn eigen migratietraject naar de cloud kent.”

Partners