‘Nieuwe businessmodellen’ is een van de termen die steeds terugkomen in relatie tot IT en de rol van de CIO. Maar is dit al realiteit, of nog steeds theorie en wensdenken van analisten? Executive-People legde deze vraag voor in deze tweede enquête onder de leden van het Dutch IT Expert Panel. Opvallend is dat een derde van de IT-ers niet betrokken wordt bij businesstransformatie, maar dat wel zou willen zijn.
IT zorgt voor nieuwe businessmodellen, zoveel is onomwonden duidelijk. Op de vraag of dit het geval is in de eigen organisatie antwoordde 63 procent met ja. Bij 26,3 procent is dat niet het geval, maar daar vinden de leden van het Expert Panel dat dit wel zou moeten. Slechts 13,1 procent is van mening dat dit helemaal niet nodig is.
Die transformatie kan niet zonder IT, zoals ook blijkt uit de resultaten van de enquête. Bij 65 procent van hen is de IT ook daadwerkelijk betrokken bij de transformatie. Verrassend is dat 31 procent van de respondenten aangeeft dat de IT niet betrokken is bij business-transformatie, maar dat dit wel het geval zou moeten zijn. Hier is voor de CIO dus duidelijk nog werk te verrichten. Een zeer klein deel, slechts twee procent van de leden, vindt dat IT helemaal geen onderdeel hoeft te zijn van businesstransformatie.
Cruciale rol
De uitkomsten van de vorige vraag zijn in lijn met de antwoorden op de vraag of IT een cruciale rol speelt bij businesstransformatie. 65 procent van de Experts is het daarmee eens, 21 procent ziet dat het in hun organisatie niet gebeurd, terwijl het wel zou moeten. Bij 13 procent gebeurt het niet, maar zou het volgens de respondenten wel het geval moeten zijn.
Dit ligt overigens niet alleen aan de business, maar ook aan de IT zelf. Terwijl bij 68 procent van de onderzochte organisaties de IT zelf ideeën aandraagt voor de business om nieuwe kansen te grijpen, gebeurt dit bij bijna een derde van hen helemaal niet. Zij vinden echter wel dat de IT op dat punt meer initiatief zou kunnen tonen. Niet meer dan twee procent vindt dat de IT geen rol speelt bij het aandragen van nieuwe ideeën.
Opjagen
Dat de verhouding tussen de wensen van de business en de mogelijkheden van IT onverminderd complex is, en gevoelig ligt, blijkt uit de antwoorden op de volgende vraag. Want een grime meerderheid van de leden van het Expert Panel voelt zich als IT opgejaagd door de business, die steeds nieuwe veranderingen wil. Slechts een derde voelt zich comfortabel bij het tempo waarin de business veranderingen in de organisatie wil doorvoeren.
Is dit allemaal nog wel bij te houden voor de IT? Een van de redenen voor alle as a service-ontwikkelingen is de bewering dat IT-ers niet meer in staat zijn om zelf alle mogelijke ontwikkelingen te volgen. Daarover is het Expert Panel verdeeld. Meer dan de helft, 57,8 procent, heeft inderdaad behoefte aan het inschakelen van externe hulp bij het werk. Maar een iets minder groot percentage, met 42,1 procent nog steeds de helft, heeft helemaal geen externe hulp nodig en geeft aan het intern prima zelf af te kunnen.
Nieuwe markten
Dat businesstransformatie loont blijkt eveneens uit deze enquête. 42 procent van de respondenten in ons panel geeft aan dat ze dankzij IT in staat zijn geweest nieuwe markten aan te boren. Bij 47 procent is dat niet het geval, maar zij verwachten wel dat IT ervoor gaat zorgen dat de business kan uitbreiden. Slechts tien procent vindt dat IT niet bijdraagt aan het aanboren van nieuwe markten, en is tegelijkertijd van mening dat dit ook helemaal niet nodig is.
De uitkomsten van deze vraag kunnen samenhangen met de perceptie van de doelgroep die wordt bediend door de IT, 13 procent van het Expert Panel werkt exclusief voor de interne organisatie, 21 procent alleen voor de klanten van het bedrijf. In ruim 73 procent van de gevallen gaat het bij de te bedienen eindklant zowel om de eigen organisatie als de eindklanten van die organisatie.
Communicatie
Wat vooral verandert onder invloed van IT is de manier waarop met die klanten, zowel intern als extern, wordt gecommuniceerd. 63 procent zegt dankzij IT heel anders met de klanten te kunnen communiceren. 23 procent zou dat willen doen, maar is er nog niet in geslaagd dit door middel van IT voor elkaar te krijgen. 13 procent ziet de communicatie met klanten onder invloed van technologie niet veranderen, en heeft daar ook gen behoefte aan.
En dan de financiële kant. Levert IT iets op? Bij 42 procent van de organisaties is het duidelijk, daar zorgt IT voor een meetbare Return on Investment (ROI). Bij bijna een even groot deel, 39 procent, is dat niet het geval, maar zij vinden dat dit wel het geval zou moeten zijn. 8 procent tenslotte vindt dat hun IT geen meetbare ROI heeft, en dat dit ook helmaal niet nodig hoeft te zijn.
7 november (online seminar op 1 middag)Praktische tutorial met Alec Sharp Alec Sharp illustreert de vele manieren waarop conceptmodellen (conceptuele datamodellen) procesverandering en business analyse ondersteunen. En hij behandelt wat elke data-pr...
11 t/m 13 november 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en pr...
18 t/m 20 november 2024Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare ...
26 en 27 november 2024 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoo...
De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Management Professional (CDMP) certificatie biedt een traject voor het inleidende niveau (Associate) tot en met hogere niveaus van...
3 april 2025 (halve dag)Praktische workshop met Alec Sharp [Halve dag] Deze workshop door Alec Sharp introduceert conceptmodellering vanuit een non-technisch perspectief. Alec geeft tips en richtlijnen voor de analist, en verkent datamodellering op c...
10, 11 en 14 april 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikba...
15 april 2025 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen in ...
Deel dit bericht