31-01-2022

Sisense publiceert onderzoek The Business Intelligence Landscape

Deel dit bericht

Sisense heeft haar onderzoek aangekondigd, 'The Business Intelligence Landscape', uitgevoerd door The Harris Poll. De studie benadrukt dat bedrijven die data en analytics aanbieden aan hun klanten een concurrentievoordeel hebben en de vruchten plukken van verhoogde omzet en loyaliteit.

Er zijn echter enkele uitdagingen te overwinnen. Zo zou 53 procent van de respondenten willen dat hun analytics-ervaring meer op één lijn lag met gebruiksvriendelijke entertainmentapplicaties zoals Netflix en Spotify.

Analytics verhogen de bedrijfswaarde
92 procent van de ondervraagde productbeslissers zegt dat data en analytics van cruciaal belang zijn voor het succes van hun bedrijf. Meer dan 4 op de 5 (86 procent) zegt dat het aanbieden van data en analytics aan hun klanten een cruciale rol speelt, niet alleen in de tevredenheid van die klanten, maar ook in het opbouwen en behouden van loyale klanten. 96 procent merkt op dat een verhoging van de gemiddelde verkoopprijzen mogelijk zou zijn met gepersonaliseerde en op maat gemaakte analytics, waarbij 46 procent opmerkt dat ze 10 tot 19 procent meer zouden kunnen vragen voor hun producten en diensten vanwege de analytics die ze leveren.

Voordelen van geïntegreerde, bruikbare, gepersonaliseerde informatie
Bijna alle beslissers (94 procent) zijn van mening dat bedrijven die in staat zijn om gegevens en analyses op het juiste moment aan de juiste mensen te leveren, als innovatief worden beschouwd.
Andere belangrijke punten:
- 96 procent denkt dat hun klanten geïnteresseerd zijn in het hebben van AI-gedreven inzichten die bruikbare, gepersonaliseerde informatie kunnen bieden in de context van hun activiteit.
- 97 procent denkt dat hun klanten geïnteresseerd zijn in analyses die worden geleverd in de context van de taak die de gebruiker aan het voltooien is.
- 97 procent merkt op dat klanten analytics meer gepersonaliseerd willen zien voor de specifieke eindgebruiker.
- 96 procent is van mening dat klanten gegevens willen die zijn afgestemd op hun bedrijfstak of consumentenactiviteit.
- 95 procent denkt dat hun klanten interactieve analytics willen.
- 56 procent meent dat klanten prescriptieve analytics het nuttigst zouden vinden.

Met het oog op de toekomst zegt 81 procent van de productbeslissers dat als ze hun klanten gepersonaliseerde data en analytics zouden kunnen bieden, dit zou moeten gebeuren door deze in te bedden in communicatiesoftware of -platforms, op maat gemaakte apps of off-the-shelf bedrijfs- of SaaS-applicaties.

Belemmeringen voor succes met Analytics
Hoewel de cijfers hierboven de mogelijkheden aantonen, denkt 83 procent van de besluitvormers dat hun klanten momenteel beslissingen nemen zonder de juiste data en analytics, althans soms. Productbesluitvormers noemen echter belemmeringen bij het kunnen leveren van een dergelijk aanbod. 41 procent van de besluitvormers noemt wettelijke en compliance-eisen als een probleem. 38 procent zegt dat hun klanten moeite hebben met de toegang tot informatie. En deze toegang kan voor een groot deel te wijten zijn aan het feit dat 92 procent van de besluitvormers data en analyses aan klanten levert via niet-geïntegreerde methoden, zoals e-mail en dashboards, waardoor ze hun workflows moeten onderbreken om elders belangrijke informatie te vinden.

Voorspellen wat de toekomst is van Analytics in 2022
Volgens Ashley Kramer, Chief Product and Marketing Officer van Sisense, komen de resultaten van dit onderzoek van derden direct overeen met wat hij van klanten hoort en ziet voor analytics. “Ten eerste verwachten we dat organisaties opnieuw zullen definiëren wat het betekent om een 'analytics-cultuur' op te bouwen door inzichten op een beter verteerbare manier naar werknemers te brengen, bijvoorbeeld door ze in reguliere processen te verankeren zodat er geen nieuwe vaardigheden voor nodig zijn. Ten tweede zullen de meeste datagedreven organisaties tool-moeheid bestrijden door data naar werknemers te brengen waar ze zijn, direct binnen hun workflows. En ten slotte zien we dat automatisering descriptive analytics, dat aantoont wat er al is gebeurd, en predictive analytics, dat profileert wat er gaat gebeuren, verandert in ‘prescriptive guidance’, gericht op wat de beste manier van handelen is om slimme, proactieve beslissingen te nemen”.

Methodologie van het onderzoek
De bevindingen zijn gebaseerd op een online onderzoek uitgevoerd door The Harris Poll in opdracht van Sisense onder 503 product beslissers in de VS.

Bekijk het volledige rapport hier

Partners