26-05-2015

Software AG biedt alles over IoT

Deel dit bericht

Het is donderdagmiddag 21 mei 2015. Terwijl aan de ene kant van het nhow-hotel, gesitueerd in De Rotterdam – de imposante blokkendoos van Rem Koolhaas op de Wilhelminapier – de stoelen worden klaargezet voor een Progressive Alliance Meeting die daar de volgende dag zal plaatsvinden, stroomt aan de andere kant een grote groep partners van Software AG de zaal binnen. Dit kan natuurlijk niet meer misgaan: indrukwekkende locatie, mooie zaal en prachtige sprekers…

Trendwatcher Sander Duivestein bijt het spits af met zijn keynote ‘De impact van digitalisering’. Aan de hand van een groot aantal slides die in rap tempo (gelardeerd met wat kort filmpjes) worden gepresenteerd, voert hij zijn gehoor door de geschiedenis van de digitalisering en toont hij onder meer de gekte en rages die postings op internet regelmatig veroorzaken. Maar ook de positieve kant komt aan bod. De jeugd van tegenwoordig gebruikt zijn mobiele telefoon als een soort afstandsbediening om de omgeving naar zijn hand te zetten, constateert hij. “Ze denken niet meer rechtlijnig, nee, ze denken exponentieel.” Zo snel als de nieuwe generatie de digitalisering van de maatschappij omarmt en verder gestalte geeft, zo traag gaat de adaptatie van de nieuwe technologie echter in het bedrijfsleven, zegt hij. “Bedrijven proberen voortdurend de problemen in stand te houden waarvoor ze zelf ooit de oplossing waren.”

Terwijl dankzij die technologie er volgens Duivestein nu een toekomst voor ons ligt die alles van de achter ons liggende 250 jaar op zijn kop gaat zetten. “We gaan naar een gedecentraliseerde samenleving toe, waarin iedereen in potentie de macht heeft om de wereld te veranderen.” Denk aan de taxi-app ‘uber’, geeft hij als voorbeeld. Iedereen kan zijn eigen taxibedrijf beginnen of, ander voorbeeld, zijn eigen hotel, simpel door middel van een app. En met behulp van 3D-printing wordt iedereen straks zijn eigen producent. Digitaal darwinisme is de term die Duivestein hiervoor gebruikt. Hij eindigt zijn keynote met de opkomst die nu plaatsvindt van ‘het internet der dingen’, meestal aangeduid met het acroniem IoT (Internet of Things). Van wat dat in de toekomst allemaal mogelijk gaat maken, geeft hij een handvol fascinerende voorbeelden.

Thingalytics

De keynote over ‘Thingalytics’ van John Bates (foto), CMO bij Software AG, sluit naadloos aan bij de presentatie van Duivestein. Thingalytics, een samenstelling van ‘things’ en ‘analytics’, is de titel van een net door Bates geschreven boek. Het gaat over het gebruik van real-time analytics en algoritmes om duiding te geven aan de reeds bestaande en in de toekomst nog aanzwellende stroom snelle Big Data die gegenereerd wordt door IoT. Een toekomst waarin objecten in onze omgeving, maar ook in ons lichaam meer en meer bezield raken, zegt Bates, met digitale sensoren en actoren die onderling met elkaar kunnen communiceren. Een soort digitaal zenuwstelsel dus dat perspectief biedt op een oneindig aantal nieuwe toepassingen op gebied van bijvoorbeeld robotica, zorg, vervoer en logistiek. “Er is een toekomst denkbaar waarin we via messaging vanuit ons lichaam straks boodschappen krijgen in de trant van: u moet nu acuut dat stuk kransslagader laten vervangen, want anders bent u over twee dagen dood”, geeft Bates als aansprekend voorbeeld. Hij toont een analyse van marktonderzoeksbureau Forrester waaruit blijkt dat qua ‘streaming analytics’, noodzakelijk voor de analyse van de Big Data IoT-stromen, Software AG het veld aanvoert. Nog voor een bedrijf als IBM dat in IoT al miljarden heeft geïnvesteerd. “Het platform van Software AG moet volgens hen het leidende platform worden als het om IoT gaat”, houdt hij de partners in de zaal voor. “Dit digitale ecosysteem biedt veel kansen, maar wij kunnen het niet alleen. Wij hebben partners nodig die met ons willen samenwerken bij het bouwen van de applicaties en het implementeren van de IoT-systemen, besluit hij zijn betoog.”

Race2Vegas!

Na twee sterke klantverhalen na de pauze – over BPM op basis van ARIS bij industrieel dienstverlener ERIKS, door Frank Luyckx van Cap Gemini, en het gebruik van CEP (Complex Event Processing) op basis van Apama door Ton de Jong van Royal Dirkzwager – is het de beurt aan Eddy Hofstee om als Channel Sales Manager Benelux bij Software AG de partners in de zaal van het laatste nieuws te voorzien. Bijvoorbeeld over het nieuwe, dit jaar op CeBIT gelanceerde Digital Business Platform voor het beheer van digitale veranderingen en het ontwikkelen van adaptieve applicaties. Het biedt de partners, zo houdt Hofstee de zaal voor, alle kans om zich te onderscheiden met mooie projecten bij de klant. De partners die dat het beste lukt de komende maanden stelt hij een gratis verblijf in het vooruitzicht op Software AG’s Innovation World, die van 12 t/m 14 oktober plaatsvindt in Las Vegas. “Waarbij u ook nog uw klant mee mag nemen.” Nadere details over deze ‘Race2Vegas’ zullen binnenkort bekend worden gemaakt, belooft hij.

Het schema is bijna een uur uitgelopen, maar er is geen enkel gemor in de zaal merkbaar van partners die al naar de afsluitende netwerkborrel willen. Een beter bewijs dat de inhoud interessant en de presentaties boeiend waren, is er eigenlijk niet!

Door: Dick Schievels

Partners