12-01-2015

Visie: Een IT-opleiding voor software testers is overbodig

Deel dit bericht

Het huidige beeld van een goede software tester wordt anno 2015 nog teveel beïnvloed door het wel of niet beschikken over een een IT-achtergrond. In een snelveranderende markt moet een tester juist over actuele kennis beschikken en zichzelf steeds opnieuw ontdekken. De vraag is: hoe komt een tester aan de juiste (vakinhoudelijke) kennis? En wat zijn precies de vereisten waaraan een software tester moet voldoen?Ik vraag me af of een afgerondeHBO of WO IT-opleiding, als fundamentele basis voor de functie van software tester, nog noodzakelijk is.

In Europa zijn er momenteel meer dan 700.000 openstaande vacatures binnen de ICT-sector en het aantal groeit nog altijd drie procent per jaar. Probleem is echter dat het aantal nieuwkomers op de arbeidsmarkt met ICT-specialiteiten, maar ook het aantal ervaren ICT-professionals daalt (Intermediair, 2013). Omscholing binnen -of richting- de ICT-industrie lijkt daarmee een verstandige stap, en als reactie op de grote vraag naar ICT-experts zijn er veel professionele omscholingsmogelijkheden.

Zelf ben ik drie jaar geleden begonnen in de IT zonder enige ervaring of kennis van het vak. Na de studies‘HTRO’ en ‘Bedrijfscommunicatie’ ben ik een jaar gaan reizen en eenmaal terug in Nederland kreeg ik de tip om te starten als software tester bij Sogeti. Ik had hiervoor nog nooit van het beroep tester gehoord, maar mijn interesse was al snel gewekt. Nadat ik mijn CV had opgestuurd werd ik diezelfde dag nog gebeld en uitgenodigd voor de toelatingstoetsen. Een week later had ik mijn contract op zak en kon ik direct starten. In twee maanden tijd maakten we kennis met het vak testen, behaalden we onze TMap NEXT® certificaat en gingen we drie weken naar Ohio voor een Business Course aan de Ohio University in de Verenigde Staten. Tijdens deze drie weken werkten we vooral aan een kennismaking met onszelf en het werken in teams. Per week werden we opgedeeld in groepen en werkten we aan verschillende projecten die we vervolgens aan het eind van de week moesten presenteren aan de collega’s, de coaches die mee waren vanuit Nederland en aan de professoren van de Universiteit.  Naast de groepsopdrachten kregen we ook individuele opdrachten die elke week meetelde in je beoordeling. Drie drukke weken met lange dagen waarin je jezelf goed leerde kennen.

In mijn opleidingsklas zat maar een enkeling met een afgeronde IT-opleiding, de rest had een andere afgeronde HBO- of WO-opleiding. Na twee maanden had ik mijn TMap NEXT®certificaat behaald, was ik klaargestoomd voor het vak en kon ik worden ingezet als junior software tester.

Aangezien de ICT-wereld een snel veranderende wereld is met nieuwe ontwikkelingen, diensten en producten die zich op rap tempo voordoen, is de stof die behandeld wordt tijdens een studie al snel gedateerd. Een tester moet daarom adaptief en leergierig zijn en bereid zijn zich te blijven ontwikkelen. Steeds meer bedrijven, ook in andere branches, richten zich in de selectieprocedure daarom vaker op de soft skills van de sollicitant. In de huidige wereld verandert de techniek zo snel en moeten organisaties en hun medewerkers zich constant blijven aanpassen aan de markt. Dát zijn vaardigheden waarover een sollicitant dus zou moeten beschikken.Ik merk in de praktijk dat organisaties tot de ontdekking komen dat het type opleiding dat afgerond is niet de belangrijkste factor is voor het aantrekken van goed personeel. Mensen moeten flexibel zijn, functies veranderen constant en kennis veroudert steeds sneller. Bedrijven moeten mensen aannemen die in staat zijn snel mee te veranderen en in staat zijn snel te leren.Vakinhoudelijke kennis, zogenoemde hard skills, en kennis van het bedrijf doe je op tijdens het werk, en is bovendien bij elke opdracht weer anders.

Daarnaast is informatie tegenwoordig overal beschikbaar. Als ik tijdens een opdracht de juiste kennis niet heb, vraag ik het aan een collega of ga ik op zoek naar informatie op internet. Alles wat ik niet weet staat wel ergens online beschreven en op YouTube zijn honderden bruikbare filmpjes te vinden. Onze bronnen zijn vrijwel altijd en overal beschikbaar, het aanbod van cursussen is groot en intern bij een opdrachtgever wordt ook veel informatie aangeboden. Daarnaast investeren IT-bedrijven veel in training en opleiding. Werkgevers bieden vaak volop mogelijkheden voor het volgen van cursussen om zo te zorgen voor een gezonde vakkennis bij de werknemers. De tester van vroeger die genoeg had aan een afgeronde IT opleiding bestaat niet meer. Hij of zij draait mee in de hele organisatie en moet veelzijdig zijn en verder kijken dan techniek alleen.

Naar mijn mening is een IT opleiding voor testers overbodig in de huidige markt. Een goede tester ben je niet, dat word je.

Renske Nijhof is Testconsultant bij Bartosz

Partners