27-05-2013

CFO verandert van financieel opzichter naar organisatiestrateeg en veranderingsmanager

Deel dit bericht


De rol van de CFO wordt meer strategisch en invloedrijk, zo staat in een onderzoek door Longitude Research naar de veranderende rol van CFO’s. De resultaten van het onderzoek staan in het rapport “The CFO as Catalyst for Change”. Longitude Research onderzocht 930 CFO’s van organisaties over de hele wereld, waarvan 525 uit Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA). De resultaten laten zien dat de rol van de CFO de laatste drie jaar strategischer en invloedrijker is geworden.

Het onderzoek toont aan dat het niveau van strategische invloed de afgelopen drie jaar is toegenomen (68 procent van de respondenten). Zeker 64 procent van de respondenten zegt dat hun verantwoordelijkheid voor het bepalen van de strategie is toegenomen en 46 procent geeft aan dat hun rol in zakelijke transformatie is toegenomen.

Diverse uitdagingen belemmeren CFO’s hun strategisch potentieel te bereiken: Ondanks dat de strategische invloed van de CFO is toegenomen, speelt slechts een derde (34 procent) van de ondervraagden een rol bij formulering van de strategie en nog een kleiner deel heeft een leidende rol in de uitvoering daarvan (25 procent van de respondenten). Het uitdagende economische klimaat werd genoemd als de grootste barrière (37 procent), gevolgd door een tekort aan tijd (33 procent).

Sommige CFO’s vrezen dat verdere kostenbesparing groei in gevaar brengt: Terwijl de topprioriteiten van CFO’s de afgelopen drie jaar winstgevendheid, kostenbeheer, cash flow en werkkapitaal waren, erkennen CFO’s dat bezuinigen in de toekomst minder effectief kunnen zijn.

CFO’s erkennen dat technologie een cruciaal middel is om hun rol te vervullen: CFO’s rangschikken technologische kennis alleen op de tweede plek na industriële kennis, wanneer hen gevraagd werd hoe zij hun vaardigheden en capaciteiten kunnen verbeteren om hun doelstellingen op het gebied van kostenreductie en groei te behalen. Tweeëntachtig procent van de CFO’s gaf ook aan dat de samenwerking met hun CIO’s de afgelopen drie jaar is toegenomen. Dit is wederom een indicator dat technologie een cruciale noodzaak is geworden voor de financiële suite.

CFO’s zien het belang van snel groeiende technologie voor groei: De resultaten van het gezamenlijke onderzoek onderstrepen het toegenomen belang dat CFO’s betrokken zijn bij snel groeiende technologieën zoals big data, cloud computing, mobiel en social media als groeimogelijkheden en deze ook begrijpen. Vijfenzeventig procent van de respondenten ziet toegang tot informatie als een belangrijke drijfveer van organisatorische flexibiliteit, terwijl 57 procent van de respondenten investeringen in big data en analytics ziet als een belangrijk concurrentievoordeel.

CFO’s zien noodzaak voor verschuiving van focus op IT-onderhoud en integratievraagstukken naar inzet van technologie als innovator: Op de vraag welke aspecten van technologie hen het meeste zorgen baren, noemden de respondenten de onderhoudskosten, de integratiekosten en het gebrek aan integratie tussen systemen. Deze top drie werd gevolgd door de kwaliteit en integratie van data. Volgens het onderzoek onderstreept deze blijvende focus op passieve IT-zorgen de behoefte van CFO’s om hun aandacht te verleggen naar meer technologie-gerichte innovatie en groeiprojecten. Hierdoor zijn zij beter in staat hun strategische, operationele en professionele doelen te behalen.

Partners