17-05-2014

'Binnen vijf tot tien jaar is het diversiteitsprobleem opgelost'

Deel dit bericht


Bedrijven krijgen in grotere mate te maken met een integratie van business en it. Of dat nu bewust ingezet is of niet. Innovatieve, nieuwe bedrijven werken al vanuit het adagium business is it. Organisaties die vanuit de oude orde komen en dus actief aan de slag moeten met de verbinding van de twee disciplines en de verandering van de mindset, missen vaak de juiste personen om dit mogelijk te maken. Voor vrouwen ligt hier een grote kans, zo vertelt Geke Rosier, oprichter van de community door en voor vrouwen in de it, RightBrains.

Hoewel de eerste associatie met de online bank Knab de industrie 'financiële dienstverlening' oproept, kan je het bedrijf ook als it-organisatie zien. Alle activiteiten worden ondersteund door it en zonder it geen Knab. Het is maar één van de voorbeelden van hoe technologie en informatiemanagement diep geïntegreerd zijn in onze maatschappij.

Traditionele scheiding

It geeft bedrijven veel kansen op het gebied van onder andere productontwikkeling en klantcontact, maar brengt eveneens uitdagingen met zich mee. Traditioneel waren business en it bijvoorbeeld twee afgesloten eilanden die weleens contact met elkaar hadden, maar dat ging niet altijd van harte en al helemaal niet soepel. Tegenwoordig is samenwerking cruciaal als een organisatie wil kunnen meebewegen met de ontwikkelingen.

Om een brug te bouwen tussen business en it, wat vooral bij organisaties die uit die traditionele wereld komen een heikel punt is, moet een manager of leider aan het roer komen die zowel it begrijpt als ziet welke waarde de business brengt. Het is echter vaak lastig om hier de juiste mensen voor te vinden, binnen en buiten de organisatie.

Volgens Geke Rosier, onder andere initiatiefneemster van de CIAO Academy, liggen hier grote kansen voor vrouwen, die vaak al een focus hebben op verbinden. Daarom richtte Rosier CIAO Academy op, waar vrouwen zowel leren welke rol it kan spelen binnen bedrijven en hoe business daarop aansluit. Nu heeft ze eveneens de community RightBrains opgezet, waar vrouwen uit het digitale werkveld en it verbonden worden met elkaar en met organisaties die behoefte hebben aan meer diversiteit in dit werkdomein.

Business en it komen samen

Daarbij moet it overigens niet gezien worden als harde technologie, waarover alleen ontwikkelaars zich buigen. Het draait om informatiekunde; hoe benader je informatie en onderliggende technologie om business doelstellingen te behalen. “Als je kijkt naar big data of marketing, dan zie je dat business en it samenkomen. Vooral jonge bedrijven en mensen snappen dat. Alles is online, alles draait om data. Organisaties die business en it als één zien zullen groeien”, vertelt Rosier.

Ondanks dat RightBrains zich richt op vrouwen, wil Rosier absoluut niet hebben over mannen versus vrouwen. Diversiteit staat wat haar betreft centraal. Wie kan wat bijdragen aan een bepaald vraagstuk. Een balans dus tussen mannen en vrouwen. “Het is bewezen dat productontwikkeling succesvoller is als mannen en vrouwen in één team samenwerken. Vrouwen benaderen productontwikkeling vaker vanuit klantvriendelijkheid en mannen zijn meer technisch innovatief in hun benadering.”

Hoewel de focus ligt op balans tussen mannen en vrouwen, richt RightBrains zich alleen op vrouwen. “Daar ligt nu het probleem”, aldus Rosier. Het gaat alleen te langzaam, naar de zin van Rosier, zeker als het gaat om het opleiden van deze hoogopgeleide vrouwen tot partners in de it. “Ze zijn vaak enthousiast, willen beginnen, maar worden vanuit de organisatie onvoldoende aangemoedigd. Je moet investeren als je gebruik wilt maken van de kracht van vrouwen.”

Meer werken vanuit groen, geel, oranje

Rosier denkt dat binnen vijf tot tien jaar het diversiteitsprobleem opgelost moet zijn. Te optimistisch? Rosier denkt van niet: “Je ziet al veel meer mannen die vanuit hun rechterhersenhelft handelen. Organisaties gaan werken vanuit groene, gele en oranje drijfveren, die draaien om creativiteit, verbinden en resultaat gedreven zijn.” Daar komt bij dat er een groep mannen is die liever niet spreekt over dit onderwerp maar van nature al een balans zoeken tussen het aantal mannen en vrouwen.

De verantwoordelijkheid van de balans tussen man en vrouw ligt dan ook bij organisaties. De cultuur van bedrijven moet de diversiteit stimuleren, maar ook de cultuur van de it-branche in zijn geheel zou aan verandering onderhevig moeten zijn. Het zijn geen makkelijke stappen, alhoewel de tijdsgeest en de wildgroei aan mobiele, sociale technologische ontwikkelingen de stap voor vrouwen naar de it makkelijker maakt: al zouden ze zich eerst moeten realiseren dat ze al in een door it-onderbouwde wereld leven.

Door Anne van den Berg, freelancer journalist Editor Anne Productions

 

Partners