08-02-2018 Door: Sandor Nieuwenhuijs

Tien Business Intelligence trends in 2018

Deel dit bericht

Op het gebied van Business Intelligence staan interessante ontwikkelingen op stapel. Sterker nog, in 2018 wordt een verdere stap gezet naar een 'analytische economie'. "Bedrijven gaan gefragmenteerde data, mensen en ideeën meer uit de silo's halen en op een agile en innovatieve wijze met elkaar verbinden", verwacht Sandor Nieuwenhuijs, presales director Benelux, Emerging Markets & Russia bij Qlik. Nieuwenhuijs signaleert tien Business Intelligence trends, die organisaties helpen om in 2018 hun bedrijf te veranderen.

Veel succesvolle bedrijven hebben een eigen manier gevonden om data, mensen en ideeën te verbinden. Succesvol omdat ze voordeel weten te halen uit de toegenomen fragmentatie van data en gebruik van de computer. Ergo, data als strategische troef gebruiken voor zakelijke beslissingen, is populairder dan ooit. Daarmee neemt de behoefte aan datakennis enorm toe, waarbij governance, veiligheid en datakwaliteit van essentieel belang zijn. Maar hoe maak je als organisatie de switch naar de ‘analytische economie’? Sandor Nieuwenhuijs verwacht onderstaande tien trends.

• Datakennis wint aan populariteit en krijgt maatschappelijke prioriteit
Datalearning, het vermogen om data te lezen, ermee te werken, te analyseren en beargumenteren, wordt steeds belangrijker in de analytische economie van vandaag. Onderzoeksbureau Gartner voorspelt zelfs dat tegen 2020 ondernemingen programma’s voor medewerkers starten, omdat ze beseffen dat er een extreem tekort is aan datakennis. Dit jaar zullen grote softwarebedrijven daarom ontwikkelprogramma’s aanbieden, om bedrijven met een gerichte aanpak te helpen de datakennis te verbeteren.
Uit eigen onderzoek blijkt dat bijna de helft van alle werknemers het lastig vindt onderscheid te maken tussen echte en gemanipuleerde data. Verder toont dat onderzoek aan dat minder dan 20 procent van de medewerkers datakennis heeft, waarbij 65 procent van hen zegt deze skills verder te willen verbeteren.

• Hybride multi-cloud gaat punten verbinden
De snelle opmars van cloud services overtreft zelfs de verwachtingen van IT-leiders. In 2018 moet echter een deel van de data uit de cloud worden gehaald, onder meer om redenen van regelgeving en beveiliging. Dit leidt tot gefragmenteerde data en toepassingsdomeinen. Analytische architecturen die multi-cloud, multi-platform en hybride netwerken aankunnen, worden de nieuwe norm. Netskope, dat zich richt op cloud beveiliging, denkt dat momenteel de gemiddelde onderneming op duizend verschillende cloudservices draait.

• Data wordt edgy
Het wordt in steeds meer gevallen voordeliger om workloads lokaal te organiseren in plaats van via een datacenter. Dit zogenoemde edgy-computing geldt zeker als het om Internet of Things (IoT), offline mobiel en uitvoerige analyses gaat. Als gevolg daarvan zullen we in 2018 een enorme toename zien van workloads uitgevoerd op verschillende apparaten, omdat dit beter past in de snelheid van dataoverdracht, bandbreedte, autonomie en privacy. Tegen 2019 wordt minimaal 40 procent van door IoT gecreëerde data meer edgy opgeslagen, geanalyseerd en verwerkt, verwacht IDC. In 2022 zal zelfs 75 procent van de gegeneerde data van bedrijven gecreëerd en verwerkt worden buiten de traditionele datacenters of in de cloud.
    
• Samensmelting van big data, data discovery en datawetenschap
Drie gescheiden gebieden, omdat gebruikers verschillende tools en vaardigheden bezitten. Alhoewel dit in sommige gevallen ook zo blijft – data scientists en engineers zijn immers de mensen die met algoritmes en datamodellen werken – zijn er veel meer manieren om het werk in deze gebieden met een breder publiek te delen. De veelbelovende vooruitgang in machine intelligence, big data indexeringen en machine-tot-machine integratie opent namelijk nieuwe mogelijkheden voor gebruikers, bijvoorbeeld om complexe en gevarieerde datasets te ontdekken.

• Gegevenscatalogi wordt de volgende stap voor zelfservices
Daadwerkelijke datakennis is meer dan data kunnen analyseren. Je moet ermee kunnen lezen en schrijven en tegen de data in kunnen gaan. De laatste jaren heeft dat geresulteerd in zelfservice datavoorbereiding op een visueel aantrekkelijke manier. In 2018 zien we nieuwe manieren om data te catalogiseren, wat helpt om het aan een breder publiek over te brengen, door corporate data, databases en externe data te combineren. Op een meer visuele wijze.

• Noodzaak van interoperabiliteit en nieuwe bedrijfsmodellen
Bedrijven zijn niet langer op zoek naar end-to-end oplossingen en afzonderlijke ‘stapeltjes’. Liever kijken ondernemingen naar onderdelen die gemakkelijk aan elkaar vastgeknoopt kunnen worden. Daarbij wordt het steeds belangrijker dat verschillende softwaresystemen met elkaar kunnen communiceren. Dit betekent dat analyseplatforms in deze nieuwe omgeving open en interoperabel moeten zijn, uitgebreid en ingesloten moeten kunnen worden en werkend met moderne API’s. De interoperabiliteit zorgt ervoor dat analytics niet meer één bestemming heeft maar veel meer ingebed wordt in de workflows. Oftewel, de grens tussen de Business Intelligence applicaties zoals we die nu kennen vervaagt naar data-gedreven apps die de ‘analytische economie’ een boost geven.

• Hype van blockchain leidt tot meer experimentele toepassingen
Er ontstaan nieuwe technieken voor verwerking, beheer en integratie van gedistribueerde data, waardoor de locatie van data een steeds kleinere factor wordt in de informatiestrategie. Dit betekent bijvoorbeeld dat ideeën kunnen worden geïnspireerd door blockchain en peer-to-peer technologieën. Dit staat nog relatief in de kinderschoenen, maar in 2018 gaan we zeker experimentele applicaties voor analytics en datamanagement zien die verder gaan dan de cryptocurrencies.

• Analytics wordt een gesprek
Het gebruik van analyses is van oudsher gericht op onder meer drag-and-drop dashboards. Die blijven handig, maar er zijn ook andere oplossingen beschikbaar voor ‘conversationele analyse’. Deze vereenvoudigen de analyses en uitkomsten en bieden storytelling, waardoor gebruikers veel overzichtelijker en meer onderbouwd de cruciale uitkomsten ontvangen. Deze technologie, ondersteund door virtuele assistenten en chatbots via API-integratie, biedt een nieuw manier van interactie.

• Herdefiniëring rapportage en meer in context
Niet iedereen is in staat om elke keer data tot op detailniveau door te spitten, waardoor we gebruikers op verschillende niveaus zien. In 2018 worden rapportages geherdefinieerd, met meer contextuele informatie, waardoor de analyses die we nu kennen worden omgedraaid. Gebruikers hoeven niet meer naar een plek om analyses te maken, omdat deze analyses worden ingebed in hun werkomgeving. Het wordt de juiste informatie, voor de juiste mensen, op het juiste moment, op de juiste plaats en in de juiste context. Dat zorgt ervoor dat meer mensen dan ooit zijn empowered om analyses te doen.

• Analytics wordt meeslepend
Omdat de prijs van virtual reality-apparaten hoog blijft, zal brede adoptie ervan nog wel even uitblijven en dus blijven we nog verwijderd van augmented reality. De doorbraken op de kortere termijn zullen dan ook waarschijnlijk plaatsvinden in bestaande dienstverleningen, waarin analytics een veel prominentere rol gaat spelen. En dankzij betere gebruikersinterfaces, grootschalige beeldschermen in digitale ruimtes, storytelling met data en samenwerkende functies, zal het gebruik van analyses toenemen.

Sandor Nieuwenhuijs

Sandor Nieuwenhuijs is Presales Director Benelux, Eastern Europe, Middle East & Russia en sinds juni 2016 werkzaam bij Qlik. Daarvoor werkte hij jarenlang bij Oracle in diverse functies, onder meer in de rol van Director of Presales & Client Architects. Eerder heeft Nieuwenhuijs gewerkt bij BEA Systems en Westmount. Hij heeft een sterk trackrecord in het begeleiden van complexe IT-organisaties en is een professional op het gebied van technische IT architectuur & management. Door deze jarenlange ervaring is hij in staat om complexe problematiek inzichtelijk te maken en te vertalen naar de waarde die het voor een organisatie kan bieden.

Tevens is Sandor verantwoordelijk voor de relatie met hogescholen en universiteiten met als doel de kennis en ervaringen bij jonge studenten op een hoger niveau te brengen.

Hij heeft gestudeerd aan de Cranfield University (Executive Leadership), de IESE Business School (Executive Management) en de Universiteit Twente (Electronics).

Twitter: @snieuwenhuijs
LinkedIn: linkedin.com/in/snieuwenhuijs

Alle blogs van deze auteur

Partners