Amaury Sport Organisation (A.S.O.), organisator van de Tour de France, en Dimension Data, de officiële technologiepartner van de Tour de France, introduceren machine learning-technologieën bij de Tour de France. Hiermee willen ze wielerfans over de hele wereld een geheel nieuwe Tour-ervaring bieden. De wielerronde begint dit jaar in Düsseldorf op 1 juli en eindigt op 23 juli op de Champs-Élysées in Parijs.
Dit jaar zijn in het data-analyseplatform van Dimension Data, dat is ontwikkeld in samenwerking met A.S.O., machine learning en complexe algoritmes opgenomen. Deze combineren live en historische koersgegevens om nog diepgaandere inzichten te geven in de loop van de koers. Daarnaast bieden individuele profielen van de renners betere inzichten in de omgeving waarin en de omstandigheden waaronder de renners het best presteren.
Als onderdeel van een nieuwe proef onderzoeken A.S.O. en Dimension Data dit jaar de rol van voorspellende-analysetechnologieën om de waarschijnlijkheid van verschillende koersscenario's te beoordelen, bijvoorbeeld of het peloton ontsnapte renners tijdens bepaalde fases van de koers gaat inhalen.
Scott Gibson, Group Executive - Digital Practice bij Dimension Data: “Naarmate meer technologie wordt ingevoerd in de sport, verandert de kijkervaring en neemt de populariteit ervan toe. Interessant is de manier waarop we A.S.O. helpen om een nieuwe generatie digitaal onderlegde fans aan te trekken. Geavanceerde technologieën, zoals machine learning, bieden nieuwe mogelijkheden om de inzichten te creëren waar deze fans om vragen.”
Tweedeschermbeleving
De kern van de oplossing voor live tracking en data-analyse bestaat uit GPS-transponders die worden bevestigd onder het zadel van elke fiets. De verzamelde data van deze transponders worden gecombineerd met externe data over de routegradiënt en de weersomstandigheden van dat moment. Hiermee zijn inzichten te creëren, zoals de live snelheid en de locatie van individuele renners, de afstand tussen renners en de samenstelling van groepen binnen de koers. Dit jaar creëert en analyseert de oplossing meer dan 3 miljard datapunten tijdens de 21 etappes van de Tour, veel meer dan de 128 miljoen datapunten van vorig jaar.
Christian Prudhomme, directeur van de Tour de France, A.S.O.: “Onze volgers willen dit evenement intensief meebeleven. Ze zijn actiever via social media dan ooit tevoren en willen een live en meeslepende tweedeschermbeleving tijdens de Tour. Technologie stelt ons in staat om een geheel andere ervaring van de wielerronde te creëren.”
Geografische flexibiliteit
De verbeterde Tour de France-oplossing maakt gebruik van een volledig cloudgebaseerd, gevirtualiseerd datacenter dat schaalbaarheid biedt waardoor er minder mensen ter plaatse nodig zijn. De cloud zorgt ook voor geografische flexibiliteit, omdat de oplossing hierdoor overal ter wereld te beheren is. Dit jaar werken de technische teams van Dimension Data samen op vier continenten via hyper connected mobiele samenwerkingshubs die zijn uitgerust met de nieuwste digitale en virtuele werkplektechnologieën.
Enkele hoogtepunten van de Tour de France:
• 198 renners in 22 teams genereren meer dan 150 miljoen geospatiale en omgevingsdatalezingen op de route van 3.540 km.
• De live-tracking website van de Tour de France, racecenter.letour.fr, met in 2016 gemiddeld 2.000 paginaverzoeken per seconde, is dit jaar verbeterd en kan nu 25.000 paginaverzoeken per seconde aan.
• A.S.O. neemt het aantal tv-uitzendingsuren toe van 80 in 2016 tot 105 dit jaar en wordt de wielerronde uitgezonden vanaf de eerste kilometer van elke etappe.
• Cyber security is een topprioriteit voor de Tour de France. Tijdens de koers van 2016 signaleerde het cloudgebaseerde beveiligingssysteem van Dimension Data 1.409.769 verdachte toegangspogingen die werden geblokkeerd.
Meer informatie is te vinden op Dimension Data’s Tour de France-microsite en Dimension Data’s Tour de France-news room.
7 november (online seminar op 1 middag)Praktische tutorial met Alec Sharp Alec Sharp illustreert de vele manieren waarop conceptmodellen (conceptuele datamodellen) procesverandering en business analyse ondersteunen. En hij behandelt wat elke data-pr...
11 t/m 13 november 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en pr...
18 t/m 20 november 2024Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare ...
26 en 27 november 2024 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoo...
De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Management Professional (CDMP) certificatie biedt een traject voor het inleidende niveau (Associate) tot en met hogere niveaus van...
3 april 2025 (halve dag)Praktische workshop met Alec Sharp [Halve dag] Deze workshop door Alec Sharp introduceert conceptmodellering vanuit een non-technisch perspectief. Alec geeft tips en richtlijnen voor de analist, en verkent datamodellering op c...
10, 11 en 14 april 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikba...
15 april 2025 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen in ...
Deel dit bericht