Het Amsterdamse data scientists team Coders Co. heeft op 23 april 2017 de Gfk Insights track gewonnen van de Wakoopa WHAT datathon. Dankzij de RAX-technologie visualiseerde het team binnen 16 uur het winkelgedrag over verschillende online shops uit duizenden clickstreams in een interactief dashboard.
Hoe haal je zinvolle gedragsdata uit duizenden clickstreams van online modeshoppers? De deelnemers aan de Datathon ontvingen gebruiksgegevens van een maand uit de PC’s, tablets en smartphones van een Nederlands panel: welke websites en apps zij gebruikten, wanneer en hoelang. De duizenden webclicks en zoektermen werden aangeleverd door organisator Wakoopa, die deze gegevens met haar ‘passive metering technology’ met toestemming anoniem registreert bij diverse panels.
Customer journeys
Volgens Gosia Wrzesinska, CEO van Coders Co., kunnen de meeste online winkeliers inmiddels het klantgedrag in hun eigen shop achterhalen. “Maar wat ze niet weten is: hoe verhoudt dit klantgedrag zich tot dat bij andere shops en hoe navigeren mensen door verschillende shops op hun pad naar aankoop? Ons doel was het klantgedrag over de verschillende online modeshops te visualiseren om interessante patronen en klantsegmenten te ontdekken.”
Uitdaging
Elk pad dat een klant doorloopt is echter uniek. Hoe maak je daar zinvolle visualisaties van? Met hiërarchische clustering algoritmen en de eigen RAX-programmeertaal leverde Coders Co. een interactief dashboard op. Dat toont in één oogopslag de negen relevant te onderscheiden customer journeys. “Dankzij RAX, dat zeer efficiënt overweg kan met (big) gedragsdata, behaalden we dit resultaat in 16 uur. Kun je nagaan wat mogelijk is als we drie dagen hebben”, aldus Wrzesinska.
Het interactieve dashboard maakt volgens Wrzesinska interessante conclusies mogelijk. “Zoals te verwachten was, zijn langere surfsessies een duidelijke indicator voor koopintentie. Verrassender is dat in ieder geval Nederlandse modeshoppers vooral aan het begin van hun customer journey veel verschillende webshops bezoeken. Nog opvallender is dat vooral de grote webshops veel customer journeys hebben van het type ‘wel kijken, niet kopen’ met lage conversie, terwijl de kleinere shops vaak een meer betrokken koperspubliek hebben.”
Ongestructureerd
Marktonderzoekers doen interviewonderzoek. Maar mensen zeggen of weten vaak niet helemaal wat ze doen. Gedragsdata via registratie, de passive metering technology, zoals die van Wakoopa, wordt daarom steeds belangrijker. Deze data zijn vooral ongestructureerd en daardoor moeilijk te analyseren. De tijdsdimensie maakt de analyse nog ingewikkelder. Als marktonderzoekers deze data al verzamelen, weten ze vaak niet wat ze ermee moeten. Of het verwerken is te duur. Tijdens de Datathon heeft Coders Co. aangetoond dat er met RAX in zeer korte tijd waardevolle inzichten uit te halen zijn. RAX opent volgens Wrzesinska voor marktonderzoekers de deur naar een nieuw type op gedrag gebaseerde inzichten tegen een betaalbare prijs.
Meer informatie: Coders Co.
8 en 9 januari 2025 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoord ...
2 april 2025 Schrijf in voor al weer de twaalfde editie van ons jaarlijkse congres met wederom een ijzersterke sprekers line-up. Op deze editie behandelen wij belangrijke thema’s als Moderne Cloud Data Architecturen, Datawarehouse Design met Ge...
3 april 2025 (halve dag)Praktische workshop met Alec Sharp [Halve dag] Deze workshop door Alec Sharp introduceert conceptmodellering vanuit een non-technisch perspectief. Alec geeft tips en richtlijnen voor de analist, en verkent datamodellering op c...
3 april 2025 Deze workshop met Winfried Etzel behandelt de centrale pijler van Data Mesh: Federated Data Governance. Hoe zorg je voor een goede balans tussen autonomie en centrale regie? Praktische workshop van een halve dag op 3 april in Utre...
3 april 2025 In de snel veranderende wereld van vandaag is het effectief benutten en beheren van gegevens een kritieke succesfactor voor organisaties. Deze cursus biedt een fundamenteel begrip van Master Data Management (MDM) en de centrale ro...
7 t/m 9 april 2025Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare richt...
10, 11 en 14 april 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikba...
15 april 2025 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen in ...
Deel dit bericht