09-05-2017

Coders Co. wint Gfk Insights Challenge met RAX tijdens Wakoopa Datathon

Deel dit bericht

Het Amsterdamse data scientists team Coders Co. heeft op 23 april 2017 de Gfk Insights track gewonnen van de Wakoopa WHAT datathon. Dankzij de RAX-technologie visualiseerde het team binnen 16 uur het winkelgedrag over verschillende online shops uit duizenden clickstreams in een interactief dashboard.

Hoe haal je zinvolle gedragsdata uit duizenden clickstreams van online modeshoppers? De deelnemers aan de Datathon ontvingen gebruiksgegevens van een maand uit de PC’s, tablets en smartphones van een Nederlands panel: welke websites en apps zij gebruikten, wanneer en hoelang. De duizenden webclicks en zoektermen werden aangeleverd door organisator Wakoopa, die deze gegevens met haar ‘passive metering technology’ met toestemming anoniem registreert bij diverse panels.

Customer journeys
Volgens Gosia Wrzesinska, CEO van Coders Co., kunnen de meeste online winkeliers inmiddels het klantgedrag in hun eigen shop achterhalen. “Maar wat ze niet weten is: hoe verhoudt dit klantgedrag zich tot dat bij andere shops en hoe navigeren mensen door verschillende shops op hun pad naar aankoop? Ons doel was het klantgedrag over de verschillende online modeshops te visualiseren om interessante patronen en klantsegmenten te ontdekken.”

Uitdaging
Elk pad dat een klant doorloopt is echter uniek. Hoe maak je daar zinvolle visualisaties van? Met hiërarchische clustering algoritmen en de eigen RAX-programmeertaal leverde Coders Co. een interactief dashboard op. Dat toont in één oogopslag de negen relevant te onderscheiden customer journeys. “Dankzij RAX, dat zeer efficiënt overweg kan met (big) gedragsdata, behaalden we dit resultaat in 16 uur. Kun je nagaan wat mogelijk is als we drie dagen hebben”, aldus Wrzesinska.
Het interactieve dashboard maakt volgens Wrzesinska interessante conclusies mogelijk. “Zoals te verwachten was, zijn langere surfsessies een duidelijke indicator voor koopintentie. Verrassender is dat in ieder geval Nederlandse modeshoppers vooral aan het begin van hun customer journey veel verschillende webshops bezoeken. Nog opvallender is dat vooral de grote webshops veel customer journeys hebben van het type ‘wel kijken, niet kopen’ met lage conversie, terwijl de kleinere shops vaak een meer betrokken koperspubliek hebben.”

Ongestructureerd
Marktonderzoekers doen interviewonderzoek. Maar mensen zeggen of weten vaak niet helemaal wat ze doen. Gedragsdata via registratie, de passive metering technology, zoals die van Wakoopa, wordt daarom steeds belangrijker. Deze data zijn vooral ongestructureerd en daardoor moeilijk te analyseren. De tijdsdimensie maakt de analyse nog ingewikkelder. Als marktonderzoekers deze data al verzamelen, weten ze vaak niet wat ze ermee moeten. Of het verwerken is te duur. Tijdens de Datathon heeft Coders Co. aangetoond dat er met RAX in zeer korte tijd waardevolle inzichten uit te halen zijn. RAX opent volgens Wrzesinska voor marktonderzoekers de deur naar een nieuw type op gedrag gebaseerde inzichten tegen een betaalbare prijs.

Meer informatie: Coders Co.

Partners