Nationaal onderzoek van Sogeti naar kwaliteit in een digitale wereld toont aan dat Nederlanders een digitaal kwaliteitskeurmerk van de overheid willen. Van de Nederlanders vindt 53 procent het een taak van de overheid om een digitaal keurmerk voor veilige digitale producten en diensten als websites, apps of digitale diensten van de overheid te leveren.
Dit blijkt uit een onderzoek van Motivaction onder 1.036 Nederlanders in opdracht van IT-dienstverlener Sogeti. Herijking van kwaliteitskeurmerken is nodig om beter aan te sluiten op de digitale samenleving.
Consumentenvertrouwen
Tweederde (67 procent) van de consumenten geeft aan dat de overheid, in algemene zin, toezicht moet houden op de kwaliteit van digitale diensten. Wat verder opvalt, is dat het consumentenvertrouwen in digitale producten en diensten in beperkte mate gebaseerd is op huidige kwaliteitskeurmerken. Klantenreviews en -ratings hebben de rol van keurmerken overgenomen. Toch geeft 36 procent van de consumenten aan dat keurmerken belangrijk zijn bij bepaling van de technische basisvoorwaarden van digitale kwaliteit. Daar staat tegenover dat voor 58 procent van de consumenten keurmerken (zeer) beperkte invloed hebben, omdat ze deze niet altijd betrouwbaar vinden (16 procent), of dat ze de kwaliteit niet als geheel kunnen garanderen (11 procent) of omdat er teveel keurmerken zijn, zo zegt 11% van de respondenten. Daardoor wordt de waarde van een individueel keurmerk al snel als onduidelijk ervaren.
Herijking van keurmerken in digitaal tijdperk
“Het lijkt erop dat de huidige kwaliteitskeurmerken niet meer aansluiten op het digitale tijdperk. Naast de grote invloed van de directe sociale omgeving, spelen voor 45 procent van de consumenten reviews een belangrijke rol bij de beoordeling van digitale kwaliteit. De vraag is of het niet tijd wordt om het landschap van kwaliteitskeurmerken te herijken op basis van onze digitale samenleving”, zegt Kevin Hengstz, Onderzoeksleider van het Digitality onderzoeksprogramma van Motivaction.
D66 Tweede Kamerlid Kees Verhoeven pleitte eind vorig jaar al voor de invoering van een digitaal kwaliteitskeurmerk voor Internet-of-Things producten. “Ik ben erg blij met de uitkomst van dit Motivaction-onderzoek waarin de consument mijn voorstel positief lijkt te ontvangen.” stelt Kees Verhoeven.
“Ons onderzoek bevestigt dat digitale producten en diensten steeds meer leidend worden. Het is zaak dat organisaties beter inzicht krijgen in de kwaliteitseisen en –ervaringen van consumenten. Om diezelfde reden is het begrijpelijk dat Nederlanders om een digitaal keurmerk vragen. ” zegt Marco van den Brink, Chief Operating Officer (COO) bij onderzoeksopdrachtgever Sogeti.
Over het onderzoek
In opdracht van IT-dienstverlener Sogeti heeft Motivaction in de laatste twee maanden van afgelopen jaar 1.036 consumenten ondervraagd via online onderzoek. Het onderzoek is representatief voor leeftijd, geslacht, opleiding, inkomen en Nielsen regionale spreiding. Aangezien het hier om een onderzoek gaat naar de digitale wereld, heeft Motivaction ook rekening gehouden met representativiteit op digitale leefstijlen in ons land. Naast het consumentenonderzoek zijn ook 210 organisaties ondervraagd door onderzoeksbureau Pb7.
Bekijk hier het Rapport nationaal kwaliteitsonderzoek digitaal 2017
8 en 9 januari 2025 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoord ...
2 april 2025 Schrijf in voor al weer de twaalfde editie van ons jaarlijkse congres met wederom een ijzersterke sprekers line-up. Op deze editie behandelen wij belangrijke thema’s als Moderne Cloud Data Architecturen, Datawarehouse Design met Ge...
3 april 2025 (halve dag)Praktische workshop met Alec Sharp [Halve dag] Deze workshop door Alec Sharp introduceert conceptmodellering vanuit een non-technisch perspectief. Alec geeft tips en richtlijnen voor de analist, en verkent datamodellering op c...
3 april 2025 Deze workshop met Winfried Etzel behandelt de centrale pijler van Data Mesh: Federated Data Governance. Hoe zorg je voor een goede balans tussen autonomie en centrale regie? Praktische workshop van een halve dag op 3 april in Utre...
3 april 2025 In de snel veranderende wereld van vandaag is het effectief benutten en beheren van gegevens een kritieke succesfactor voor organisaties. Deze cursus biedt een fundamenteel begrip van Master Data Management (MDM) en de centrale ro...
7 t/m 9 april 2025Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare richt...
10, 11 en 14 april 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikba...
15 april 2025 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen in ...
Deel dit bericht