De nieuwe Europese privacyregelgeving en de veranderingen in het marketingvak – zowel op creatief als technologisch gebied – zijn de belangrijkste aandachtspunten voor brancheorganisatie voor marketing en data DDMA in 2017. De hoofddoelstelling is daarbij onveranderd: de Nederlandse data- en marketingsector naar een hoger niveau tillen.
2017 is een cruciaal jaar voor de data- en marketingsector als het op privacyregelgeving aankomt. Per 25 mei 2018 treedt de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking. Op datzelfde moment treedt naar verwachting ook de nieuwe Europese telecomwet – de e-Privacy Verordening, waarvan het eerste voorstel deze maand naar buiten kwam – in werking. Beide nieuwe wetten hebben grote impact op de werkwijze van bedrijven en dat betekent dat dit jaar voor een groot deel in het teken staat van de voorbereiding daarop.
Europese regelgeving
DDMA gaat haar 275 leden met een voorlichtingsprogramma klaarstomen voor de nieuwe Europese regelgeving. Het DDMA Privacy Waarborg, dat nu up-to-date wordt gebracht, dient daarbij als een finale toets of een organisatie klaar is voor de verschillende wetswijzigingen. Volgens directeur Diana Janssen van DDMA dienen bedrijven zich aan de wet te houden en daar helpt DDMA ze bij. “Maar wij vinden het ook belangrijk dat organisaties actief werken aan het vertrouwen van consumenten en verder kijken dan alleen wetgeving. Een datastrategie is onmisbaar. We streven een duurzame data-economie na en daarin hoort een consument te weten waar hij aan toe is en wat er precies met zijn gegevens gebeurt.”
Het veranderende marketingvak
Technologische ontwikkelingen zorgen er daarnaast voor dat het marketingvak continu aan verandering onderhevig is. In 2017 zal DDMA nadrukkelijker aandacht besteden aan de overlap tussen technologie en creatie. “Uitgangspunt hierbij is de overtuiging dat bedrijven zich in de toekomst niet met technologie zullen onderscheiden, maar met creativiteit”, zegt Janssen. “In 2017 besteden we uitgebreid aandacht aan dit onderwerp. Dat betekent overigens niet dat we geen aandacht meer aan nieuwe technologieën zelf besteden, integendeel. Alle aspecten van het vak komen aan bod.”
Dertig nieuwe leden
DDMA streeft een zo breed mogelijke vertegenwoordiging van de data- en marketingsector na. De achterban, bestaande uit 275 adverteerders, dienstverleners en non-profitorganisaties, groeide afgelopen jaar met dertig leden, waaronder Samsung en TNT. De brancheorganisatie verwacht dat deze groei in 2017 verder toeneemt. Janssen: “Dit verschaft ons een brede basis om te blijven strijden voor een duurzame data-economie waar zowel consumenten als bedrijven van profiteren. Tegelijkertijd vergroten we zo de waarde van het DDMA-lidmaatschap, onder meer door de toename van netwerkmogelijkheden en kennis”, aldus Janssen.
14 en 15 mei 2025 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoord op...
19 t/m 21 mei 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en praktij...
20 en 21 mei 2025 Deze 2-daagse cursus is ontworpen om dataprofessionals te voorzien van de kennis en praktische vaardigheden die nodig zijn om Knowledge Graphs en Large Language Models (LLM's) te integreren in hun workflows voor datamodelleri...
22 mei 2025 Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over AI-Gedreven Business Analyse met ChatGPT. Kunstmatige Intelligentie, ongetwijfeld een van de meest baanbrekende technologieën tot nu toe, opent nieuwe deuren voor analisten met innovatie...
17 t/m 19 november 2025 De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Management Professional (CDMP) certificatie biedt een traject voor het inleidende niveau (Associate) tot...
Alleen als In-house beschikbaar Het Logical Data Warehouse, een door Gartner geïntroduceerde architectuur, is gebaseerd op een ontkoppeling van rapportage en analyse enerzijds en gegevensbronnen anderzijds. Een flexibelere architectuur waarbij snell...
Deel dit bericht