De ene helft van het MKB ziet een (grote) kans in (big) data, terwijl de andere helft geen relevantie ziet voor hun eigen bedrijf, blijkt uit onderzoek door JADS en KvK. Gebrek aan tijd, geld, kennis en ervaring zijn de belangrijkste redenen waarom het MKB die kansen van (big) data nog niet breed oppakt.
Deze gegevens blijken uit het onderzoek ‘Ondernemen met (big) data door het MKB’ van de Kamer van Koophandel en de Jheronimus Academy of Data Science(JADS). JADS is een initiatief van de universiteiten van Eindhoven en Tilburg, de provincie Noord-Brabant en de gemeente Den Bosch.
Van de ondervraagde bedrijven in de MKB-sector ziet 39 procent werken met data als kostenpost, niet als een strategisch middel. Slechts 12 procent gebruikt data bij de dagelijkse sturing van de onderneming en maar 11 procent beschouwt data als een belangrijk onderdeel van de strategie. Data zijn een kostenpost óf een waardevolle, ondersteunende activiteit, meer smaken zijn er niet. Het inzetten van data als een dagelijkse, strategische activiteit gebeurt vrijwel niet.
Ondernemen met (big) data
Innovatiestimulering is een van de wettelijke taken van de Kamer van Koophandel (KvK). Tegen die achtergrond deden de KvK en de Jheronimus Academy of Data Science in 2016 onderzoek naar het ondernemen met (big) data door het MKB. Doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in de mate waarin ondernemers in de MKB-sector ondernemen met (big) data, en hoe ze denken over de mogelijkheden van (big) data en welke belemmeringen ze ondervinden.
Behoefte aan advies
De resultaten uit het onderzoek laten zien dat de transformatie naar een ‘data driven’ onderneming geen eenvoudige opgave is voor het MKB. Ondernemers zien de kansen, maar de meesten zeggen niet (voldoende) kennis en kunde in huis te hebben. Het onderzoek toont aan dat de helft van de ondernemers behoefte heeft aan hulp en advies over het gebruik en het toepassen van (big) data.
Het onderzoek is gedaan door Marijke van der Veen, Dian Smetsers (KvK) en Arjan van den Born, Bas Bosma (JADS). Download hier het rapport Ondernemen met (big) data door het MKB.
14 en 15 mei 2025 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoord op...
19 t/m 21 mei 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en praktij...
20 en 21 mei 2025 Deze 2-daagse cursus is ontworpen om dataprofessionals te voorzien van de kennis en praktische vaardigheden die nodig zijn om Knowledge Graphs en Large Language Models (LLM's) te integreren in hun workflows voor datamodelleri...
22 mei 2025 Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over AI-Gedreven Business Analyse met ChatGPT. Kunstmatige Intelligentie, ongetwijfeld een van de meest baanbrekende technologieën tot nu toe, opent nieuwe deuren voor analisten met innovatie...
17 t/m 19 november 2025 De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Management Professional (CDMP) certificatie biedt een traject voor het inleidende niveau (Associate) tot...
Alleen als In-house beschikbaar Het Logical Data Warehouse, een door Gartner geïntroduceerde architectuur, is gebaseerd op een ontkoppeling van rapportage en analyse enerzijds en gegevensbronnen anderzijds. Een flexibelere architectuur waarbij snell...
Deel dit bericht