10-01-2017

Helft MKB ziet kansen in (big) data maar toepassing blijft probleem

Deel dit bericht

De ene helft van het MKB ziet een (grote) kans in (big) data, terwijl de andere helft geen relevantie ziet voor hun eigen bedrijf, blijkt uit onderzoek door JADS en KvK. Gebrek aan tijd, geld, kennis en ervaring zijn de belangrijkste redenen waarom het MKB die kansen van (big) data nog niet breed oppakt.

Deze gegevens blijken uit het onderzoek ‘Ondernemen met (big) data door het MKB’ van de Kamer van Koophandel en de Jheronimus Academy of Data Science(JADS). JADS is een initiatief van de universiteiten van Eindhoven en Tilburg, de provincie Noord-Brabant en de gemeente Den Bosch.
Van de ondervraagde bedrijven in de MKB-sector ziet 39 procent werken met data als kostenpost, niet als een strategisch middel. Slechts 12 procent gebruikt data bij de dagelijkse sturing van de onderneming en maar 11 procent beschouwt data als een belangrijk onderdeel van de strategie. Data zijn een kostenpost óf een waardevolle, ondersteunende activiteit, meer smaken zijn er niet. Het inzetten van data als een dagelijkse, strategische activiteit gebeurt vrijwel niet.

Ondernemen met (big) data
Innovatiestimulering is een van de wettelijke taken van de Kamer van Koophandel (KvK). Tegen die achtergrond deden de KvK en de Jheronimus Academy of Data Science in 2016 onderzoek naar het ondernemen met (big) data door het MKB. Doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in de mate waarin ondernemers in de MKB-sector ondernemen met (big) data, en hoe ze denken over de mogelijkheden van (big) data en welke belemmeringen ze ondervinden.

Behoefte aan advies
De resultaten uit het onderzoek laten zien dat de transformatie naar een ‘data driven’ onderneming geen eenvoudige opgave is voor het MKB. Ondernemers zien de kansen, maar de meesten zeggen niet (voldoende) kennis en kunde in huis te hebben. Het onderzoek toont aan dat de helft van de ondernemers behoefte heeft aan hulp en advies over het gebruik en het toepassen van (big) data.

Het onderzoek is gedaan door Marijke van der Veen, Dian Smetsers (KvK) en Arjan van den Born, Bas Bosma (JADS). Download hier het rapport Ondernemen met (big) data door het MKB.

Tags:

Big Data, Data

Company:

JADS, KvK

Partners